Vet inte vad jag ska göra

Sv: Vet inte vad jag ska göra

Jag hade nog valt att låta hästen somna in beroende på hur illa skadan är.
Är det en häst som kan gå som avelssto eller som senare kan bli "hel" igen så kan det ju vara värt att satsa på. Men att ha en häst utan framtid ser jag ingen mening med.

/M

skulle ta tillbaka hästen, och aldrig sälja/ge bort.

vad är bäst för hästen, mår den bra av att bara gå, har den ont osv...

Nu står jag inte inför din situation, det är alltid lätt att säga hur man skulle göra när man inte själv är känslomässigt engagerad. Men jag hade nog låtit hästen vandra vidare, döda hästar lider inte. Men även "sällskapshästar" vill ha en massa tid och uppmärksamhet och har man inte den tiden (och pengarna med för den delen) så blir det bara dåligt samvete för en själv (det är ju inte lite tid det handlar om heller) och inte speciellt roligt för hästen heller att stå i sin hage och känna sig övergiven.

Om jag själv skulle ta emot en sån häst som sällskap till min häst, skulle nog kravet vara att hästägaren själv står för hästens utgifter men den skulle få stå gratis hos mig och jag skulle ta hand om den dagliga skötseln. Det är dyrt att föda en stor häst, det är dyrt att hålla den med hovvård och det är dyrt att ströa åt den. Optimala "sällskapshästen" är nog annars en lättfödd liten lätthanterlig sak.

Fysiskt tror jag inte hon skulle må så dåligt, men hon är van att få arbeta och gillar det verkligen.
Som jag skrev tidigare börjar jag överväga att säga nej och låta henne somna in. Om jag inte hittar nånstans jag kan ha henne innan hösten

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 273
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar