Veterinär ska halsen av ponny

(GT)
Veterinären sköt den skadade ponnyn tre gånger med bultpistol. Hästen överlevde alla skott.
Sedan skar veterinären av ponnyns halspulsåder - och lät den blöda till döds.
- Det var fruktansvärt, det värsta jag varit med om, säger en kvinna som vad med under avlivningen.
Nu varnas veterinären.

http://www.gt.se/nyheter/1.1439413/veterinar-ska-halsen-av-ponny

Sv: Veterinär ska halsen av ponny

Sorry men till skillnad för majoriteten av de folk som talar här så kan jag själv bulta min häst och skära den. Därför har jag djur, för att jag kan ta hand om dem och hjälpa dem vidare när det behövs. Hur många av er kan säga det.?

Och hur många hästar har du bultad och avblodat , du som är så jävla säker på att du aldrig skulle missa?

Jag antar ingen, tomma tunnor skrammlar mest.

Ingen inklusive ansvarsnämnden anser att det som hände var ok. Anser du att det bör innebära att man förstör en ung människas framtid?
PL

Jag är också nyfiken på vem det är. Men det hände för två år sen och jag har inte hört ett dyft om det förrän nu, inget snack nånstans och sådant här skvaller brukar färdas fort... Hur som haver, av det som framgår i texten i JP, så har jag ingen aning om vem det är och jag anlitar alltid samma veterinärer. Så denne kanske har flyttat vid det här laget?

Jag tycker som de flesta andra att det är riktigt, riktigt hemskt. Lägger mig inte i om straffet är rätt/fel, men det är tråkigt att det ska ta två år innan det händer nåt.

Att kritisera varandras åsikter (som det gjorts mycket under denna tråd) tycker åtminstone inte jag är speciellt givande. Vi är ju alla överens om att det som hände var fruktansvärt. Samtidigt misstänker jag att nästan lika tråkiga situationer uppstår, kanske dagligen. Det som gjorde att just detta ledde till en varning och att det uppmärksammades i pressen var ju att flera moment misslyckades vid ett och samma tillfälle.

Vi är många som beklagat oss över ponnyns öde. Kan vi inte gå ett steg vidare och fundera över om det går att göra något för att förbättra säkerheten vid avlivning av hästar, främst då när det gäller bultning?
Vad kan veterinärerna göra, finns det riktlinjer/rutiner som kanske bör ses över?
Vad kan vi som djurägare göra, vilka krav har vi rätt att ställa på den person som ska få avliva vårt djur?

Kanske kan ponnyns lidande leda till något konstruktivt så att inte fler behöver råka ut för samma sak?

Bara en tanke...

Senast ändrad av en moderator:

Kan ansvarsnämnden som utreder veterinärer ta ifrån en veterinär dennes licens? Kan de det men man gör aldrig det?
Vad brukar det utdelas för "straff" om en veterinär fälls?

Är nyfiken, var med om att en veterinär felbehandlade (min amatörmässiga åsikt är pga okunskap) en häst så den blev rejält skadad. Det var en foderstrupsförstoppning. Konvalescensen och kostnaden för hästen blev rejäl, den skulle nämnligen säljas, men ägaren var ju tvungen att behålla hästen tills den frisknade till. Den blev tackochlov helt frisk, fast det dröjde.
Annan veterinär bedömde det hela som felbehandling, dock anmäldes det aldrig.
Distriktsveterinären ångrade att de anställt veterinären i fråga och lovade dyrt och heligt den veterinären aldrig skulle få verka i det här distriktet igen. Denne hade gjort många rejäla fel tydligen.
Vad jag undrar är om denne hästägare kunde fått ekonomisk ersättning för merkostnader för hästen om hon anmält och veterinären fällts?

Angående straff och liknande till veterinären i artikeln så tycker jag inte ngn ansvarsnämnd ska försöka förstöra resten av livet för veterinären personligen eller yrkesmässigt.
Men om det varit jag som gjort en sådan miss som denna veterinär, då skulle jag faktiskt självmant se till att jag aldrig någonsin mer skulle hamna i samma situation. Om det då krävde att jag slutade praktisera som veterinär skulle jag göra det. För jag skulle anse jag gjort ett för stort misstag för att kunna tänka "jag lär mig", "alla gör misstag" eller liknande.

Senast ändrad:

Jag tycker det är bra att veterinären varnades då detta tydligt var fel. Legitimationen kan dras in efter flera stora missar och efter olämplighet för yrket och det finns sådana fall ja.
Men varför skulle denna veterinären inte kunna lära sig av sitt misstag? Tror du denne kommer göra om det?
Ska alla som orsakar ett fatalt misstag aldrig mer arbeta med levande djur/människor? Skall vi ha nolltolerans så alla som orsakar en krock i trafiken aldrig mer ska köra bil?
Näe, det är väl hårt och fördömande för min smak, men det behövs kanske sådana människor också? :confused:

Det är lätt att kolla om bultningen har fungerat, man rör vid ögat, om den reagerar så har man inte lyckats. Då djuret faller så ska det falla rakt ner direkt, ögonen ska vara öppna och inte reagera.

Borde vara obligatoriskt att under vet utbildningen ha praktiserat på ett slakteri, fått prova på avlivning med bult själv, annars ska de inte ge denna tjänst om de inte lärt sig i verkliga livet.

Jag tycker inte kossor förtjänas att vara övningsobjekt mer än hästar, men du kanske menar att öva på att bulta på redan döda djur?

Jag menade heller inte att kossor skulle vara övningsobjekt. Jag har en kossa som betyder lika mycket för mig som min häst, och kan inte länka mig ha det släktet som testobjekt, eller annat djurslag heller för den delen. Jga menar bara att redan döda djur lider inte, ta changsen att testa att bulta, få känna på kännslan av slaget, lätet och hållningen innan det blir allvar.

Det är lätt att kolla om bultningen har fungerat, man rör vid ögat, om den reagerar så har man inte lyckats. Då djuret faller så ska det falla rakt ner direkt, ögonen ska vara öppna och inte reagera.
Samt nervryckningar, vid ett korrekt placerat skott skall en lätt rörelse vid ett ben ge en överdriven motreaktion, det visar att hjärnan är utslagen och endast ryggmärgsreflexen är kvar.
Borde vara obligatoriskt att under vet utbildningen ha praktiserat på ett slakteri, fått prova på avlivning med bult själv, annars ska de inte ge denna tjänst om de inte lärt sig i verkliga livet.
Det är obligatorisk slakteripraktik, man får även öva med bulten på döda grisar och levande nöt.
Sorry, men hade en vet bultat min häst tre gånger och inte lyckats så hade jag tagit bulten, laddat och gett ett skott i vets knä.
Konstruktivt:cool:

Hästar är som någon skrivit x:a svåra att bulta då träffytan är så begränsad. Bara i denna tråd har det beskrivits flera andra fall när bultningen inte lyckats optimalt. Säkert är det väldigt vanligt att något går fel. Om jag har förstått detta rätt så kan dessutom vem som helst köpa en bultpistol och få avliva sin djur?

Jag har ett par frågor:
Hur garanterar vi att det går rätt till när djurägaren utför bultningen själv? Detta dokumenteras väl inte på något sätt, eller??? Kanske andra djur har råkat ännu värre ut än ponnyn?

Borde man kanske begränsa utförandet av bultning till just slaktpersonal och veterinärer? Slaktpersonal har ju mycket vana genom sitt yrke men det kanske kan vara så att man som färdig veterinär utför bultning för sällan för att kunna upprätthålla sin kompetens? Ju fler djurägare som utför bultning själva ju färre tillfällen blir det kvar till veterinärerna och ju sämre blir kvalitén på avlivningen när det väl blir dags...

Trots min begränsade kliniska karriär så känner jag till flera fall där det gått galet när djurägare avlivat själva, så det händer. Jag har tack och lov sluppit missöden med bulten själv och jag har inte planerat att bulta några fler djur överhuvudtaget.

Jag personligen tycker att det skall krävas att man är utbildad (typ slaktare, nödslakt, lantbrukstjänst), veterinär eller jägare för att få avliva vissa djurslag.

Jag brukar se det som så att skulle JAG vilja anlita denna veterinär att bulta min häst? Tyvärr är svaret nej, och varför skulle då jag anse att det är ok att andra använder veterinären i fråga när jag inte vill?

Det misstaget känns för grovt, jag skulle inte kunna lita på att denna veterinär avlivade min häst på ett ok sätt. Men veterinärer kan väl jobba med annat som aldrig medför att de måste just avliva en häst med bult?

Och jag är övertygad om att veterinären drar lärdom och bultar hur bra som helst nästa gång, tro inte det gjordes av elakhet eller jävelsskap.

Och jag är övertygad om att veterinären drar lärdom och bultar hur bra som helst nästa gång, tro inte det gjordes av elakhet eller jävelsskap.

Det tror jag med, men det är väl med veterinärer är som med personer som avtjänat fängelsestraff, aldrig värd en andra chans:crazy:

Om jag då återkopplar till mitt förra inlägg. Vilket är bäst, att många genomför få bultningar per person vilket man kan förmoda innebär sämre kvalitet (detta vet vi inte eftersom avlivningar som genomförs av privatpersoner inte journalförs, men vi ser ju bara genom inläggen i denna tråd hur det kan gå :(), eller att få personer genomför många bultningar, handlaget och kompetensen upprättålls och det blir bra kvalitet (genom dokumentation av veterinärerna kan man ju faktiskt kontrollera hur det går)?
Är jag tjatig, eller? :grin:

Det går även att avliva en häst på samma sätt som andra, mindre djur, genom att ge dem avlivningsvätska intravenöst.
Borde ha varit ett bättre alternativ än det makabra sätt detta utfördes på.
:confused::confused::confused:

Det tror jag med, men det är väl med veterinärer är som med personer som avtjänat fängelsestraff, aldrig värd en andra chans:crazy:

De som har sådana åsikter borde utbilda sig till veterinärer själva:grin:- då är problemet med inkompetenta dito löst- ingen kommer givetvis begå något misstag.:devil:

Vi har idag, vad jag förstår, ingen som helst kontroll över hur det går till när privatpersoner bultar. Sedan säger jag absolut inte att alla som inte är veterinärer eller slaktare bultar sämre. Men kunskap är en färskvara, likaså handlag. Man får kanske ställa sig frågan vilka som bäst behöver kompetens i att bulta och se till att dessa får utföra det tillräckligt ofta för att man ska kunna garantera en bra utförd avlivning.

Som ren information, det är obligatoriskt för ambulanssjuksköterskor att genomföra minst fem intubationer per år inne på en operationsavdelning. Kanske skulle man införa något motsvarande då det gäller verinärers bultning av hästar?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SMP) Nu varnas en veterinär av Veterinära Ansvarsnämnden efter en avlivning som utfördes felaktigt...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?