Sv: Vet inte om vi vill flytta till gård eller inte...
Hej!
Jag har varit i din situation för ca 15 månader sedan!
Vi bestämde oss för att köpa sambons föräldragård, med ca 15 ha bete och åkermark samt 80 ha skog.
Jag hade tills dess bara varit inhyrd (förutom när jag var liten men då hade mor och far ansvaret) och hade bara en häst och inga planer på att skaffa fler. Vi byggde 4 boxar och under dryga året som gått har det varit skiftande antal hästar hemma, i nuläget 3.
Det har varit 3 hästar nästan hela tiden och det har fungerat ganska bra.
Min sambo, som tidigare inte hållt på med hästar men väl har lite vana från kor o dyl, har fått hjälpa till med div fodringar, in- och utsläpp. Det har absolut varit en förutsättning för att det skulle funka!!! De inhyrda har också tagit jourer, inte så mycket schemalagt utan mer när vi haft behov.
Just nu prioriterar vi inte att resa o dyl eftersom vi vill lägga pengar på att renovera huset så vi håller oss mest hemmakring, därav ganska lätt att passa hästarna hemma. Kunnat fodra x fyra/dag i vintras, första målet 06 och sista 22, med mindre variationer förståss!
Om du känner dig osäker är mina råd;
X Kolla så sambon är 100% med på dina planer för hästhållningen, förklara konkret vad som ska göras varje dag.
X Var mega-tydlig mot alla inhyrda och ge alla samma besked!
X Utvärdera vad som är viktigt för er, vill ni tex satsa på att resa de närmaste åren kan inte jag rekommendera att skaffa eget/ha inhyrda.
Det positiva med att ha eget är självklart att du får bestämma själv hur du vill att din häst ska ha det samt att det är kanon-mysigt att ha hästarna hemmakring och kunna se dem hela dagarna. Du får också lättare att passa vet och hovslagare samt att man lättare kan gå ut korta stunder i stallet eller när det passar under dagen... I viss mån blir det också billigare, om inte annat sparar man bensinpengarna till och från stallet.
Det negativa kan vara att det tar tid (och fysiskt utrymme) att ta hem tex spån och hö, passa tider och ha minimalt antal sovmorgnar.
Ska man dessutom ha inhyrda kan man ibland tycka att man får ta en del onödiga diskussioner...
I det stora hela handlar det nog om man är förberedd på vad det handlar om, är man det så går det säkert jättebra!
Slutligen kan jag kan ändå rekommendera att ha hästen hemma, man umgås mkt närmare med dem!
Lycka till i era planer!