• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare trojalotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 417
T

trojalotta

Har fått tips om vetekli till min svårfödda och något slöa 16 åring.. Vad gör det för nytta och hur mycket bör man i så fall ge? Äter i nuläget ca 15 kg hö, mineraler, 2 kg lucern och ca 1 dl rapsolja.

Sv: Vetekli?

För att kunna säga om det är ett bra foder för din häst så behövs en analys på höet. Utan den är det bara gissningar som görs. :) Annars BRUKAR det vara ett bra foder att lägga till om man vill öka på fosfor i en foderstat. Ibland kan detta behövas om man ger mycket lusern. Det innehåller ganska mycket protein men eftersom maxgivan är 100g per kg häst blir det ingen större mängd i slutändan iaf. Men många hästar gillar vetekli och finns det utrymme i foderstaten brukar jag lägga till det på äldre hästar då det blir en härlig mjuk gegga :)

Gör en analys och titta om den verkligen får i sig allt den behöver. En generell tumregel är om överlinjen är tunn fattas protein. Om den är tunn över revben och slö fattas energi :) Energi finns det inte mycket av i vetekli. Hoppas detta var till hjälp! :)

Sv: Vetekli?

Ja tack det var en hjälp:) Vad skulle du rekomendera rent allmänt, förutom havre, som ger energi?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 210
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 492
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka