Vet inte om vi vill flytta till gård eller inte...

M

mjauen

Är det någon som har skaffat egen gård fast att ni inte visste från början om ni ville vara inhyrd eller ha eget stall?
Hur har det gått för er?

Tacksam för svar!

Sv: Vet inte om vi vill flytta till gård eller inte...

japp..skaffade gård när jag va inhyrd o hade 3 hästar.
fortsatte ha en inhyrd och 2 va hemma på gården.

nu är stallet på gården tomt och mina är inhyrda.

Jag bodde på gård i 20 år men tyckte allt jobb på gården tog för lång tid, och att jag aldrig fick vara ifred och sköta mina hästar och häststallet. Valde därför för 5 år sen att hyra in hästarna. Nu kör jag till stallet och kan ägna mig åt dem helt. Vill aldrig mer ha hästarna hemma. Det jag kan sakna är nattfodringen och att säga godnatt och kolla så allt är bra precis innan jag lägger mig.

Hej!
Jag har varit i din situation för ca 15 månader sedan!
Vi bestämde oss för att köpa sambons föräldragård, med ca 15 ha bete och åkermark samt 80 ha skog.

Jag hade tills dess bara varit inhyrd (förutom när jag var liten men då hade mor och far ansvaret) och hade bara en häst och inga planer på att skaffa fler. Vi byggde 4 boxar och under dryga året som gått har det varit skiftande antal hästar hemma, i nuläget 3.
Det har varit 3 hästar nästan hela tiden och det har fungerat ganska bra.

Min sambo, som tidigare inte hållt på med hästar men väl har lite vana från kor o dyl, har fått hjälpa till med div fodringar, in- och utsläpp. Det har absolut varit en förutsättning för att det skulle funka!!! De inhyrda har också tagit jourer, inte så mycket schemalagt utan mer när vi haft behov.

Just nu prioriterar vi inte att resa o dyl eftersom vi vill lägga pengar på att renovera huset så vi håller oss mest hemmakring, därav ganska lätt att passa hästarna hemma. Kunnat fodra x fyra/dag i vintras, första målet 06 och sista 22, med mindre variationer förståss!

Om du känner dig osäker är mina råd;
X Kolla så sambon är 100% med på dina planer för hästhållningen, förklara konkret vad som ska göras varje dag.
X Var mega-tydlig mot alla inhyrda och ge alla samma besked!
X Utvärdera vad som är viktigt för er, vill ni tex satsa på att resa de närmaste åren kan inte jag rekommendera att skaffa eget/ha inhyrda.

Det positiva med att ha eget är självklart att du får bestämma själv hur du vill att din häst ska ha det samt att det är kanon-mysigt att ha hästarna hemmakring och kunna se dem hela dagarna. Du får också lättare att passa vet och hovslagare samt att man lättare kan gå ut korta stunder i stallet eller när det passar under dagen... I viss mån blir det också billigare, om inte annat sparar man bensinpengarna till och från stallet.

Det negativa kan vara att det tar tid (och fysiskt utrymme) att ta hem tex spån och hö, passa tider och ha minimalt antal sovmorgnar.
Ska man dessutom ha inhyrda kan man ibland tycka att man får ta en del onödiga diskussioner...

I det stora hela handlar det nog om man är förberedd på vad det handlar om, är man det så går det säkert jättebra!
Slutligen kan jag kan ändå rekommendera att ha hästen hemma, man umgås mkt närmare med dem!
Lycka till i era planer!

Jag tog med mig hästarna när jag flyttade till landet. Jg är hemskt glad över att ha dem hemma- jag kan bestämma hur mycket de ska vara ute, stallrutiner osv. Däremot är det ju mycket jobb och extremt lite ridsällskap, vilket ibland är tråkigt. Men jag föredrar helt klart den här varianten, även om jag i år ska övergå till lösdrift för att se om det sparar något arbete, och om hästarna trivs.

put....put....

Jag hade haft hästarna inhyrda i alla år innan jag flyttade till gård. Har haft funderingar på att hyra in min tävlingshäst under kortare period (för att få tillgång till ridhus) men efter lite fundering så vill jag inte.. Har under kortare tid på sommaren haft hästarna på annat håll och då blir det så tomt hemma. Jag sköter stallet helt själv (i bland får jag hjälp om jag inte kan lösa det själv), har ett omodernt kallstall där jag bla bär vattnet till stallet. Även om det är jobbigt så vill jag inte va utan att ha hästarna hemma!

put.....put.......

Vi köpte gård för ett år sedan, hästarna har bott här sedan dess... Men jag ångrar mig -det är Så tråkigt att vara själv jämt! Finns heller inte plats för inackordering. Tyvärr är "gården" ingen riktig gård utan ett hus med stall och hagmark, jättedåligt upplagt för att vara hästgård. Har börjat titta lite efter stall i närheten, men kraven är ju rätt höga efter att man själv fått styra o ställa ett tag :D Samtidigt är det ju det där med ekonomin, att både hålla egen gård och ha hästarna på nån annan gård är inte direkt billigt... Vi får väl se hur det blir...

Jag har alltid velat ha hästarna hemma och sedan två år har jag äntligen mitt eget ställe. Men det är otroligt mycket jobb.

När jag letade gård var det största kravet att det skulle gå att bygga lösdrift i anslutning till stallet och att det fanns tillräckligt med mark.

Jag flyttade mina hästar mitt i vintern och hade de på stall. Första sommaren byggdes lösdriften och det sparar mycket tid.
Mina hästar har fri tillgång på stråfoder (hö & halm) och får bara kraftfoder en gång om dagen. Funkar jättebra och jag har alltså bara en fodring att passa om dagen.

Jag brukar ta in hästarna en gång om dagen för skötsel och fodring men på sommaren brukar det bli några semesterveckor då hästarna bara går i lösdriften och jag enbart tittar till dom och byter vatten.

Jag ångrar inte att jag flyttade till gård och har hästarna hemma men jag skulle inte vilja vara utan lösdriften

Har alltid varit inhyrd men köpte gård för ett år sedan och jag ångrar det inte en sekund!! Visst är det tungt och slitsamt ibland men det är såå skönt att ha allt samlat hemma. Jag/vi bestämmer själva när det är dags att byta hagar, när det ska fodras,stänglas, mockas etc etc . Vi rider i i våran EGNA skog och jag kan sjunga hur högt jag vill i stallet utan att behöva skämmas:rofl::rofl:

Ja, det är så skönt att ha sitt egna stall!!!! Instämmer, även i det där med sjungandet... ;-) Har också precis som Robina kallstall med vattenhinksbärande men det är värt det. Man bestämmer allt själv, och har man inga inhyrningar så slipper man även ev diskussioner. Dessutom tar inte en ridtur 4 timmar i anspråk för att man dessutom ska ta sig till och från stallet, göra iordning alla mål mat, mocka, ta in/ut alla hästarna i stallet (på bestämda tider=man blir så låst av klockan) samt byta samtliga täcken osv...

Jag har mitt halvblod hemma och vi köpte en shettis som sällskap/barnponny. Det är så skönt att ha dem hemma och så mysigt att kunna gå ut på morgonen/kvällen och pussa om dem. Jag har även betet hemma så jag ser dem från trädgården året om!

M.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 248
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 469
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar