Veterinär ska halsen av ponny

(GT)
Veterinären sköt den skadade ponnyn tre gånger med bultpistol. Hästen överlevde alla skott.
Sedan skar veterinären av ponnyns halspulsåder - och lät den blöda till döds.
- Det var fruktansvärt, det värsta jag varit med om, säger en kvinna som vad med under avlivningen.
Nu varnas veterinären.

http://www.gt.se/nyheter/1.1439413/veterinar-ska-halsen-av-ponny

Sv: Veterinär ska halsen av ponny

Jag tycker inte måndansaren verkar sakna empati, därmot verkar hon insatt i hur illa verkligheten kan drabba oss alla. Bara för att en veterinär eller annan vårdgivare misslyckas katastrofalt i sitt uppdrag innebär inte detta att de inte är medvetna om det lidande de orsakat. Kan du förställa dig vilka skuldkänslor? Naturligtvis är det olidligt hemskt för djur och ägare men även veterinärer är människor.

Visst är det fruktansvärt det som hände, men jag tycker rubriksättningen är felaktig. Djuret ska enligt lag tömmas på blod efter bultning så att hon skar av pulsådern är helt rätt, däremot så skulle hon ju kontrollerat att ponnyn verkligen var död och inte lämnat den innan. Väldigt tråkigt att den fick ett sådant slut och väldigt tråkigt för alla inblandade, hon borde som redan sagts bett ngn annan om hjälp men mår troligtvis mycket dåligt över vad som inträffat. Måste vara en mardröm både som hästägare och veterinär att råka ut för ngt sånt här.

Som jag tolkar texten skar hon på fel ställe, eftersom ponnyn reste sig igen (men det är svårt att dra fakta ur en tidningsnotis). Man skall inte skära av halspulsådern man skall skära av kärlstammarna framför hjärtat i bröstaperturen (man går in i det främre hålet i bröstkorgen, på undersidan av halsen, typ). Hästar har kärl som går inne i ryggkotpelaren och dessa tar över blodförsörjningen till hjärnan om halspulsådern skärs av med följd att djuret inte dör på en gång.

Usch. vad hemskt att det kan gå så fel.
Jag tror det är en situation där alla inblandade mår dåligt, men jag kan ju bara se till mig själv om det vore min lilla häst. :cry: Fy 17

Visst är det fruktansvärt det som hände, men jag tycker rubriksättningen är felaktig. Djuret ska enligt lag tömmas på blod efter bultning så att hon skar av pulsådern är helt rätt, däremot så skulle hon ju kontrollerat att ponnyn verkligen var död och inte lämnat den innan. Väldigt tråkigt att den fick ett sådant slut och väldigt tråkigt för alla inblandade, hon borde som redan sagts bett ngn annan om hjälp men mår troligtvis mycket dåligt över vad som inträffat. Måste vara en mardröm både som hästägare och veterinär att råka ut för ngt sånt här.

Vad jag vet så måste man ha licens för att få använda bultpistolen. Ingår inte det på något sätt en utbildning när man läser till vet, hur man använder pistolen?

Jag som privatperson kan gå kursen, köpa en bultpistol hos Bole eller annan lantbruksprodukts återförsäljare & börja bulta djur åt djurägare..

Dom gånger jag har varit med när dom bultat så har det inte sett speciellt avancerat ut.
Men saker kan gå fel ibland.

Vad jag vet så måste man ha licens för att få använda bultpistolen. Ingår inte det på något sätt en utbildning när man läser till vet, hur man använder pistolen?
Jo.

Dom gånger jag har varit med när dom bultat så har det inte sett speciellt avancerat ut.

Jämfört med ett nötkreatur så har man relativt liten träffyta på en häst, den sitter högre upp än på nöt och något svårare att kryssa in än på nöt.

Jag som privatperson kan gå kursen, köpa en bultpistol hos Bole eller annan lantbruksprodukts återförsäljare & börja bulta djur åt djurägare..

Vem som helst kan köpa en bultpistol. Jag har flera kollegor som har bultpistol för att tjäna lite extrapengar på helgerna (slaktare)

Hästar är väldigt svårbultade, och av den anledningen kommer ingen annan än en slaktare som står och bultar "dygnet runt" få avliva min häst med bult när den dagen är inne.

Krims
Tack nu har jag lärt mig att det heter bröstaperturen, när jag förklarar har jag fått visa på mig själv vart vi sticker djuren för jag inte vetat vad det heter.

Att vem som helst kan köpa en bult vet jag om & jag vet även var man kan få tag på dem.

Övning ger färdighet av att bulta, därav jag bara anlitar lantbrukstjäst som har det som "heltidsyrke" att bulta djur.

hemskt:(
men om det hände för 2 år sen, varför kommer det upp igen nu? har det tagit 2 år för dem att bestämma att vet. ska få en varning?
:confused::confused:

stackars lilla ponnyn :cry:

Tyvärr tar det alldeles för många djurplågeri-fall så lång tid, jag vet andra fall där det tagit över två år för de att ens komma fram till att det ska bli rättegång.

Självklart kan man ju göra misstag även vid slakt av häst. Men i det här fallet verkar ju veterinären ha missat hela tiden. Först funkar inte bultningen trots flera försök. Sen kontrollerar hon inte att hästen verkligen är tillräckligt död (säger man så?) för att kunna avbloda den.
Och till sist så avblodar hon på fel sätt.
Sorgligt i allafall, veterinären gjorde det ju inte med flit, men ändå var det ju väl många misstag på en gång! :(

Jag var med om en slaktare som missade när han skulle bulta. Det var en nödslakt vår veterinär hade telefonnr till.
Han missade första "skottet", börjar då gapa och skrika "förb. hästj-el, ni sa inte den var dum i huvudet". Blodet sprutade, hästen skrek och nödslakten svor, gapade och höll på!
Hästen var inte alls "dum i huvudet", vill minnas att den slog upp huvudet när han "avlossade skottet". Men inget blir väl bättre av att bli hysterisk och gapa och skrika i ett sådant läge! :(

Övriga slaktare jag har upplevt har varit kanon, de har haft sina knep för att inte missa, allt ifrån att läsa hästen så pass bra att de rekommenderade brems till att mata hästen på olika sätt så den var lugn.

En fråga till dig som är veterinär! Ngt jag undrar över!
Min gammelpålle var tvungen att avlivas för ett par månader sedan. De var på klinik, hästen stod upp, inga svåra skador. Ändå valde kliniken att avliva med spruta, de gjorde tydligen alltid så. Varför? Dessutom fick ägaren (i det här fallet gammelpålles fodervärd) inte vara med, de fick komma in när allt var klart och ta farväl.
Brukar inte bult vara bäst?

Finns olika uppfattningar om detta men själv anser jag bult vara bäst. Säkrast, snabbast, enklast o billigast.
Blodet som många djurägare upplever som negativt ser jag som enda riktiga nackdelen.
PL

Sen kontrollerar hon inte att hästen verkligen är tillräckligt död (säger man så?) för att kunna avbloda den.

Men hur kontrollerar man det? Den ska ju bara vara hjärndöd.Ligger djuret ner tar man antagligen det för givet att bulten tagit ordentligt.

Inget säger heller vad för skott som användes till bulten, de svagare tar inte lika bra.

OT, men vi hade en erfaren slaktare som med älgstudsare skulle skjuta en av våra stora tjurar, i skallen, för egenslakt, träffade lite för långt ner och tjuren stod kvar på alla fyra och ruskade bara lite på huvudet.:eek:Slaktaren, som hade position framför tjuren, var nära att skita på sig innan han fick till skott nr 2.

Jaha, det är alltså så enkelt som att det är en smaksak?
Jag är helt övertygad om att kliniken tog bort min häst på ett proffsigt sätt, bara det att jag blev så förvånad över att det inte gjordes med bult!

Anledningen de hade att hästägaren inte fick vara med var att i enstaka fall kunde hästen börja krampa av sprutan, ngt jag också kände att det skulle man ju slippa med bult.

Men det hade gått lugnt och fint till med min häst i allafall. Och jag ville han skulle få sluta sina dagar på klinik, där finns hästvant folk och alla hjälpmedel om ngt går snett. Och veterinärer som ju får ge lugnande om hästen stirrar upp sig.

Läskigt med tjuren, förstår han blev stressad! :crazy:

Jag vet inte, kollar man inte puls, hjärtslag eller dylikt att hästen dött?
Vet när jag avlivade katten, då lyssnade veterinären med stetoskop flera ggr under själva vad säger man, processen.

Som jag tolkar texten skar hon på fel ställe, eftersom ponnyn reste sig igen (men det är svårt att dra fakta ur en tidningsnotis). Man skall inte skära av halspulsådern man skall skära av kärlstammarna framför hjärtat i bröstaperturen (man går in i det främre hålet i bröstkorgen, på undersidan av halsen, typ). Hästar har kärl som går inne i ryggkotpelaren och dessa tar över blodförsörjningen till hjärnan om halspulsådern skärs av med följd att djuret inte dör på en gång.

Skulle det i så fall kunna vara så att det är just detta moment som föranledde en varning och inte den misslyckade bultningen? Det hade onekligen varit intressant att veta...
Oavsett tycker jag man borde se över riktlinjer vid bultning, ingen ska ju behöva gå igenom sådant här.

Jag vet inte vad som avgör vilken metod en klinik använder, vanligast är ju spruta. Jag kan tänka mig att det i många fall har med avblodning att göra, man avlivar i uppvakningsboxar eller kastningsboxar som används för andra ändamål och rengöringen är tidsödande. Kliniken för idisslare på skolan avlivar med bult (om inte hjärnan skall obduceras) men de leder in korna i ett avspolningsbart rum med betonggolv och golvbrunn. De har dessutom väldigt sällan djurägare i sina lokaler eftersom det är en klinik för inneliggande djur enbart. Antar att anledningen till val av metod varierar för varje klinik.

Avblodning genom att skära av kärlen under käkvinkeln används på en del ställen på mindre djur som tex får. Går lite långsammare men är bedövningen ok så har det ingen betydelse.
PL

Senast ändrad:

Min unghäst hade dödsryckningar av bulten, han slängde sig på sidan direkt när bulten gick av & det ryckte rejält i benen på honom. Fes & kissade medans han tömdes på blod.
Ponnyn gick ned på knä & stönade, tog några sekunder innan han äntligen lade sig ned. När han väl låg ned, var han stilla.

Ponnyn hade även fått lugnande för han inte skulle "strula" vid bultningen.

Men dom dör inte av själva bultningen, utan blir bara hjärndöda, hjärtat slår fortfarande, det är först vid avblodningen som dom faktiskt dör.

Verkar inte helt ovanligt att det händer sånt här. Läste en artikel i tidningen hästen om en man som ville ha sin ardenner avlivad pga ben problem. I artikeln skrev man att veterinären sköt med bultpistolen två gånger. Båda gångerna misslyckades han. Han försökte en tredje och misslyckades. Då sa veterinären att mannen fick ringa dit någon annan. Mannen fick ringa en granne som kom till platsen 30 minuter senare och sköt hästen. Mannen hade fött upp den här hästen och haft den i hela dens liv. Vilket avslut!!!

Sen kom en räkning till mannen på 2400 kr för avlivning. Mannen i frågasatte detta då veterinären inte hade lyckats med avlivningen då den ju var grannen som slutligen avlivade hästen. Då hade veterinären mage att säga: Då borde grannen också skicka en räkning.

Nu till det otroliga! Mannen anmäler inte! Han vill inte bråka med veterinären då han är i behov av hans tjänster för sina andra djur. Hur kan man låta samma veterinär behandla ens andra djur när han precis misshandlat hans häst nästintill till döds.

Exakt hur det gick till vid avblodningen vet ju bara de som var närvarande, men jag kan tänka mig att det är lätt hänt att man gör misstag om man är väldigt nervös och aldrig gjort det tidigare. Jag ursäktar på intet vis vad som inträffat, men samtidigt så är det en mkt kortfattad tidningsartikell och ingen vet hur korrekt den har återgivit händelseförloppet. :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SMP) Nu varnas en veterinär av Veterinära Ansvarsnämnden efter en avlivning som utfördes felaktigt...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?