Veterinär ska halsen av ponny

(GT)
Veterinären sköt den skadade ponnyn tre gånger med bultpistol. Hästen överlevde alla skott.
Sedan skar veterinären av ponnyns halspulsåder - och lät den blöda till döds.
- Det var fruktansvärt, det värsta jag varit med om, säger en kvinna som vad med under avlivningen.
Nu varnas veterinären.

http://www.gt.se/nyheter/1.1439413/veterinar-ska-halsen-av-ponny

Sv: Veterinär ska halsen av ponny

Ja eller i alla fall en obligatorisk bultning av häst med handledning vore något... Men det kan ju vara svårt att genomföra i praktiken.

Bultar man inte hästarna på slakteri? Ett par dagars vistelse där borde väl vara tillräckligt? Förhoppningsvis är ju slaktarna experter så de borde ju kunna handleda.

Det är sällan man får in häst på slakteri, jobbade en hel sommar på slakteri utan att träffa på en enda.... Men nöt får man ju som sagt praktik på.

Jaha, jag trodde det var vanligare än så... Lantbrukstjänst?

*kl*

Folk som inte varit med tycker oftast att det ser mkt värre ut än vad det faktiskt är.

Hur som, har avlivat några med bult (inte själv), den sista med spruta (mitt val) men där sade även aktuell veterinär att hon inte vill avliva med bult för hon gör det så otroligt sällan. Det tyckte jag var mkt seriöst!

Har varit med en häst som inte gick att bulta, var Sthlm Nödslakt som var ute, så fort de märkte att hästen var orolig så lämnade de bulten och använde gevär istället, ett skott. (Provade aldrig bulten iom att hästen inte var still). Också mkt seriösa.

Ja, att rent logistiskt ro runt 100 pers på lantbrukstjänst på olika ställen i landet är ju inget plättlätt som du förstår, det blir resor och merkostnader och planering och resurser som måste till i sådant fall, och de finns nog helt enkelt inte.
Och även om det vore så, är det säkert att de har hästavlivningar så ofta? Om inte så är det ju förgäves ändå liksom. Det är ju redan ett meck att åka till skara på slakteripraktik och få det att fungera, utan resurser kan man inte trolla med knäna, så är det bara. Det finns inte så lätta lösningar ska du se, tyvärr... :(

Helt jävla otroligt att man inte ens ska kunna lita på veterinärer eller sjukvårdspersonal överhuvudtaget. "Veterinären fick en varning" En varning?! Avliva den jäveln istället..

Att tänka innan man skriver kan ofta vara väldigt positivt.

Jo det är klart, ber om ursäkt. Men vissa gånger blir man så förbannad att man glömmer bort det där med tänkandet vettu;)

Beror på vad vederbörande avtjänat fängelsestraff för. En del saker anser jag inte går att "förlåta" och ge en andra chans efter att ha suttit i fängelse.
Tex diktatorer som Pinochet, Hitler och sådana. De förtjänar inte en andra chans i mina ögon. De ska låsas in för gott. Likaså grova pedofiler, våldtäktsmän, sådana som den som plågade ihjäl hästen Silver och liknande.
Likaså personer med diagnoser man vet är nära nog obotliga trots terapi. De ska inte få en andra chans i samhället. Det är för farligt för samhället, de har förverkat sin chans till förlåtelse.

Fö så har jag vänner och bekanta som suttit i fängelse. En kom ut och fortsatte göra samma brott, en annan kommer aldrig mer att göra ngt så dumt, h*n lärde sig läxan. Båda satt inne för grova ekonomiska brott.

Så jag har kanske en hårdare syn på sådant än stora flertalet.
Och att offra några djur som övning till en veterinär som gjort så mkt fel, det känns otäckt tycker jag. Övning ger färdighet känns som lite väl mycket plåga när det gäller att ta ihjäl djur med bult känner jag.
Men som jag sa så finns det väl annat en veterinär kan jobba med än att bulta hästar?

Förstår att detta är ett problem, det är bl.a. därför jag har låst mig vid att man kanske ska begränsa behörigheten till att bulta. Vad har du för uppfattning om detta? Du verkar vara betydligt mer insatt i ämnet än vad jag är. :)

Min personliga uppfattning är att jag inte kommer vara vikarie på distrikt förens jag känner mig trygg i det jag gör. Vilket jag personligen inte gör nu, medan andra i min kurs säkert kan vara. Jag kommer att åka med lantbrukstjänst eller med någon rutinerad tills jag känner mig redo, eller så blir det smådjur för min del om jag inte har råd eller möjlighet. Hur man ska lösa problemet i det stora hela så alla kan vara väl förberedda har jag ingen lösning på, tyvärr.

Men jag ska säga dig att alla inte kan ha den inställningen för då har vi inga distriktsvikarier!

När det gäller just vikarier till distriktsveterinärerna så har de i mina trakter börjat få lite "problem" om det inte är akut och inga andra veterinärer finns tillgänliga.
Djurägarna begär att få veta vilken veterinär som kommer och är motsträviga att använda sig av vikarier. Just pga att det varit så mkt småelände. Synd!

Jag var en av dem som "följde med" en av veterinärerna när hon startade privat klinik. Använde mig inte av distriktsveterinärerna på flera år, för det strulade ngt så kopiöst! I allt från stressade veterinärer som gav konstiga behandlingar och diagnoser till veterinärer som inte kommunicerade med varandra när de tog fall andra veterinärer bokat på telefontiden. Och framför allt, inte kom den tid vi bestämt! Utan att meddela stod en sur veterinär på stallplanen över en timme tidigare och undrade varför hästen var i hagen?!
Dock har de ryckt upp sig rejält sista året! Nu fungerar de kanon, dessutom har de vad jag märkt inga konstiga vikarier längre.

Senast ändrad:

Och att offra några djur som övning till en veterinär som gjort så mkt fel, det känns otäckt tycker jag. Övning ger färdighet känns som lite väl mycket plåga när det gäller att ta ihjäl djur med bult känner jag.
Men som jag sa så finns det väl annat en veterinär kan jobba med än att bulta hästar?

Det handlar väl inte om att offra djur som övning, det handlar väl inte om att denne veterinär skall stå och skjuta hästar i näsan tills hon lärt sig? Hon har två val, antingen sluta bulta helt eller helt enkelt lära sig genom att gå bredvid en erfaren veterinär eller slaktare, jag tycker ju att det sista är bra, för allas skull. Tror du verkligen att hon gjorde detta med flit?

När det gäller just vikarier till distriktsveterinärerna så har de i mina trakter börjat få lite "problem" om det inte är akut och inga andra veterinärer finns tillgänliga.
Djurägarna begär att få veta vilken veterinär som kommer och är motsträviga att använda sig av vikarier. Just pga att det varit så mkt småelände. Synd!

Jag kan bara tala för mig själv men precis det du skriver är en av anledningarna till att jag slutade som kliniker. Jag hade iofs inga större problem, fick inga klagomål (annat än från sådana som var notoriska fakturasmitare), tvärtom mycket beröm. Men jag belv så jävla less rent ut sagt, på att alltid mötas med misstänksamhet, alltid få redogöra för vartenda år av hästerfarenhet innan jag ens kunde gå ur bilen, aldrig vara betrodd, det jag gjorde, sade eller rekommenderade togs inte på allvar. Jag har inte gjort några stora misstag, detta var min vardag som vikarie, tror du att jag ens övervägde att ta ett erbjudet fast jobb i ett distrikt där man blir bemött på det viset. Att ha ständig ångest över att man skall ta fel beslut, missbedöma, göra ett misstag. Jag tål att bli ifrågasatt absolut, men att varje dag mötas av ovanstående beteende, nej det var inte min grej.

Jag bytte bana, det jag gör nu är utmanande, internationellt gångbart dock förbaskat svårt, men värt varenda svettdroppe. Jag kommer aldrig att bli kliniker igen det räcker med att vara remissinstans åt dem. Problemet är att många med mig i min årskurs och yngrekursare resonerar likadant av andra anledningar än jag har kanske, men ändå. Det är inte värt det helt enkelt.

Min personliga uppfattning är att jag inte kommer vara vikarie på distrikt förens jag känner mig trygg i det jag gör. Vilket jag personligen inte gör nu, medan andra i min kurs säkert kan vara. Jag kommer att åka med lantbrukstjänst eller med någon rutinerad tills jag känner mig redo, eller så blir det smådjur för min del om jag inte har råd eller möjlighet. Hur man ska lösa problemet i det stora hela så alla kan vara väl förberedda har jag ingen lösning på, tyvärr.

Strunt i kliniken. Join the dark side, we got cookies:devil:;)

Ingen gör väl en sådan här sak med flit? Problemet är ju att det blir mkt lidande ändå! Man kan inte i alla fall resonera "det var ju inte med flit" när någon/något skadas. Bilföraren som kör full körde ju inte heller på fotgängaren med flit. Människor som skaffar djur och missköter dem pga okunskap gör ju inte heller det med flit, men djuren lider ändå.

Kan hon i det läget gå bredvid en annan veterinär och lära sig, då är det ju möjligt att hon kan göra det igen. Men som jag uppfattade det hela så finns det inga utbildningskrav på att få avliva med bult? Och då är det väl fullt möjligt att veterinären i fråga om hon får ha licensen kvar kan avliva hästar med bult utan att hästägare ens får veta att hon inte är kapabel till det?

Jobbigt! Förstår om du blev less!
Det tragiska är ju att det fått bli så! Men kan det bero på allt för stor omsättning på veterinärer hos distrikten?

Små skitsaker blir till slut jobbigt när man är hästägare och det inte riktigt fungerar. Ta kommunikationen tex när distriktet var som rörigast här.
Jag ska vaccinera min häst. Det var innan passens tid, så jag sa när jag beställde tiden att vaccinationskortet var fullt, behövde nytt. Pratade med veterinär nr 2 när jag fick tid för vaccinationen tilldelad, påminde då om nytt vaccinationskort. Till vaccinationen kommer veterinär 3, vaddå nytt vaccinationskort, det har ingen sagt?!

Det blir så tungrott då som hästägare när det hela tiden är sådant!
Och man blir nervös, har jag verkligen fått fram det veterinären vill veta om min sjuka häst? När jag inte får samma veterinär vid återbesök eller när jag ringer efter besöket och har följdfrågor.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SMP) Nu varnas en veterinär av Veterinära Ansvarsnämnden efter en avlivning som utfördes felaktigt...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama