Vet hingstäg vilka invider de tar till bruksprovet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Laahra
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vet hingstäg vilka invider de tar till bruksprovet?

En annan lite intressant reflektion - i Sverige har det pratats om vissa blodslinjer som är attraktiva - tex Contender pratades det mycket om innan vi fick Contenderhingstar för ett par år sen - han är född 1984 - eller Laries Crusader xx född 1985, visserligen har vi haft Londonderry och Longchamp (har 12 reggade avkommor i Sverige!) men de har ju inte betäckt överdrivet mycket och NU 24 år senare har vi en godkänd hingst i Sverige. Jag känner nånstans att vi är ohjälpligt efter.

--------------------------------------------------------------------------------
Kan inte än annat hålla med, Sverige behöver en ny "robin Z", dvs ett hingst med "nytt blod" som inte det/de utländska förbundet insett värdet av!Jag tycker sj det ska bli intressant o se hur Saint Amour sj utvecklas o hur hans första årgång blir.

Frågan jag ställer mig är : Hur bra är stomaterialet - de som blivit diplom/klass 1 om de poängen nu inte är helt "tillförlitliga/kritiskt" satta ?

Min slutsats blir att om vi inte använder samma skala så kan vi lätt tro att vi har ett bra stomaterial, men med mera kritiska ögon är det egentligen inte alls ngt vidare - har vi nåt avelsframsteg då ?

Man kan ju faktikst undra.Ha stotest i Sverige är kanske inte så dumt?Man har det ju utomlands och har jag förstått dessa test rätt, testar man temperamentet mer än vad vi gör på våra tester.

Ha stotest i Sverige är kanske inte så dumt?Man har det ju utomlands och har jag förstått dessa test rätt, testar man temperamentet mer än vad vi gör på våra tester.

Det tycker jag skulle vara utmärkt :bow::bow:
I Danmark har dom det,klarar dom testet så får dom ett R,det R:et kan också förvärvas genom tävling i hoppning 3 plac i 130 (kommer inte ihåg vad det skulle vara för dressyren)
jag har två ston här där ingen är visad men båda har sitt R,anledning, en är tävlingshäst o maidensto,den andra får sitt första föl om någon månad (dom är 17 o 19år gammla) med andra ord även hållbara :idea:

I Danmark har dom det,klarar dom testet så får dom ett R,det R:et kan också förvärvas genom tävling i hoppning 3 plac i 130 (kommer inte ihåg vad det skulle vara för dressyren)
jag har två ston här där ingen är visad men båda har sitt R,anledning, en är tävlingshäst o maidensto,den andra får sitt första föl om någon månad (dom är 17 o 19år gammla) med andra ord även hållbara :idea:

intressant läsning!hur ska vi få ASVH med på detta tåget?;)

Det är många tåg jag skulle vilja sända ASVH med men dom verkar ha fel tidtabell ;)

Det är många tåg jag skulle vilja sända ASVH med men dom verkar ha fel tidtabell ;)

hihi....har sj funderat o försöka bli mer aktiv i nån regional förening...dock e drömmen en egen seminstation då kanske man kunde söka eget intressant hingsmaterial...men det esom sagt långt fram...men nånstans ska man börja;)

men allvarligt talat ett stotest och allmän bättre kunskap hos uppfödarna behövs nog:).Även om det i vårt lilla lilla land finns många kunniga!

jag har två ston här där ingen är visad men båda har sitt R,anledning, en är tävlingshäst o maidensto,den andra får sitt första föl om någon månad (dom är 17 o 19år gammla) med andra ord även hållbara

Låter som fina ston:)

Men jag tycker inte att vi får några avelsframsteg om vi väntar så länge med att betäcka våra ston eftersom dom får mkt färre avkommor än hingstarna(av förklarliga skäl).

Jag tycker att vi bara skall betäcka diplom ston eller klass 1 ston som unga ston 3 el 4-år, sen skall dessa ut i sporten och bevisa sin hållbarhet och förhoppningsvis få en massa prestationer som gör att dom skall tillbaka i avelsboxen.

Sen kan man ha otur att unghästen skadar sig och aldrig kan visas el tävlas men då ska moderstammen vara så tungt meriterad att det är vär att chansa och sätta in ett ungt oprövat sto i aveln utan några som helst meriter.

Tufft? Ja...Men vi måste selektera våra ston hårdare också?

Hur många av er är det som friröntgar era ston för OCD innan ni avlar på dom?
Med tanke på kravet som är på de hingstar som skall godkännas...

Vad mer exakt är bättre med ett "stotest" än det treårstest/kvalitetsbedömning vi redan har?

Mycket flum och lite kunskap är vad som utmärker denna tråd....:crazy:
Läs om regler, bedömningsreglementen o s v på ASVHs hemsida istället.

I just mitt fall så är 17åriga stoet visat som 5åring men i annat förbund och båda hade sina nuvarande meriter för R:et tidigt i åldern (den ena som 6åring o den andra som 8åring)
Och jag är bara tacksam för att jag fått köpa dom,har ju tom sluppit kuska europarunt o tävla (yngsta stoet är tävlad internationellt och har flackat runt med sin ägare,född i KWPN,visad i tyskland ,tävlad där o i danmark + norge
Gammlingen har stått hos sören von rönne (avlar inte han?),tävlad i tyskland o danmark

eller Laries Crusader xx född 1985, visserligen har vi haft Londonderry och Longchamp (har 12 reggade avkommor i Sverige!) men de har ju inte betäckt överdrivet mycket och NU 24 år senare har vi en godkänd hingst i Sverige. Jag känner nånstans att vi är ohjälpligt efter.

Att det dröjde 24 år är ju inte riktigt sant, Loredes 1107 godkändes 2006.
Lauries Crusador xx började dessutom inte betäcka som fölunge eller?

Om tyskarna upplevde att Lauries Crusador xx-blod redan skulle vara gammalt så borde inte den nu i Sverige godkända hingsten funnits till, den var tillverkad för 5 år sedan. Den hingsten är redan godkänd i Danmark, därför behövdes den bara visas upp. Jag gillade inte den alls. Även den andra Lauries Crusador-hingsten tillverkades för 5 år sedan.

Senast ändrad:

I just mitt fall så är 17åriga stoet visat som 5åring men i annat förbund och båda hade sina nuvarande meriter för R:et tidigt i åldern (den ena som 6åring o den andra som 8åring)
Och jag är bara tacksam för att jag fått köpa dom,har ju tom sluppit kuska europarunt o tävla (yngsta stoet är tävlad internationellt och har flackat runt med sin ägare,född i KWPN,visad i tyskland ,tävlad där o i danmark + norge
Gammlingen har stått hos sören von rönne (avlar inte han?),tävlad i tyskland o danmark

Som jag skrivit tidigare, säkert jätte fina ston du har! men detta är ingen kritik mot dig utan jag skrev generellt om tidiga avlesframsteg, det sker inte på gamla ston.

Om Sören von Rönne har avel eller ej, det vet inte jag och jag förstår inte riktigt ditt budskap... Har hon först tävlat och sedan stått där som avelssto eller var det en fråga till mig om Sören avlar eller är jag bara trött och trög ikväll?

Jag glömde Loredes ! :o

Vi använder ju också äldre hingstar också. Så det är inte det jag vänder mig emot. Utan att vi så sent har upptäckt det blodet. Samma sak med annat blod som det varit rabalder om här NU, massvis med år efter tex Tyskland eller Holland.

Fast det är ju bättre att de med en stor avelsbas (många ston) experimenterar än de med liten avelsbas.

Att det är/har varit svårt att få in hingstar efter vissa blodslinjer är ett problem men jag skulle inte vilja att nämden släpper mer på exteriörkraven än vad de redan gjort för att t ex få in fler Stakkato-söner.

Vi behöver ju inte många hingstar med samma linjer utan ett fåtal BRA hingstar ur olika linjer.

Men de måste väl visas fram även exteriört för att få detta eller ? Har funderat på detta innan då mitt tävlingssto inte är framvisat i danmark men har mer än väl dessa placeringar, men nog måste jag väl visa fram henne exteriört för att hon skall bli stambokförd ?

Samma sak med annat blod som det varit rabalder om här NU, massvis med år efter tex Tyskland eller Holland.

Fast vem är det som skapar detta rabalder? Vems syften gynnar det?
De saknar Master-blod i Tyskland o Holland - vem ser till att det blir rabalder om det där? Tänk vad långt efter de är! :D

Det stora rabaldet nu borde gälla hur VI, här i Sverige, ska (om någon är intresserad d v s) ska försöka behålla lite Ceylon-Master-Tip Top-, Napoleon-blod (har varit/är gångbart internationellt dressyrblod) i framtiden. Det blodet finns i stort sett bara här (och i USA). D v s vi kan inte importera in det om 19 år. :D

Dom måste visas,men R:et ligger ju o väntar om man fått det på merit,i danmark används det som "skryt" i annonser tills dom visats,testar man till sig R så visar man i regel samtidigt eller visar som 3 och rider för R som 4 åring.
Den yngre kommer visas i DK i år så får vi se om hon blir RDH eller RDS,gammlingen kuskar jag inte runt med då hon förhoppningsvis har föl vid sidan,så ASVH ska få henns blivande AB att bita i :devil:

Sören von Rönne avlar ja.

Han har bl.a fött upp hingsten Cartani som även är godk i ASVh.

Låter som fina ston:)

Men jag tycker inte att vi får några avelsframsteg om vi väntar så länge med att betäcka våra ston eftersom dom får mkt färre avkommor än hingstarna(av förklarliga skäl).

Jag tycker att vi bara skall betäcka diplom ston eller klass 1 ston som unga ston 3 el 4-år, sen skall dessa ut i sporten och bevisa sin hållbarhet och förhoppningsvis få en massa prestationer som gör att dom skall tillbaka i avelsboxen.

Sen kan man ha otur att unghästen skadar sig och aldrig kan visas el tävlas men då ska moderstammen vara så tungt meriterad att det är vär att chansa och sätta in ett ungt oprövat sto i aveln utan några som helst meriter.

Tufft? Ja...Men vi måste selektera våra ston hårdare också?

Hur många av er är det som friröntgar era ston för OCD innan ni avlar på dom?
Med tanke på kravet som är på de hingstar som skall godkännas...

Samtidigt så är det ju inte alls så här de stora framgångsrika nationerna gör, där är bara en bråkdel av de BRA stona ute på tävlingsbanan i de riktigt bra stofamiljerna så slösas inte åren bort med att meritera stona utan de ser till att hinna få så många föl som möjligt. De testas som treåringar håller de den höga kvaliten familjen brukar ja då åker de in i avelsboxen direkt. Som de säger meriteringen av familjen får grabbarna sköta medan stona producerar nya tävlingshästar. Nu pratar jag om riktigt starka stofamiljer med mkt tydlig stark prestationsnedärvning där generation efter generation verkligen har visat sin nedärvning. Man ser det ju mkt tydligare i utlandet att varje uppfödare har sin stostam en stostam de kan utan och innan, här hemma ser man det ju nästan bara bland den äldre generationen. Dessutom verkar av någon anledning många av de svenska familjerna inte vara lika homogena som tex många av de utländska, och av den anledningen är det mkt svårare att verkligen få ett grepp om nedärvningen i en viss stostam.

Enda gången de utländska uppfödare jag har diskuterat med gör just så att de tar ett föl först sedan tävling det är när det är osäkra kort = antingen en individ ur en stark stofamilj som inte ser ut att vara lika bra som de andra, då vill de genom avkomman kolla om hon trots allt nedärver familjens styrkor, gör hon det så hamnar hon i avelsboxen igen så snart de kan bedömma avkomman, gör hon inte det ja då blir hon tävlingshäst på heltid och sätts faktiskt sällan tillbaka i avelsboxen ens när hon blir gammal då hon visat på sin första avkomma att hon inte har något att tillföra.
Eller att det handlar om en "ny" produkt = ett sto som ser väldigt bra ut men som inte kommer ur en förärvningssäker stostam, då måste hon bevisa både genom avkomma och genom tävling att hon hör hemma där, ser avkomman bra ut och hon presterar bra ja då plockas hon hem från tävlingsbanan och hamnar i avelsboxen även om hennes tävlingkarriär egentligen inte är över, de anser att stonas viktigaste uppgift är att producera inte tävla.

Jag hade fördelen att få enorma kunskaper och råd av en av danmarks framgångsrikaste uppfödare när jag började bli nyfiken på det här med avel och när jag skulle köpa in ett avelssto var det en sak som de var benhårda med och det var att skall man som "nybörjare" ge sig in i aveln så skall man köpa ett sto ur en så homogen förärvningsstark stostam som möjligt, där man på enkelt sätt kan få kunskapen om hur stammen förärver sig. Att börja med ett okänt kort är vansinne enligt dem, då blir aveln ett rent lotteri på alla fronter då man som sagt sällan ser genbanken man avlar på framför sig utan bara en mkt liten del. Mkt kloka ord från de som verkligen lyckats att bara mata fram toppindivider, man suger i sig som en svamp när man har tillfälle att lyssna på sådan kunskap.

Dom måste visas,men R:et ligger ju o väntar om man fått det på merit,i danmark används det som "skryt" i annonser tills dom visats,testar man till sig R så visar man i regel samtidigt eller visar som 3 och rider för R som 4 åring.
Den yngre kommer visas i DK i år så får vi se om hon blir RDH eller RDS,gammlingen kuskar jag inte runt med då hon förhoppningsvis har föl vid sidan,så ASVH ska få henns blivande AB att bita i :devil:

Ja man får väl fundera på att dra damen över bron på en visning, frågan är bara vad de säger om att hon inte har danskt pass, från danmark har hon bara det den gamla typen av registreringspapper hon var redan i sverige när det var dags för pass så hon fick ett svenskt pass som iofs är stämplat att det endast gäller tillsammans med hennes danska registreringsbevis :confused:
RDH skall hon förhoppningsvis bli enkelt så mkt har damen inte förfallet sedan hon visades som 3 åring i holstein, med en poängrad som hette duga. Har råd att tappa lite poäng här och var och ändå hålla sig kvar på RDH. Hur är det egentligen är det valfritt att märka dem på halsen (hingstarna måste ju men hur är det med stona ?) För jag kan lova att jag tänker inte vara närvarande om de skulle ge sig på att märka henne på halsen :angel:

För övrigt kan de få R et redan som 3 åringar om de är tillräckligt högt bedömda (mitt andra sto fick det efter 900 i springindexresultat på sadelkåringen).

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka