Sv: Veterinär ska halsen av ponny
Självklart kan man ju göra misstag även vid slakt av häst. Men i det här fallet verkar ju veterinären ha missat hela tiden. Först funkar inte bultningen trots flera försök. Sen kontrollerar hon inte att hästen verkligen är tillräckligt död (säger man så?) för att kunna avbloda den.
Och till sist så avblodar hon på fel sätt.
Sorgligt i allafall, veterinären gjorde det ju inte med flit, men ändå var det ju väl många misstag på en gång!
Jag var med om en slaktare som missade när han skulle bulta. Det var en nödslakt vår veterinär hade telefonnr till.
Han missade första "skottet", börjar då gapa och skrika "förb. hästj-el, ni sa inte den var dum i huvudet". Blodet sprutade, hästen skrek och nödslakten svor, gapade och höll på!
Hästen var inte alls "dum i huvudet", vill minnas att den slog upp huvudet när han "avlossade skottet". Men inget blir väl bättre av att bli hysterisk och gapa och skrika i ett sådant läge!
Övriga slaktare jag har upplevt har varit kanon, de har haft sina knep för att inte missa, allt ifrån att läsa hästen så pass bra att de rekommenderade brems till att mata hästen på olika sätt så den var lugn.
En fråga till dig som är veterinär! Ngt jag undrar över!
Min gammelpålle var tvungen att avlivas för ett par månader sedan. De var på klinik, hästen stod upp, inga svåra skador. Ändå valde kliniken att avliva med spruta, de gjorde tydligen alltid så. Varför? Dessutom fick ägaren (i det här fallet gammelpålles fodervärd) inte vara med, de fick komma in när allt var klart och ta farväl.
Brukar inte bult vara bäst?