Veterinärbesiktning av åring

lizzie

Trådstartare
Jag har hittat en fin lite åring som jag är köpare på. Även om den inte gjort något mer än gått i en hage så ska den ju veterinärbesiktas innan köp och helst vill jag vara med. Problemet är att den står 35 mil ifrån mig, så det är inte bara att köra en liten sväng fram och tillbaka ;).

Ett scenario som jag funderat över är att boka in tid för besiktning, jag åker upp med släp och är med på besiktningen. Går den igenom så får den följa med hem på en gång.

Ett annat scenario är att jag väljer veterinär, men låter säljaren sköta besiktningen.

Ni som har varit i liknande situationer - hur har ni gjort?

Sedan behöver jag få in tips på lämplig veterinär i närheten av Bollnäs - jag har ingen aning om vilka som är verksamma i det distriktet :D

/Lizzie

Om jag skulle göra en besiktning av en ettåring hade jag valt klinik och friröntgen, av den typ man gör med travhästar i den åldern.
För som skrivet innan så har den gjort så mycket och böjprov gör man inte på så unga hästar. Så röntgen för att hitta ev lösa benbitar och undersökning av hjärta och lungor är ungefär det som kan göras. Vilket mer eller mindre betyder att lägga pengar på en gårdsbesiktning är att kasta bort dom till ingen direkt nytta.

Om jag skulle göra en besiktning av en ettåring hade jag valt klinik och friröntgen, av den typ man gör med travhästar i den åldern.
För som skrivet innan så har den gjort så mycket och böjprov gör man inte på så unga hästar. Så röntgen för att hitta ev lösa benbitar och undersökning av hjärta och lungor är ungefär det som kan göras. Vilket mer eller mindre betyder att lägga pengar på en gårdsbesiktning är att kasta bort dom till ingen direkt nytta.

Tack för tipset! Åringen står ett par mil norr om Bollnäs så jag kan ju kolla med den veterinären som åker till Bollnäs travbana ifall de har möjlighet till röntgen. Annars finns det ju en klinik i Borlänge - om säljaren har möjlighet att vi kan mötas upp där.

/Lizzie

Fast röntgen på en ettåring ? Varför ?

Jag tycker TS bägge alternativ är vettiga lösningar .

Jag kan tillägga att åringen inte är försäkrad i dagsläget, finns alltså ingen dolda fels-försäkring på henne. Hon kostar under 50-tusen.

/Lizzie

Fast röntgen på en ettåring ? Varför ?

Jag tycker TS bägge alternativ är vettiga lösningar .
Lösa benbitar som kan komma att ställa till det senare är inte fel att veta om. Speciellt om hästen hör till en ras eller stam som det är vanligt inom. Därför gör man en röntgen om möjligheten för det finns.

Lösa benbitar som kan komma att ställa till det senare är inte fel att veta om. Speciellt om hästen hör till en ras eller stam som det är vanligt inom. Därför gör man en röntgen om möjligheten för det finns.

Rasen är trakehner - jag har faktiskt ingen aning om ifall det är vanligt med lösa benbitar bland trakehners. Mamma häst har fått totalt 4 avkommor, ingen av dem har lösa benbitar.

/Lizzie

Skal man vara helt säker på lösa benbitar skal de dock inte röntgas förrän ca 18 månaders ålder. Innan dess kan de fortfarande få nya och gamla kan försvinna igen…

Min häst besiktigades av distriktsveterinären där han stod. Jag pratade med veterinären efter besiktningen och sen fick hästen åka lastbil upp till mig. Hade inte lust med flera turer till Skåne än den för provridningen.

En häst jag försökte köpa tidigare så åkte vi in till kliniken tillsammans och hade hästen gått igenom hade säljaren kört hem hästen till mig. Nu fick tyvärr den hästen åka tillbaka med säljaren då han inte gick igenom

Jag har hittat en fin lite åring som jag är köpare på. Även om den inte gjort något mer än gått i en hage så ska den ju veterinärbesiktas innan köp och helst vill jag vara med. Problemet är att den står 35 mil ifrån mig, så det är inte bara att köra en liten sväng fram och tillbaka ;).

Ett scenario som jag funderat över är att boka in tid för besiktning, jag åker upp med släp och är med på besiktningen. Går den igenom så får den följa med hem på en gång.

Ett annat scenario är att jag väljer veterinär, men låter säljaren sköta besiktningen.

Ni som har varit i liknande situationer - hur har ni gjort?

Sedan behöver jag få in tips på lämplig veterinär i närheten av Bollnäs - jag har ingen aning om vilka som är verksamma i det distriktet :D

/Lizzie

Besiktigade en. Gårdsbesiktning hos säljaren. De kollar ganska lite. Lyssnar på hjärta och lungor, kollar av så de är i gott hull osv. Kontrollerar rörelse i skritt och trav. Jag var inte med, fölet stod 60 mil bort.

Nummer två, tre och fyra besiktigade jag inte. Tvåan och Fyran såg jag inte ens live innan det var min huvudvärk om det var ngt fel på dem.

Jag kan tillägga att åringen inte är försäkrad i dagsläget, finns alltså ingen dolda fels-försäkring på henne. Hon kostar under 50-tusen.

/Lizzie

Då måste du ju besiktiga för att försäkra misstänker jag. Gränsen går ofta vid 30' även på försäkrade. En oförsäkrad vill de nog ha besiktigad oavsett pläden inte är löjligt billig. Jag skulle inte åka upp för bes dock.

Då måste du ju besiktiga för att försäkra misstänker jag. Gränsen går ofta vid 30' även på försäkrade. En oförsäkrad vill de nog ha besiktigad oavsett pläden inte är löjligt billig. Jag skulle inte åka upp för bes dock.

Jag kollade med Folksam i går och jag behöver inte ha besiktning godkänd för att få teckna en försäkring. Verkar som om gränsen går vid 40 000 kr (vilket är vad hon kostar).

/Lizzie

@Dorinda och @Alexandra_W Jag pratade igår med säljaren. Hon ska maila mig vilka veterinärer som finns att tillgå, så jag kan välja veterinär. Hon ombesörjer att den blir utförd så jag slipper sitta och åka en extra resa för den. Det blir en gårdsbesiktning så lungor, hjärta, hull etc undersöks.

/Lizzie

Jag kollade med Folksam i går och jag behöver inte ha besiktning godkänd för att få teckna en försäkring. Verkar som om gränsen går vid 40 000 kr (vilket är vad hon kostar).

/Lizzie

Dubbelkolla det. När jag köpte min (december 2014) så var gränsen 30 000 kr enligt den jag pratade med. Bara så du inte får problem - kan ju lika gärna vara jag som fick fel svar. Men olyckligt om det blir fel.

Ibland säger tyvärr ombuden fel. Köpte ett fbl från banan för 15' förut. Frågade vad som krävdes i form av besiktning för att få försäkra i A1 utan res. Ingenting, det var bara att försäkra in.

Jag besiktade henne dock för att jag ville ha besiktigad. Men skickade inte in till bolaget då de ju inte ville ha besiktning. Så får jag försäkringsbrevet - med reservation alla fyra benen för annat än traumaskador eftersom hon inte var besiktigad. Nu var det ju inte värre än att skicka in besiktningsintyget, men det kunde blivit lagom roligt annars.

Så iom att jag i just Folksam fick beskedet 30' som högsta gräns utan besiktning så sent som i dec kan ett samtal till för att dubbelkolla kanske vara bra. (Min är försäkrad i 30' och det var inga problem utan bes. Han stor i Folksam innan med men i ett betydligt lägre belopp - uppfödarna fullförsäkrar ju sällan de små)

Dubbelkolla det. När jag köpte min (december 2014) så var gränsen 30 000 kr enligt den jag pratade med. Bara så du inte får problem - kan ju lika gärna vara jag som fick fel svar. Men olyckligt om det blir fel.

Ibland säger tyvärr ombuden fel. Köpte ett fbl från banan för 15' förut. Frågade vad som krävdes i form av besiktning för att få försäkra i A1 utan res. Ingenting, det var bara att försäkra in.

Jag besiktade henne dock för att jag ville ha besiktigad. Men skickade inte in till bolaget då de ju inte ville ha besiktning. Så får jag försäkringsbrevet - med reservation alla fyra benen för annat än traumaskador eftersom hon inte var besiktigad. Nu var det ju inte värre än att skicka in besiktningsintyget, men det kunde blivit lagom roligt annars.

Så iom att jag i just Folksam fick beskedet 30' som högsta gräns utan besiktning så sent som i dec kan ett samtal till för att dubbelkolla kanske vara bra. (Min är försäkrad i 30' och det var inga problem utan bes. Han stor i Folksam innan med men i ett betydligt lägre belopp - uppfödarna fullförsäkrar ju sällan de små)

Jag tänker ta det säkra för det osäkra och skicka in besiktningsprotokollet. Just för att vara på den säkra sidan. Jag vet att Folksam hade högsta gräns vid 30 tusen förra året eftersom jag valde Folksam som försäkringsbola förra året till min fölis. Kan ju hända att de höjt gränsen 10 tusen, men jag tycker att det är bra att ha ett besiktningsintyg vid nyförsäkring i vilket fall som helst.

/Lizzie

Fast det behöver det ju inte bli. Åk upp med transporten och var med, jag tycker det är ett måste för att kunna följa upp ev. tveksamheter. Och det kan ju vara rätt bra att veta hur besiktningen fortlöpt.

Om jag får till det så är det absolut ett alternativ. Gäller bara att få tag på ett resesällskap som kan samma dag. Nu har jag en kompis om kan nästa fredag. Så får jag bara tag på en veterinär som kan då och även säljaren kan jag åka upp och vara med.

Resan tar totalt 12 timmar, så jag behöver resesällskap som kan offra en heldag och dessutom van att köra med släp så jag blir avlöst vid ratten. Det är inte helt lätt att få till.

Om jag inte kan vara med personligen så ska jag höra ifall jag kan vara med via Skype.

/Lizzie

Jag tänker ta det säkra för det osäkra och skicka in besiktningsprotokollet. Just för att vara på den säkra sidan. Jag vet att Folksam hade högsta gräns vid 30 tusen förra året eftersom jag valde Folksam som försäkringsbola förra året till min fölis. Kan ju hända att de höjt gränsen 10 tusen, men jag tycker att det är bra att ha ett besiktningsintyg vid nyförsäkring i vilket fall som helst.

/Lizzie

Ah du tänkte försäkra oavsett. Ja då spelar det ju ingen roll.

Apropå det här med att vara med, följa upp ev tveksamheter osv. Det går oftast alldeles utmärkt att be att besiktigande veterinär ringer upp och diskuterar besiktningen och ev fynd etc.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ny medlem här! Jag har sökt bland gamla trådar men inte riktigt hittat rätt, är ju ny här så jag är inte riktigt bekant med hur forumet...
Svar
17
· Visningar
2 154
Senast: Seabaz
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur