Veterinär ska halsen av ponny

(GT)
Veterinären sköt den skadade ponnyn tre gånger med bultpistol. Hästen överlevde alla skott.
Sedan skar veterinären av ponnyns halspulsåder - och lät den blöda till döds.
- Det var fruktansvärt, det värsta jag varit med om, säger en kvinna som vad med under avlivningen.
Nu varnas veterinären.

http://www.gt.se/nyheter/1.1439413/veterinar-ska-halsen-av-ponny

Sv: Veterinär ska halsen av ponny

läst detta i Jp i dag!! Detta har hänt i jönköping där jag bor, så man undrar ju viken veterinär det är! Hemskt för den stackars ponnyn!!! Fattar inte att vet bara fick en varning, han/ hon skulle ju inte alls få ha kvar sin veterinär licens!!! :mad:

Jo jag vet att de dör vid själva avblodningen. Dödsryckningar har ju tom höns som man hugger huvudet av. Är vad jag förstått inget "levande", hjärnan är ju borta.

Det är ju tyvärr så dramatiskt med avlivning av hästar! Tex hundar och katter är ju mkt lugnare. Lugnare även för ägarna.

Ja det är ju i så fall inte första gången en tidning vinklar saker så det låter som ngt helt annat än det är!

Läste tex på fm att Ericsson chefen sa "jag går med glädje till jobbet" i samma mening där det upplystes om deras jättevarsel. Och så står det att citat "han tjänade 21 miljoner på varslet".
Skulle inte tro chefen i fråga tycker det är skitkul att varsla folk, men som det skrevs så kan man ju tro det!

Är man osäker att hästen ska vifta med huvudet så kunde hon gett den en rejäl dos med lugnande först.
.

Tror du inte den hade fått lugnande? Har mycket svårt att tro att den hade stått kvar så hon hade kunnat bulta den två gånger till om den varit helt "drogfri".

Som andra sagt, träffmarginalerna på hästdjur är tydligen väldigt, väldigt små. Alla människor gör misstag. Just att hon inte träffade med bulten skulle jag se som ett LITET misstag med FÖRÖDANDE konsekvens, både för ponny, hästägare och veterinär.
Det stora felet veterinären gjorde, enligt mig, var ju att inte stanna kvar tills ponnyn verkligen var död.

Att springa tilbaka till bilen och hämta en spruta och börja dra upp och sen springa till baka med och sticka i ponnyn hade kunnat dra ut på lidandet (de dör verkligen inte på en gång av en spruta).

Det är fruktansvärt det som hände och visst borde veterinären inte bultat om hon var så osäker på det. Men vad vet vi om historien, var det en akutsituation? Hon hade ju jouren stod det...

Fattar inte att vet bara fick en varning, han/ hon skulle ju inte alls få ha kvar sin veterinär licens!!! :mad:

Så du tycker att alla veterinärer som begår ett misstag ska bli av med sin licens,?undrar hur många som mycket väl skulle bli bra veterinärer slänger den utbildningen ur tankarna, vem törs utbilda sig till något där perfektionism krävs från första början?

vidrigt säger jag bara, borde klassas som ren misshandel. Tänk vad ponnyn ändå fick gå igenom.
Håller helt med...

Verkar inte helt ovanligt att det händer sånt här. Läste en artikel i tidningen hästen om en man som ville ha sin ardenner avlivad pga ben problem. I artikeln skrev man att veterinären sköt med bultpistolen två gånger. Båda gångerna misslyckades han. Han försökte en tredje och misslyckades. Då sa veterinären att mannen fick ringa dit någon annan. Mannen fick ringa en granne som kom till platsen 30 minuter senare och sköt hästen. Mannen hade fött upp den här hästen och haft den i hela dens liv. Vilket avslut!!!

Sen kom en räkning till mannen på 2400 kr för avlivning. Mannen i frågasatte detta då veterinären inte hade lyckats med avlivningen då den ju var grannen som slutligen avlivade hästen. Då hade veterinären mage att säga: Då borde grannen också skicka en räkning.

Nu till det otroliga! Mannen anmäler inte! Han vill inte bråka med veterinären då han är i behov av hans tjänster för sina andra djur. Hur kan man låta samma veterinär behandla ens andra djur när han precis misshandlat hans häst nästintill till döds.
Det skulle jag ALDRIG betala för. :mad:

Jag tycker inte detta är "bara" ett misstag faktiskt.
Det är en sak att missa en diagnos eller hälta, men något såhär allvarligt!
Fy fan säger jag bara. Jag skulle ALDRIG i livet anlita en sådan veterinär.

Visst får det en allvarligare konsekvens att göra ett sånthär misstag, men det är dessto finare felmarginaler = lätt att missa!

Det är lätt att kolla om bultningen har fungerat, man rör vid ögat, om den reagerar så har man inte lyckats. Då djuret faller så ska det falla rakt ner direkt, ögonen ska vara öppna och inte reagera.

Borde vara obligatoriskt att under vet utbildningen ha praktiserat på ett slakteri, fått prova på avlivning med bult själv, annars ska de inte ge denna tjänst om de inte lärt sig i verkliga livet.

Sorry, men hade en vet bultat min häst tre gånger och inte lyckats så hade jag tagit bulten, laddat och gett ett skott i vets knä.

Sorry, men hade en vet bultat min häst tre gånger och inte lyckats så hade jag tagit bulten, laddat och gett ett skott i vets knä.

Jag kan faktiskt bara hålla med.

Hade jag sett att vet var nervös innan den bultade så skulle jag skickat hem denne direkt.

Skaffa inte djur då så du inte behöver anlita en veterinär, om du nu ska bestraffa misstag på samma sätt, eller ännu bättre, se till att utbilda dig till veterinär själv och se till att vara en sådan som aldrig gör fel.:grin:

Folk verkar inte ha några som helst hämningar när det gäller våld mot medmänniskor som försöker göra sitt jobb men flippar ur pga bristande utbildning.
PL

Senast ändrad:

Sorry men till skillnad för majoriteten av de folk som talar här så kan jag själv bulta min häst och skära den. Därför har jag djur, för att jag kan ta hand om dem och hjälpa dem vidare när det behövs. Hur många av er kan säga det.?

Om du inte känner dig säker, beroende på bristande utbildning eller vad fan som hellst så ska du se till att skaffa dig det självt eller inte hamna i en situation som kan tvinga dig att göra det. Hur jävla svårt kan det vara att träffa pannan på en häst, lite anatomi har vet väll utbildats i!
Och som någon innan sa, om hästen är orolig så ge den lugnande för fan, då kan du inte missa.

För att följa ditt språkbruk! Hur många jävla hästar har du bultat? Hur fan skulle lugnande hjälpa om den jävla utbildningen inte lyckats pränta in var fan träffytan just på häst sitter.
PL

Tillräckligt många.

Och jag sa faktiskt att - om personen är osäker och hästen är nervös, ge lugnande så att det blir lättare att träffa, dvs hästen skakar inte så med huvudet och risken som ovan människa att missa blir mycket mindre. Men visst vet du inte var du ska sikta från början så är det ju mera frågan om att inte ta på sig att göra något som man inte känner att man kan klara av.

Men om vet sagt att det här vill jag inte göra för jag är inte kompetent hade hon troligen blivit fälld i ansvarsnämnden pga detta!
I det här fallet var det troligen så att veterinären inte visste var man skulle sikta.
PL

Ok två saker:

Kunde vet inte ha valt att ringa kollega, fråga om det finns granne med gevär osv.....

Jag kan lite förstå att om du siktar på en häst och missar, du mår skit och känner att nu måste det blir rätt, du siktar igen och är nervös, ledsen osv, och åter igen missar, visst varje skott skapar mera räddsla, nervösitet osv. Visst jag kan se att det som inte får ske kan hända. Och visst hon går till bilen utan att kolla om hästen verkligen är död, troligen är hon själv i chock över allt. Men det får inte hända. Jag är inte kännslolös, jag kan förstå att sådant kan hända, det är bara hemskt att det gör det.
Och jag hamnar inte i den situationen( eftersom jag själv kan göra det) , men OM jag skulle hamna i den situationen så hade jag nog själv varit ganska chockad. Jag hade skrikit, svurit och troligtvis hoppat på vet, men samtidigt längst bak i nacken så hade förstått henne lite.

Så du tycker att alla veterinärer som begår ett misstag ska bli av med sin licens,?undrar hur många som mycket väl skulle bli bra veterinärer slänger den utbildningen ur tankarna, vem törs utbilda sig till något där perfektionism krävs från första början?

ett litet misstag, är ok men detta är inget litet misstag! litet misstag så tänker jag på missat en hälta, missat ett par stygn eller så men inte att missa hästen med 3 bultskott, och sen skära halspulsådern när den inte är medvetslös!! Det kallar jag inte ett litet misstag!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SMP) Nu varnas en veterinär av Veterinära Ansvarsnämnden efter en avlivning som utfördes felaktigt...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?