vet inte vad jag ska göra

P

Pamme_Jaspin

vet inte om tråden har kommit rätt men jag provar. nu är det dax igen nu har han skadat :cry: sig igen de va ca 2 veckor sedan han skadade sig sist sen blev han bra vad jag kunde se har inte börjat skritta honom än och nu vet jag inte vad jag ska göra nu. ringde veterinären och h*n sa att de inte va akut men jag skulle ringa i morgon igen och se vad som händer. han går sakta när han skrittar och ännu saktare med höger bak den hade han skadat då sist också men då tog veterinären blodprover (förra gången) och då visade sig att han hade för högt muskelvärde. vad menas med c-värdet? jag frågade men fick inget svar så jag skulle gärna vilja veta vad h*n menar med de.jag har ringt en hästmassör som ska komma och kolla om han har en låsning någonstans och om de är de som gör att han har ont.

hur hade ni gjort?
har jag gjort rätt att ringa massören?
vad kan en massör kosta? (inte för jag bryr min va de kostar vill bara veta bara min häst blir bra jag mår dåligt när jaspin inte mår bra) :cry:

har aldrig haft en massör så jag vet inte hur de går till.

tacksam för svar

Du får ha tålamod, alla kanske inte har hunnit läsa din tråd på 8 minuter.

Emma

nä kanske inte men de är ca 10 som har läst vill ha hjälp. jag går här och oroar mig för honom
förlåt om jag skrev de då inte sur bara orolig

Tänk på att massage inte alltid är bra. Berätta noga för massören om hästens problem, och fråga veterinären först om det kan vara skadligt med massage. Min massör behandlar inte sjuka eller skadade djur utan att veterinären har gett klartecken.

Angående blodproven kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Hoppas att din häst blir frisk snart!

OK.

1) Vilken typ av skada hade den förut? Och vad har gjorts åt den?
2) Hur har den skadat sig nu?
3) Kanske verkar som en dum fråga, men hur stor "hästerfarenhet" har du själv?

Massage är jättebra i vissa lägen men inte i alla!
Varför hade hästen för höga muskelvärden??
Man ska aldrig massera på en akut skada. Hur har hästen skadat sig?? Min häst fick korsförlamning för ett par år sen med höjda muskelvärden och jag vänta med massage en månad efter det.
Vad det kostar är olika från ort till ort! En diplomerad massör tar säkert mellan 350-550 kr.
Du gör helt rätt att ta ut massören först om veterinären säger att det inte är något akut, med som tidigare inlägg, berätta allt i minsta detalj för massören så hon/han inte förvärrar något!

hej jag glömde skriva att veterinären trodde att han kanske hade sträkt sig. h*n kommer i morgon och kollar på honom och ser om massagen kan hjälpa men jag ska ringa och höra med veterinären nu
tack de gör jag med

vet som kom till mig (inte min vet) men h*n sa att han kunde ha sträckt sigmen vet va inte säker så han fick 3 vitaminspruter och en smärtstillande

vet trodde att han gått omkull i hagen

10år varför de??

veterinäre tog blod för att kolla om han hade något. de vet jag inte varför han har de vet sa bara att han hade för hög muskelvärde han förklarade inte alls och sen var han en sur gubbe. hon som jag ringde i dag sa att de inte var akut.han trode att jaspin har gått omkull i hagen. 350-550 va inte så farligt allt för att pållen ska bli bra. ja jag ska berätta allt för henne
tack för hjälpen

Synd att få en surgubbe som veterinär!
Om det är en akut sträckning hade jag inte masserat hästen än utan väntat lite! Risken är att man "sprider ut" det!
Men du kan ju ringa och höra med den massören du har tänkt att anlita vad den tycker!
Låt hästen ta det lugnt men den får gärna röra på sig lite, rusar han runt är risken stor att han sträcker sig igen!
Jag kände igenom en ponny (för några år sen) som hade sträckt sig (insidan av låret) och hon hade väldigt svårt att gå. Hon fick gå i en mindre sjukhade ca tre veckor och sen masserade jag henne. Efter ett par gånger var hon helt ok! Men det var tack vare att vi upptäckte det så tidigt!

dom som äger stallet har också henne och de har pratat om min häst så hon ska se på honom i dag och se om hon ska massera eller om han ska stå.när du kratsar höger bak så vill han inte riktigt sätta ner benet men kratsar du trx vänster bak så står han på höger bak men de är lite vingligt. han har gått i en egen gräshage sen i går och de ska han göra från och med nu efter som de andre hästarna bara bitter och jagar bort honom. han kan gå själv men han måste se de andre annars blir han orolig och springer som en idiot

e du en massör? låter som de men kan ha fel

jag kommer att skriva hur de har gått och om hon har gjort något

nu har massören varit och kollat och hon sa att där e stor skillnad mellan höger och vänster sidan. han va väldigt stel på höger sida. när hon kom så sa hon att jag skulle gå med honom i paddocen så hon kunde se hur han gick i både skritt och trav och i båda varven och attt han var stel framtill sen å tog vi in honom och hon började känna över honom och hon sa att han behöver massage så hon började försiktigt att massera lite så började han att slå med huvudet och försökte bita mig vilket han aldrig gör annars då sa hon att de kan vara för att han har ont eller tycker att de är obehagligt( masserade båda sidorna)tog ca 1timme och 10 minuter för han ville inte riktigt stå stilla sen va de ut igen och gå i båda varven men den här gången skulle han skritta fortare både på mjukt och hårt underlag sen när vi hade gjort de så sa hon att han går lite bättre nu. hon har skrevit uppe ett par grejor som jag ska göra med honom så han blir mjukare (från marken) så nu ska hon komma 1 gång i veckan

e de nåt du undrar så får du hojta för jag orkar inte skriva allt så hade de blivt för långt

Det låter som du fick tag i en bra massör som även tittade hur hästen rör sig. Det händer väldigt ofta att hästarna är ojämna och när de har spänningar i musklerna så blir de sura, fast de brukar bita mot massören, inte snälla matte som bara håller i!! ;)
Min erfarenhet är att de flesta hästar blir otåliga om man håller på för länge, en normal massag brukar ta ca 40 min. Men är hästen stökig och reagerar mycket kan man inte skynda på utan det får ta den tid det tar.
Fortsätt med det hon skrev upp till dig och berätta gärna hur det går!

jag tyckter hon är snäll och förklarar allt och varför hon gör så eller så. jaspin kan stå stilla rätt länge för når hovis skor honom då gör han inte och de brukar ta ca 45 minuter upp till en timme att sko honom(hovis är noga). han fick stretcha(stavning?) i går hon lärde mig lite som jag kunde göra själv. jag ska snart till stallet och ut och gå med honom i en 30 min se hur de är med honom i dag. ja de kommer jag att göra. ha de bra så länge

så nu har jag varit ute i går och gått ca 30 minuter i regnet blev blöt :( men när jag va fördig med hans uppgifter så började han slicka sig så han va lite trött efter åt och i dag gjorde vi likadant och jag tycker att han går rent nu än innan så han e på bättringsväg (va glad jag är nu)

e de något ni vill fråga så gör de ha de så bra

så nu är de fint vänder så man kan gå lite längre eller så kan jag skritta honom. ska böja honom så att han ite blir så stel. får bara skritta honom rakt fram och trava men de har jag inte börjat med än

så nu har hästmassören varit ute hos jaspin igen och masserade i dag gick de bättre han slog bara lite med huvudet men han försökte inte bitta eller något sånt och massören märkte då att han hade blivit bättre än föra gången när han gick så hon kommer nästa vecka också sen får vi se om hon skulle komma varje vecka eller varannan vecka men men hon sa att han gick bättre och jag blev glad när hon sa de :)

själv fick jag mig en j---a smäll på näsan av jaspin f_n va de gjorde ont men de är bra nu

skulle fortsätta med hans övningar. sen skulle jag börja med serpentiner på vägen

undrar ni något så är de bara att fråga

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 784
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare