Vet hingstäg vilka invider de tar till bruksprovet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Laahra
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vet hingstäg vilka invider de tar till bruksprovet?

Sen vad gäller hingstägarna så är det väl en dröm för många att få fram en godkänd hingst så man kanske inte har på de skarpaste glasögonen när man granskar sin egen hingst.
Det är nog HÄR det brister mest skulle jag tro, bristen på de egna kritiska glasögonen.

Jag har sett testryttardelen på bruksprovet de senaste 13 åren (alla utom ett år) och varje år förundras jag över ett antal av de hingstar som rids av testryttarna, hur ägarna till dessa har resonerat när de ens anmälde till bruksprovet. Och notera då att det är SISTA momentet i bruksprovet, då det bara är en bråkdel kvar av alla som anmälts från början.

Jag själv skulle bara anmäla en hingst till bruksprov om jag själv skulle kunna tänka mig att använda den i avel. Den måste ju vara klart bättre än genomsnittet då.
OM alla andra som anmäler sina hingstar till bruksprovet resonerar som jag gör, då är jag absolut FÖR att vi har en tvingande hingstbesiktning med höga krav, för de hingstar som inte ens nått fram till testryttardelen på bruksprovet, dem vet jag inte om jag ens vill se...

Jag såg ut som en :eek: när jag såg några av hingstarna i år också, undrade verkligen vad de hade där att göra... En av hopphingstarna kändes lika intressant som en ridskolehäst, en annan frågade jag mig och min kära sällskapsdam bredvid (*vinkar* :D) om det inte skulle vara gångartshästar vi skulle titta på?? Jag undrar liksom VAD ägarna hade tänkt att dessa hingstar skulle ha att tillföra och förbättra i vår svenska halvblodsavel. :confused:

Och med detta i bakhuvudet, vilka hingstar som ägarna anser vara värda att testa för godkännande, så inser man att stomaterialet ute hos uppfödarna förmodligen också håller ganska låg klass... :crazy:
VAR är självkritiken?

kl
tror tyvärr att ägarna är alldeles för hemmablinda, hur man nu kan vara det, hur tänker dom, det kanske går vägen även om min hingst ser ut som en ridskolehäst??
Känns som att förr var det mer Flyinge och andra stora stall som tog fram hingstar till bruks, nu är det mer "öppet för alla" på gott och ont. Vet själv hur folk i ens närhet tror att deras hingstar är hingstämnen när dom inte alls är det. Det verkar som att det handlar mycket om girighet, kanske förstår inte folk att det inte är en jättestor inkomstkälla att ha en godkänd hingst, det är väldigt mycket utgifter, hingsten ska ju visa vad han går för på tävlingsbanan också och tränas av kunniga ryttare.
Är chockad över exteriören på en hel del av hingstarna fanns ingen som jag verkligen fastande för, förutom Obelisk då men han är ju prestationshingst med massor av avkommor redan.
Kan tillägga att vi har en jättefin hingst här hemma, han är bara snart ett år gammal men överväger om vi ska ha kvar honom som hingst, man vet ju aldrig han är verkligen jättefin, men jag skulle aldrig komma på tanken att visa honom på bruksprovet utan att ha genomgått rådgivande bedömning,treårstest etc.

Senast ändrad:

För ingen människa åker med en hingst till bruks som är så lågt bedömd på treårs/kvalitet som den blev nu.

Det är en av sakerna jag reagerade på när jag kolla resultaten hingstarna haft på treårs o kvalite.Det fanns nån hingst som hade 6:or o 7:or på både tre-års och kvalitet!Trots detta tar man hingsten till bruks!Då måste det vara som en del skrivit att man blir hemmablind!

Jag tror man överlag måste vara mer noggrann med att skriva ner och uttala tex exteriöra avvikelser hos hästarna så ägarna vet vad de har och vad de ska förbättra!Har själv reagerat på att som ägare/visare får tex en 7:a på ben men ingen varken muntlig eller skriftlig förklaring på varför!Hur ska jag då förutom med min egen kunskap veta vad som behövs förbättras!

Jag tycker att "nämden" skall ha möjlighet att se hästarna innan dom anmäls till Bruksprov, för att vara precis det som är tanken dvs "Rådgivande". Sen om hingsten inte går igenom ett Bruksprov trots att den var rekommenderad, så kan den utan flera visningar (Rådgivande), vara välkommen tillbaka året därpå.

Jag tycker att man kan göra lite mer som i Tyskland, selektera hårdare innan ett prov.

Tycker också att Härstamningsindex skall vara 1, dvs antingen hopp elller Dressyrstammad hingst, ej både och.

Måste det enligt dig vara via rådgivande eller kan kvalitetstävlan/3-års test också fungera ?

Rådgivande! Min erfarenhet är att 3-årstest och kval.bed bedöms av olika domare i hela landet , med en ganska flytande skala. Ofta får dessa individer ganska mkt lägre betyg när dom senare bedöms på ett Bruksprov. Därför tycker jag att Hela el delar av nämden skall se dessa individer från början. Man kan rek att återkomma året därpå om man är osäker på om den är klar för ett bruksprov eller om den behöver mer/bättre/eller annorlunda träning.
Där kan jag tycka att nämden kan vara tydliga med hur kraven ser ut på en blivande bruksprovshingst och rekommendera ägaren att sätta hästen hos ett proffs 8om så inte är fallet redan...)

Vad gör vi med importer ?

Antingen så får dom genomgå samma system som övriga eller så får dom vara selekterade via sitt hemland, eller att delar av AVN tittar på dom innan man köper och tar hem dom till Sverige.

"Funderar vidare och återkommer"

I teorin håller jag med dig.

I praktiken så kan det bli rätt dumt - om man har en hingst som utvecklas väldigt sent men som blir en stjärna - fast den redan är dissad av nämden. Jag kan *gissa* att om man en gång blivit "nekad" av nämden så visar man inte igen.

Importerna är ju en väldigt intressant fråga. I teorin håller jag med där också, men jag kan faktiskt inte tänka mig att folk som åker och tittar på en unghingst utomlands kommer att släpa med nämden för att den skall rådgivas - och då kommer vi ohjälpligt att hamna ännu mer på efterkälken vad det gäller nya och attraktiva blodslinjer från utlandet.

Visst - jag håller med. Men glöm inte att en häst kan utvecklas mycket...både positivt och negativt.

I praktiken så kan det bli rätt dumt - om man har en hingst som utvecklas väldigt sent men som blir en stjärna - fast den redan är dissad av nämden. Jag kan *gissa* att om man en gång blivit "nekad" av nämden så visar man inte igen.

Importerna är ju en väldigt intressant fråga. I teorin håller jag med där också, men jag kan faktiskt inte tänka mig att folk som åker och tittar på en unghingst utomlands kommer att släpa med nämden för att den skall rådgivas - och då kommer vi ohjälpligt att hamna ännu mer på efterkälken vad det gäller nya och attraktiva blodslinjer från utlandet.

Äsch, jag spånar ju också bara, vill ju ha en kreativ diskussion utan förbehåll, dvs "brain storming". sen faller det ändå på sin realitet dvs praktiska kring arrangemang och ekonomin.

Jat tror att man kommer tillbaka till ett Bruksprov om man det var pga att dagsformen/veckoformen var dålig/avgörande. Det är ju därför jag menar att rådgivande skall man få åka till hur många ggr man vill om man har en häst som är sen i utvecklingen, det ser ju även nämden med sina erfarna ögon...

Eftersom man då rimligtvis under en lång träningsperiod innan Bruks eller via tävlingar hunnit se hur ens hingst utvecklats så borde man ju veta någorlunda hästens kvaliteer/brister, då kan man ju i så fall vänta ett år och se hur den utvecklas alt åka tillbaka till rådgivande om man är osäker på hur långt den verkar räcka.

Sen tycker jag att man skall tordas fråga kunniga människor runt omkring på träningar/tävlingar om vad dom tycker, ffa Stoägare! "Kommer du att använda min hingst om den blir godkänd"?

Senast ändrad:

I teorin håller jag med dig.

Nämnden är ändå på en hel del evenemang b la där man har auktion på hingstar som körung i Tyskland. I bloggen på Ridsport kommenterades en hingst som blev gekört i Tyskland, men som inte gick igenom här. Hingsten visade sig bättre i Tyskland, jag såg den där också och håller med, där var den riktigt flashig. Delar av nämnden såg den också när den visades i Tyskland, men det är också som bloggaren skriver att nämnden måste döma det de ser den tid hingsten är inne här.

Även om hingsten har gått vidare från rådgivande bedömning så kan dess form ändras på de ca tre månader som går mellan rådgivande och bruksprov, och så unga hästar kommer ju in i växtfaser också som tidvis gör att de ej visar sitt "rätta" jag just under en period. Speciellt om man "hårdtrimmar" en så ung häst så börjar de ju ofta växa.

En hingst jag hoppades mycket på var t ex Starkko, från rådgivande bedömningen den 7 november var han välkommen till bruksprovet förutsatt att han musklade på sig, såg honom ej själv då, men en jag känner sa att han var lite omusklad och tunn i bakdelen då, men mycket smidig både på marken och i sprången. Nu kom han till bruksprovet ganska mastig för en 3-åring i topptrim tyckte jag, kanske hade de fodrat på honom för att han skulle muskla på sig, men det kändes som om de var rädda att han skulle se tunn ut och de extra kilona gjorde honom troligen mindre rörlig såväl på marken som i sprången. Kanske var han även i en växtfas, eller så är han inte så bra som jag trodde, hoppas att han visas igen så att jag får veta vilket.

Det är redan idag så som du vill ha det, dvs AVN finns med minst 2 ledamöter på plats påde stora premieringarna i Tyskland m fl länder och kan även "bokas" för koll av hingstar därutöver. Annonseras på hemsidan när osv, varje höst.

Behöver vi längre bruksprov?Bättre kunskap hos uppfödarna?Nån morot till de uppfödare som kan få fram individer med så korrekt exteriör+talang så möjligt?Måste man som äg för att kunna anmäla ha en sorts kunskapslicens?(kanske lite överdrivet kanske hahahah:o

Tro inte att det var bättre förr när statsstuteriet tillhandahöll hingstar i Sverige och i princip hade monopol. Det har tagit lång tid att förbättra stomaterialet och göra det konkurrensmässigt starkt. Detta har skett genom privata krafter som importerat internationellt gångbara linjer. Resultatet har lett till att statsstuteriet har, för sin överlevnad, varit tvingat att importera bättre blod. Med anledning av detta skulle jag inte komma på tanken att använda annat än s.k privatägda hingstar. Det är inte alltid som man tror...:(

Sen ska man ju inte glömma bort, att oftast släpper de stora förbunden det som de lika gärna kan vara förutan. Därmed inte sagt alltid. Låt folk visa vad dem har på bruksprovet och betala 25-30.000 för det. Vill påpeka att; hingst visad vid kvalitetstävlan och 4-årschampionat med 6-7 i hoppning kan erhålla både ML vid rådgivande bedömning samt erhålla 10 i hoppning vid bruks och bli godkänd. Med detta vill jag säga: se till att få er hingstunge bedömd och vet NI att NI har något bra..behåll den och gå vidare. Tillför den inte svensk avel ngt kommer AVN att berätta det men en möjlig legend är då inte skuren i onödan.

Sen ska man ju inte glömma bort, att oftast släpper de stora förbunden det som de lika gärna kan vara förutan. Därmed inte sagt alltid. Låt folk visa vad dem har på bruksprovet och betala 25-30.000 för det. Vill påpeka att; hingst visad vid kvalitetstävlan och 4-årschampionat med 6-7 i hoppning kan erhålla både ML vid rådgivande bedömning samt erhålla 10 i hoppning vid bruks och bli godkänd. Med detta vill jag säga: se till att få er hingstunge bedömd och vet NI att NI har något bra..behåll den och gå vidare. Tillför den inte svensk avel ngt kommer AVN att berätta det men en möjlig legend är då inte skuren i onödan.[/QUOTE]

Håller med:), men jag tycker ändå att något måste göras för att minska antalet fel individer på bruksprovet:crazy:

Viktigast av allt är att inte fel individer blir godkända. Finns mycket...och många som avgör om en 8:a el. 10:a ska sättas eller hur fantastisk hingsten upplevs av testryttaren. Sverige är mkt litet i hästsammanhang. Kommer fel individer igenom brukar stoägarna säga sitt genom att helt enkelt välja en annan hingst. Men visst...årets bruksprov var ingen höjdare....som sagt årets stjärna är antagligen sedan länge:kastrat:cry:

som sagt årets stjärna är antagligen sedan länge:kastrat

tråkigt o höra:(.Finns kanske nåt helsyskon?

Jag fattar inte, vem är det som ni tycker är årets stjärna?

Det har tagit lång tid att förbättra stomaterialet och göra det konkurrensmässigt starkt. Detta har skett genom privata krafter som importerat internationellt gångbara linjer.

Jag har en fundering i anknytning till ovanstående.
Om vi säger att vi måste vara hårdare när vi bedömer hingstar på bruks än vad vi skall vara på andra bedömningar såsom 3-4 års visningar. då blir iallafall jag lite skraj när man ser en hingst med BRA poäng från dessa visningar som kommer till bruks och blir fullkomligt sågade.

Frågan jag ställer mig är : Hur bra är stomaterialet - de som blivit diplom/klass 1 om de poängen nu inte är helt "tillförlitliga/kritiskt" satta ?

Min slutsats blir att om vi inte använder samma skala så kan vi lätt tro att vi har ett bra stomaterial, men med mera kritiska ögon är det egentligen inte alls ngt vidare - har vi nåt avelsframsteg då ?

En annan lite intressant reflektion - i Sverige har det pratats om vissa blodslinjer som är attraktiva - tex Contender pratades det mycket om innan vi fick Contenderhingstar för ett par år sen - han är född 1984 - eller Laries Crusader xx född 1985, visserligen har vi haft Londonderry och Longchamp (har 12 reggade avkommor i Sverige!) men de har ju inte betäckt överdrivet mycket och NU 24 år senare har vi en godkänd hingst i Sverige. Jag känner nånstans att vi är ohjälpligt efter.

Senast ändrad:

jag utgick från att carolinecattis visste nåt ämne som blivit kastrerad o tyckte det var synd om så e fallet...

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka