T

trojalotta

Har fått tips om vetekli till min svårfödda och något slöa 16 åring.. Vad gör det för nytta och hur mycket bör man i så fall ge? Äter i nuläget ca 15 kg hö, mineraler, 2 kg lucern och ca 1 dl rapsolja.

Sv: Vetekli?

För att kunna säga om det är ett bra foder för din häst så behövs en analys på höet. Utan den är det bara gissningar som görs. :) Annars BRUKAR det vara ett bra foder att lägga till om man vill öka på fosfor i en foderstat. Ibland kan detta behövas om man ger mycket lusern. Det innehåller ganska mycket protein men eftersom maxgivan är 100g per kg häst blir det ingen större mängd i slutändan iaf. Men många hästar gillar vetekli och finns det utrymme i foderstaten brukar jag lägga till det på äldre hästar då det blir en härlig mjuk gegga :)

Gör en analys och titta om den verkligen får i sig allt den behöver. En generell tumregel är om överlinjen är tunn fattas protein. Om den är tunn över revben och slö fattas energi :) Energi finns det inte mycket av i vetekli. Hoppas detta var till hjälp! :)

Sv: Vetekli?

Ja tack det var en hjälp:) Vad skulle du rekomendera rent allmänt, förutom havre, som ger energi?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama