Veterinär ska halsen av ponny

(GT)
Veterinären sköt den skadade ponnyn tre gånger med bultpistol. Hästen överlevde alla skott.
Sedan skar veterinären av ponnyns halspulsåder - och lät den blöda till döds.
- Det var fruktansvärt, det värsta jag varit med om, säger en kvinna som vad med under avlivningen.
Nu varnas veterinären.

http://www.gt.se/nyheter/1.1439413/veterinar-ska-halsen-av-ponny

Sv: Veterinär ska halsen av ponny

Då har ändå stöttningen för nya vikarier förbättrats enorm sen jag gick ut!
Men vi var mentalt förberedda för att vi skulle sitta där på egen hand.
PL

Sedan år 2000 har anmälningarna till ansvarsnämnden fördubblats. Och det får man ju ändå räkna som relativt modern tid. Jag tror inte att det enbart beror på "mental inställning" hos veterinärerna, och underlättar säkerligen inte en sådan heller. Hur många anmälningar per år var det när du gick ut?

"Äsch, det där är inte sant att standarden o kunskapen sjunker på veterinärer generellt nuförtiden om man jämför med förr."

Förmodligen inte men kanske har rekryteringen ändrats. Idag verkar alla som ska rädda varje överkörd snigen, bli veterinär. Djurkramare är kanske inte så lämpade till detta jobb.
Sen med ökad egen kunskap så slipper färre veterinärer undan från okunskap. Ju mer man kan själv mer kräver man också av veterinären, dom kan inte komma undan med vad som helst när man har bra pejl själv.
Men dom har leget och har då besluts rätten över oss utan leg. Och för många litar på att leget är det som gör det rätt, så är det inte.

Fördomar, det är inga djurkramare som blir veterinärer, de sorteras ut under anatomikursen i ettan. Ett par månader tillsammans med en rutten räv kräver lite mer än att vilja rädda sniglar. Men visst har du en poäng, jag har kunde betydligt mer innan jag blev vet. jag hade stenkoll, det var ju inget svårt. Problemet är att ju mer jag lär mig desto svårare blir det, desto fler faktorer måste man ta hänsyn till innan man "sprutar höger fram" eller sätter in butta. Men det är jag och jag kan inte svara för andra veterinärers kompetens.

En sak som försvårar är ju just det du är inne på, förmänskligandet av djuren och allt skall räddas. Det går att göra så mycket inom djursjukvården nu, men det går inte att göra alltid och alla kan inte. Men pålle skall räddas till varje pris, om han så skall ligga i respirator eller åka rullstol.

Senast ändrad av en moderator:

Risken blir att vi hamnar i ett läge där 90% forskare, labbveterinärer, läkemedelskonsulenter mm skall serva 10% kliniker.
PL

Då kan vi minska utbildningsplatserna:idea:
...nej...jag vet att det inte är en lösning att ingen blir kliniker, det borde ändå vara huvudsysselsättningen för veterinärkåren, djursjukvård. Men det måste ju funka också. Frågan är hur man lyckas med det?

Jag vet inte hur många men här är det mer fråga om mental inställning hos djurägarna.
PL

Senast ändrad:

Har inte diskutarat huruvida stödet alltid är tillräckligt men det är ändå skillnad på att jobba i ett team o att sköta ett distrikt helt på egen hand.
PL

Självklart, men det är inte heller kul att förvänta sig ett visst stöd men bli utkastade två stycken åk 5 studenter en hel sommar ensamma på ett distrikt med ordinarie semestrande kollegor som är svåra att nå. Men visst det var säkert jävligare förr, jag vet inte. Det varierar säkert med distrikt och år, det är ju drygt fyra år sen jag var ute nu.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Att hästen också lyckades resa sig upp och gå, var nog det värsta jag någonsin hört någonsin. Visst har man hört att veterinärer har gjort ödestigra fel, det gör även de bästa läkare. Men att först missa tre gånger med bultpistolen (?!) och sedan skära av halspulsådern när hästen uppenbarligen lever, eftersom den reste sig, så borde vettens arbetsgivare verkligen se över vederbörandes utbildning. Avlivningar är väl en del av lärandet på veterinärutbildningen?!

*mållös*

:eek:
Men herregud!!
Den veterinären borde ju ha blivit av md jobbet direkt.:crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SMP) Nu varnas en veterinär av Veterinära Ansvarsnämnden efter en avlivning som utfördes felaktigt...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama