Vet inte vad jag ska göra

Youmeoh

Trådstartare
Fick precis ett sms av hon som köpte min första häst där hon frågar om jag skulle kunna tänka mig att ta hästen, annars väntar avlivning till hösten.
Anledningen är att hon blivit så illa sparkad att hon inte längre håller för ridning och hon ville inte att hon skulle bli en vandringspokal.
Jag vill inget hellre än att ta henne, men jag har redan en häst och vet inte om jag skulle ha tid och råd med en till. Plats skulle kunna ordnas i värsta fall.
Hästen ifråga är inte så värst gammal, men inte heller ung, väldigt fräsch för sin ålder.
Ska prata med pojkvännens syster (som har stallet min häst står i nu) om hon har nåt förslagt. hjälpa mig

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Vet inte vad jag ska göra

Precis som ägaren säger, så hade jag inte heller velat att min häst skulle gå runt som en vandringspokal.

Har haft min häst sen hon föddes och skulle nog välja att avliva, men skulle jag veta någon som VERKLIGEN skulle vilja ha henne livet ut som avelshäst eller sällskap så kanske att jag skulle lämna bort henne.

Fick precis ett sms av hon som köpte min första häst där hon frågar om jag skulle kunna tänka mig att ta hästen, annars väntar avlivning till hösten.
Anledningen är att hon blivit så illa sparkad att hon inte längre håller för ridning och hon ville inte att hon skulle bli en vandringspokal.
Jag vill inget hellre än att ta henne, men jag har redan en häst och vet inte om jag skulle ha tid och råd med en till. Plats skulle kunna ordnas i värsta fall.
Hästen ifråga är inte så värst gammal, men inte heller ung, väldigt fräsch för sin ålder.
Ska prata med pojkvännens syster (som har stallet min häst står i nu) om hon har nåt förslagt. hjälpa mig

Hur skulle ni ha gjort?

FInns inte möjlighet att ta hem och skaffa medryttare/fodervärd som är väl insatt i att hon inte får ridas?
Även om hon inte går att rida kanske man kan köra?

Tycker inte heller hon ska bli vandringspokal och mitt hjärta gråter varje g¨ng jag hör talas om avlivning. (jag är lite blödig:D)

Annars hoppas jag att det löser sig .

Är du beredd att betala uppehälle, hovslagare, försäkring, vaccinationer mm för en häst som inte är ridbar? Du skriver dessutom att du kanske inte kommer att ha tid med hästen.
Avlivning verkar vara det bästa alternativet i det här fallet.

Immer

FInns inte möjlighet att ta hem och skaffa medryttare/fodervärd som är väl insatt i att hon inte får ridas?

Finns det sådana medryttare/fodervärdar? Som betalar kostnaderna för att hålla en oridbar häst?

Immer

aldrig träffat en medryttare, men har sett lite annonser ang folk som letar foderhäst att ha som sällskapshäst. men det gäller ju att hitta de seriösa också..

avlivning kanske är det bästa alternativet, med tanke på att du inte vet hurvida du har tid och råd med en häst till. även om hästen inte rids, så kostar det ju lika mycket och tar tid.
:(
ej ridbara hästar som säljs, tenderar ju ofta tyvärr att bli just vandringspokaler. folk köper,lessnar och säljer vidare för struntsumma..o.s.v. o.s.v. o.s.v.

Finns det sådana medryttare/fodervärdar? Som betalar kostnaderna för att hålla en oridbar häst?

Immer

Sådana tror jag bara finns i den drömvärld som endast existerar i huvudet på de som aldrig ägt eller betalat för en egen häst! ;)

Naturligtvis så vill ju ingen betala för uppehället åt en annans skadade häst, skulle i alla fall inte jag vilja..

Jag förstår henne verkligen att hon inte vill se henne som vandringspokal, det skulle inte jag vilja heller.
Körning går tyvärr inte då hon dels är livrädd för att ha saker bakom sig och skulle bara göra sig mer illa om vi försökte, sedan är det hennes kors som gör att hon inte håller som ridhäst.

Har funderat på att se om någon här i närheten skulle vilja låna henne som sällskapshäst.

Ja, jag må verka blödig, men den här hästen betyder så otroligt mycket och har mycket kvar, även om hon är slut som ridhäst

beror kanske på..exempel:
A har en häst, som absolut inte kan gå själv av någon anledning, men har inte tid att RIDA två hästar då hon också tävlar en hel del. Hon behöver en häst som sällskap, som inte mår dåligt av att inte ridas. Inakordering vill hon inte ta emot i sitt stall, och hon har ekonimi att hålla två hästar.
En bekant hade en häst med spatt på foder, av liknande anledning... men som sagt; det gäller att hitta seriösa och DET är nog förbannat svårt.

beror kanske på..exempel:
A har en häst, som absolut inte kan gå själv av någon anledning, men har inte tid att RIDA två hästar då hon också tävlar en hel del. Hon behöver en häst som sällskap, som inte mår dåligt av att inte ridas. Inakordering vill hon inte ta emot i sitt stall, och hon har ekonimi att hålla två hästar.
En bekant hade en häst med spatt på foder, av liknande anledning... men som sagt; det gäller att hitta seriösa och DET är nog förbannat svårt.

Ungefär så är det jag tänker. Men hur lätt är det att få tag på någon sådan här? Känns som om jag bor för "ocentralt" för det.

Skulle annars vara om någon gammal gubbe vill ha en häst han kan skämma bort och klappa lite på. Men sånt är nog ännu mer drömtänkande än ovanstående alternativ :p

Hur skulle ni ha gjort?

Jag hade tagit tillbaka hästen lätt! Och eftersom du ej har någon vidare tid med två kan du ju alltid skaffa medryttare. Det har jag till mina hästar. Det är jätteroligt att kunna rida ut med någon istället för att alltid behöva rida själv :)

Hästen håller inte för ridning. Så medryttare är nog nästan omöjligt att hitta.

TS, jag skulle låtit den avlivas om jag inte kunde ta den själv. Alternativt om du hittar någon bekant som du litar på som vill ha en sällskapshäst.
Vet att det skär i hjärtat... Men ingen häst lider när den är död. :cry:

Immer

-Räcker upp en hand!
Ja vi finns faktiskt. Jag har tagit en islänning på foder, en häst på 14 år som aldrig kommer att kunna ridas mer efter ett slaganfall för några år sedan.
Han går här som sällskap till mina körshettisar- fostrar unghästen och håller den häst jag inte kör sällskap. Jag hade turen att hitta en islänning som gått nästan hela sitt liv som hingst på island, så han är en trygg bra ledare, jag känner att jag gjort ett kap i honom... :D

Nu (efter ett år) skrev vi över honom på mig, så han är min!

Däremot hade jag nog tvekat inför en stor svårfödd häst med skador som måste behandlas...

Håller hon för avel (tveksam iom att du skriver att skadan sitter i korset) så kanske hon kan lånas ut som avelssto (om hon har tillräckliga förutsättningar för att vara intressant i aveln) annars hade jag nog valt avlivning, för hästens skull. (har sett alltför många fd ridhästar som ser helt uttråkade ut när de bara får gå i en hage och skrota, även om jag är väl medveten om att inte alla hästar blir sådana)

Jag hade ärligt talat inte betalat stallhyra etc för en häst som inte är ridbar. Enda chansen vore om jag hade eget stall så att kostnaden för hästen inte blev jättehög varje månad.

Men som Immer säger, den ska ju fortfarande ha hov- och veterinärvård, försäkring, vaccinationer etc... Tänk noga innan du bestämmer dig.

aldrig träffat en medryttare, men har sett lite annonser ang folk som letar foderhäst att ha som sällskapshäst. men det gäller ju att hitta de seriösa också..

Om man letar så finns de seriösa. Leta efter någon som vill ha en sällskapshäst som har stora härliga hagar. Kolla referenser. Skriv gärna in i kontraktet att hästen inte får säljas vidare. Lycka till!

Hade jag inte vetat bersäkert att jag hade tiden, orken och ekonomin för att stå med en stor och icke ridbar häst hade jag låtit ägaren avliva henne. Att hitta nån annan som har lust att ta en stor, skadad häst till sällskap känns som en utopi.

Håller hon för avel (tveksam iom att du skriver att skadan sitter i korset) så kanske hon kan lånas ut som avelssto (om hon har tillräckliga förutsättningar för att vara intressant i aveln) annars hade jag nog valt avlivning, för hästens skull. (har sett alltför många fd ridhästar som ser helt uttråkade ut när de bara får gå i en hage och skrota, även om jag är väl medveten om att inte alla hästar blir sådana)

Hade det varit för något år sedan hade det nog gått (hade planer på att sälja henne som avelssto innan jag sålde henne till hon som äger henne nu.) Men med tanke på var skadan sitter och att hon börjar bli lite för gammal för att ha föl tvekar jag på det.
Börjar överväga att tacka nej och låta hon vandra vidare, hur tungt det nu känns. Det är iofs inte förrän i höst, när betet är slut, så det kan hända mycket under den tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 273
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar