Vet inte vad jag ska göra!!!

R

Raline

Har verkligen fått problem nu!
Vi har alltid strävat efter ett så naturligt leverne som möjligt för våra hästar, stora kuperade hagar, mycket utevistelse mm.
Men nu vet jag inte hur vi ska göra:confused:
Har 6 hästar i flocken, vuxna, tre av dom har idag vart lösa i magen, inga foderbyten eller andra förändringar, en ponny fick fånganfall idag så vet har vart ute. Han fick fång pga frostnypet gräs, även han är lös i magen så jag sa att några av dom andra hästarna också är det fast inte lika mycket som fång ponnyn.
Detta berodde troligen också på det frusna gräset.:crazy:
Skulle försöka hålla dom från gräs.

Men hur gör jag nu då?? Stänger in dom dygnet runt i stallet?? (nej tack)
Grusar upp flera ha mark??

Kan ju inte ha 6 hästar gående i paddocken hela vintern:cry:

Sv: Vet inte vad jag ska göra!!!

Har verkligen fått problem nu!
Vi har alltid strävat efter ett så naturligt leverne som möjligt för våra hästar, stora kuperade hagar, mycket utevistelse mm.
Men nu vet jag inte hur vi ska göra:confused:
Har 6 hästar i flocken, vuxna, tre av dom har idag vart lösa i magen, inga foderbyten eller andra förändringar, en ponny fick fånganfall idag så vet har vart ute. Han fick fång pga frostnypet gräs, även han är lös i magen så jag sa att några av dom andra hästarna också är det fast inte lika mycket som fång ponnyn.
Detta berodde troligen också på det frusna gräset.:crazy:
Skulle försöka hålla dom från gräs.

Men hur gör jag nu då?? Stänger in dom dygnet runt i stallet?? (nej tack)
Grusar upp flera ha mark??

Kan ju inte ha 6 hästar gående i paddocken hela vintern:cry:
Jag skulle ha dem inne nattetid,ge hö på morron innan de går ut ,så de inte äter frusit gräs på tom mage.
Fånghästen skulle jag inte släppa i hage med mkt gräs, pga risken för rubbad tarmflora när den äter fruset gräs.
Skulle även ge Probimin i förbyggande syfte,och för att balansera upp den rubbade tarmfloran.

Jag skulle ha dem inne nattetid,ge hö på morron innan de går ut ,så de inte äter frusit gräs på tom mage.
Fånghästen skulle jag inte släppa i hage med mkt gräs, pga risken för rubbad tarmflora när den äter fruset gräs.
Skulle även ge Probimin i förbyggande syfte,och för att balansera upp den rubbade tarmfloran.

Kan bara hålla med dig,, främst i HÖ på morron innan de går ut , inte släppa ut dom på "frostgräs" och främst,, daglig tillkost av probimin..

Naturlig hästhållning denna årstid brukar inte vara naturligt för den enskilda individen utan man får nog lära sig att rätta individen efter den naturliga väderleken.

Senast ändrad:

Alla hästar får nog inte fång, inte lika lätt som en del i alla fall.
Jag har faktiskt aldrig råkat ut för att ngn av våra hästar har blivit lösa i magen av frostigt gräs. Däremot är jag ganska säker på att det är en av orsakerna till att en av dem fått fång. Men jag har inte tagit bort alla från gräset för det. Nu kan man ju inte ge ett sådant råd för det kan ju hända att alla dina får fång om du inte tar bort dem. Vem vet?

Men är du helt säker på att det beror på frosten att de blir lösa i magen? Får de ngt annat att äta? Det kan kanske vara så att de inte har tillräckligt att tugga på dvs för lite fibrer. Då kan de också bli lösa i magen.

Jag hade gjort som det svar du redan fått. Men nog bara tagit in de som har reagerat. Sedan hade jag gett de andra hö elelr ensilage i hagen )får de kanske redan). Hos oss finns det fortfarande grönt gräs i hagen. Jag har två hästar ett fullblod och ett varmblod som går ute fortfarande. de kommer bara in en gång om dagen för lite extra mat.

Inne på natten är dom redan, får fri tillgång på hö inne i boxen, har inte börjat ge hö ute än då behovet inte funnits. Men börjar med det i morgonbitti!
Fång hästen får stå inne ett tag nu för att sedan gå i mindre sand/jordhage.

På 20 år med hästar har jag aldrig upplevt problem med detta! :crazy:

På 20 år med hästar har jag aldrig upplevt problem med detta! :crazy:

Inte jag heller.:confused: så jag är nog inte rätt person att ge råd. Jag har haft egna hästar hemma i sexton år. De brukar vara ute länge på hösten. Vi har stora hagar.
Men det kanske är höet ändå? Eller annorlunda väder, kallt och varmt om vartannat?

In med dem på natten och erbjud dem fritt på hö ute så de inte har "tid" eller viljan att ge sig på gräset. Det är inte säkert det funkar eftersom gräset många gånger lockar mest, men prova kan man ju alltid.

*KL*

Jag skulle göra som Fröken Skåne. Dra ner givan på natten (beroende på hövärdena ge mer halm och mindre hö kanske? Ge höet i nät etc?), och sen ös på så mycket det går på dagarna.

Den med fång ska naturligtvs inte gå ut. De med lösa magar skulle jag ge magtarmbalans eller bakjäst och hålla noga koll på.

Det är inte lätt med det förbaskade frostgräset, jag bävar för när det blir frost här. Jag kan utan problem se till fångponnyn inte äter gräset (fbl är värre), däremot måste jag då ge fritt silage, och då äter han PÅ TOK för mycket. Men du har ju en liten fördel iom att du kunnat ge fritt hö inne, och kan 'vända dygnet' där.

Min shetlandsponny fick fång förra hösten pågrund av frosten. Denna sensommaren/hösten har jag löst det med att han står i box nattetid samt får hö morgon och kväll för att inte äta det frostigagräset... Det har funkat perfekt. Han är pigg och glad =)

Han har stått inne nattetid ett tag och ätit hö. Har inte gett hö i hagen förens nu dock. Men dom vill inte äta mycket utav höet, tar några tuggor och går sedan iväg för att stoppa näsan i gräset:confused:

Funderar på att betesputsa där man kommer åt för att minska mängden gräs dom får i sig.

När jag läser det här blr jag ytterst tacksam över att vinterlösdriften ligger i stor skoghage och att vi faktiskt har snö under vinterhalvåret.

Jag förstår att det blir trixigt men tror som de andra på fri tillgång till hö samt dagligt tillskott av bakjäst, främst under "farliga" perioder.

Det är det som är problemet. Dom tar några tuggar av höt för att sedan börja beta. Kanske skulle pröva att ge hösilage istället, dom brukar gilla det mer än höt. Jag ger alltid hö ibörjan av stall perioden då dom inte äter en hel bal innan den blir dålig när det fortfarnde finns gräs ute. Men är lite osäker på om man ska byta foder när magarna redan är ur balans.

Ett riktigt dillemma:crazy:

inte släppa ut dom på "frostgräs" och främst,, daglig tillkost av probimin..

Probimin gör underverk på fånghästar. Framför allt i förebyggande syfte :bow:

Johanna, som talar av egen erfarenhet och hoppas att folk testar!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 618
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 324
Senast: FiVi
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka