Veterinär ska halsen av ponny

(GT)
Veterinären sköt den skadade ponnyn tre gånger med bultpistol. Hästen överlevde alla skott.
Sedan skar veterinären av ponnyns halspulsåder - och lät den blöda till döds.
- Det var fruktansvärt, det värsta jag varit med om, säger en kvinna som vad med under avlivningen.
Nu varnas veterinären.

http://www.gt.se/nyheter/1.1439413/veterinar-ska-halsen-av-ponny

Sv: Veterinär ska halsen av ponny

Ingen gör väl en sådan här sak med flit? Problemet är ju att det blir mkt lidande ändå! Man kan inte i alla fall resonera "det var ju inte med flit" när någon/något skadas. Bilföraren som kör full körde ju inte heller på fotgängaren med flit. Människor som skaffar djur och missköter dem pga okunskap gör ju inte heller det med flit, men djuren lider ändå.

Kan hon i det läget gå bredvid en annan veterinär och lära sig, då är det ju möjligt att hon kan göra det igen. Men som jag uppfattade det hela så finns det inga utbildningskrav på att få avliva med bult? Och då är det väl fullt möjligt att veterinären i fråga om hon får ha licensen kvar kan avliva hästar med bult utan att hästägare ens får veta att hon inte är kapabel till det?

Så du jämför en stressad nyutexaminerad yrkeskvinnas ödesdigra misstag med att med berått mod sätta sig i en bil och köra rattfull? Jag tror inte att jag klarar att diskutera med dig mer, vi verkar ha så i grunden olika syn på omvärlden och jag klarar inte att tänka så kategoriskt som du gör och då kommer vi ingen vart. Tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Snart inga kliniker alls!
PL

Det är inte bra. Alls. Men jag kan ju bara se om mitt eget, vad ska jag annars göra? Jag är en hyffsad kliniker på smådjur iaf... :) Men vad hjälper det er? När det börjar bli såhär knivigt som det är idag med kraven från ffa hästsidan i samband med hur det ser ut, detta trots att jag "alltid" sysslat med häst... Jag är för feg helt enkelt.
Men så är jag ändå för liten o klen för distrikt i längden så det kvittar. :angel:

Det är inte bra. Alls. Men jag kan ju bara se om mitt eget, vad ska jag annars göra? Jag är en hyffsad kliniker på smådjur iaf... :) Men vad hjälper det er? När det börjar bli såhär knivigt som det är idag med kraven från ffa hästsidan i samband med hur det ser ut, detta trots att jag "alltid" sysslat med häst... Jag är för feg helt enkelt.
Men så är jag ändå för liten o klen för distrikt i längden så det kvittar. :angel:

Jag känner samma sak, jag har sysslat med häst hela livet, egen träningsverksamhet, stuteri, ja det mesta. Men, det får vara helt enkelt. Kanske det är bättre man avvecklar den statliga veterinärverksamheten helt och går över till privat, djurägarna är ju ändå så missnöjda med den. Problemet är ju produktionsdjur, men kanske djurhälsovården får dra ett större lass och profilera om sig lite. Vad kom egentligen veterinärutredningen fram till vad gäller distriktsveterinärerna?

För varje år så går standarden på veterinärerna ner. Inte ens dom som är ATG klinikerna är alla gånger så pass kunniga att dom är att lita på.
Man får söka länge innan man hittar en veterinär som kan den nivån man är själv på, sen att få en som kan mera är ännu svårare.
Men betalt ska dom ha även om dom inte levererar det man anlitat dom för och även förorsaka mera kostnader. Skulle inte fungera med andra yrkes grupper.

Ok. Jämför det med ngn som nyss fått körkort då. Nervös och dan åker den ut i trafiken, kör mot rött och kör på en annan människa. Även om det var ett nybörjarmisstag så får vederbörande stå till svars för det.
Minns även artikeln där en förälder råkade köra över sitt lilla barn med bilen på uppfarten hemma. Inte nog med den förtvivlan föräldern kände över sitt misstag, den åkte dit för vållande till barnets död också.

Vad jag försöker säga är att visst, man får begå misstag. Men ibland blir följderna så stora att man ändå åker på att "sona" dem. Oavsett man är nybörjare, erfaren, senil eller vad som helst. Och då gäller det ju att utvärdera, riskerar vederbörande att aldrig klara av denna situation igen, kan det hända igen? Eller var det en engångsföreteelse man kan bortse från.

Ok. Jämför det med ngn som nyss fått körkort då. Nervös och dan åker den ut i trafiken, kör mot rött och kör på en annan människa. Även om det var ett nybörjarmisstag så får vederbörande stå till svars för det.
Minns även artikeln där en förälder råkade köra över sitt lilla barn med bilen på uppfarten hemma. Inte nog med den förtvivlan föräldern kände över sitt misstag, den åkte dit för vållande till barnets död också.

Vad jag försöker säga är att visst, man får begå misstag. Men ibland blir följderna så stora att man ändå åker på att "sona" dem. Oavsett man är nybörjare, erfaren, senil eller vad som helst. Och då gäller det ju att utvärdera, riskerar vederbörande att aldrig klara av denna situation igen, kan det hända igen? Eller var det en engångsföreteelse man kan bortse från.

Det är väl INGEN som sagt att det går att bortse ifrån INGEN har sagt att det var en skitsak, att man inte skall stå till svars för det (denne vet. har ändock blivit fälld i ansvarsnämden) det är väl INGEN som sagt att man efter en sån här händelse skall fortsätta som inget hänt utan att utvärdera vad som gick fel och avgöra om man vill eller kan fortsätta. Det hittar du på själv.

Men i min värld så finns det mellanlägen mellan att bortse från händelsen helt till att bli av med legitimation eller inte alls få tillåtelse att avliva en häst med bult igen, eller bli skjuten i knät eller avlivad som några i tråden tyckt. Min värld är inte så svart och vit, men det vore förbaskat mycket enklare om den var det för då har man inte lika många aspeketer och infallsvinklar på en händelse. Då behöver man inte försöka se saker från alla parters sida.

För varje år så går standarden på veterinärerna ner. Inte ens dom som är ATG klinikerna är alla gånger så pass kunniga att dom är att lita på.
Man får söka länge innan man hittar en veterinär som kan den nivån man är själv på, sen att få en som kan mera är ännu svårare.
Men betalt ska dom ha även om dom inte levererar det man anlitat dom för och även förorsaka mera kostnader. Skulle inte fungera med andra yrkes grupper.

Äsch jag ångrade mig....

Det finns ju en ganska stor faktor "ids" också. Även om man skulle vara jätteduktig och kompetent kliniskt så finns det ju jättemycket annat roligt att göra inom yrket som helt klart är mindre smutskastat, där man inte blir varken dödshotad eller idiotförklarad. De som klarar detta har kanske en mentalitet som inte alltid är poppis. Som man ropar får man svar...

Det finns ju en ganska stor faktor "ids" också. Även om man skulle vara jätteduktig och kompetent kliniskt så finns det ju jättemycket annat roligt att göra inom yrket som helt klart är mindre smutskastat, där man inte blir varken dödshotad eller idiotförklarad. De som klarar detta har kanske en mentalitet som inte alltid är poppis. Som man ropar får man svar...

Mycket möjligt, bra skrivet.

Äsch, det där är inte sant att standarden o kunskapen sjunker på veterinärer generellt nuförtiden om man jämför med förr.

Många vill ha sina hästar friska direkt och verkar tro att veterinärer använder sig av healing och ännu värre spott får veterinären om det är svårdiagnosticerat och inte diagnos kan ställas direkt.

Senast ändrad:

Vad kom egentligen veterinärutredningen fram till vad gäller distriktsveterinärerna?

Det senaste var ju att jordbruksverket skickade ut det hela på remiss till olika instanser, jag har sett några svar men det är väl inte klart ännu om jag fattat rätt.

Risken blir att vi hamnar i ett läge där 90% forskare, labbveterinärer, läkemedelskonsulenter mm skall serva 10% kliniker.
PL

Ja, så kanske det blir. Jag vill egentligen jobba kliniskt, men måste då få en helt annan stöttning än man får som t.ex vikarie efter femman. Det är bara att inse att kraven är annorlunda idag från djurägarna, vilket kanske inte motsvaras av vår träning.
Så antingen gör man om tjänsterna så de motsvarar kraven från djurägarna och de unga veterinärerna eller så nöjer man sig med de sökande man har. Eller så förändras utbildningen, vilket den iofs kommer göra, men jag tror inte det räcker.

"Äsch, det där är inte sant att standarden o kunskapen sjunker på veterinärer generellt nuförtiden om man jämför med förr."

Förmodligen inte men kanske har rekryteringen ändrats. Idag verkar alla som ska rädda varje överkörd snigen, bli veterinär. Djurkramare är kanske inte så lämpade till detta jobb.
Sen med ökad egen kunskap så slipper färre veterinärer undan från okunskap. Ju mer man kan själv mer kräver man också av veterinären, dom kan inte komma undan med vad som helst när man har bra pejl själv.
Men dom har leget och har då besluts rätten över oss utan leg. Och för många litar på att leget är det som gör det rätt, så är det inte.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SMP) Nu varnas en veterinär av Veterinära Ansvarsnämnden efter en avlivning som utfördes felaktigt...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama