Vet hingstäg vilka invider de tar till bruksprovet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Laahra
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vet hingstäg vilka invider de tar till bruksprovet?

Samtidigt så är det ju inte alls så här de stora framgångsrika nationerna gör, där är bara en bråkdel av de BRA stona ute på tävlingsbanan i de riktigt bra stofamiljerna så slösas inte åren bort med att meritera stona utan de ser till att hinna få så många föl som möjligt. De testas som treåringar håller de den höga kvaliten familjen brukar ja då åker de in i avelsboxen direkt. Som de säger meriteringen av familjen får grabbarna sköta medan stona producerar nya tävlingshästar. Nu pratar jag om riktigt starka stofamiljer med mkt tydlig stark prestationsnedärvning där generation efter generation verkligen har visat sin nedärvning. Man ser det ju mkt tydligare i utlandet att varje uppfödare har sin stostam en stostam de kan utan och innan, här hemma ser man det ju nästan bara bland den äldre generationen. Dessutom verkar av någon anledning många av de svenska familjerna inte vara lika homogena som tex många av de utländska, och av den anledningen är det mkt svårare att verkligen få ett grepp om nedärvningen i en viss stostam.

Vi har ju för liten avel för att jämföra oss med de"stora". Men vi ska naturligtvis ta lärdom av det.

Sen är väl våra stostammar inte en bråkdel så stora som deras heller...

Jag har inget facit på hur vi skall göra, mer än att jag anser att något måste vi göra för att komma frammåt i vårat "lilla" avelsarbete.

Det är ju svårt att jämföra "lilla" Sverige med ex Tyskland, vi får ju aldrig se deras sämsta hästar...Även dom misslyckas också.

Har också varit runt i Europa på massor av stuterier samt besökt La Silla i Mexico samt ett annat likvärdigt stort stuteri (La Nutria) som bara Importerar de bästa meriterade tävlingsstona från Europa och gör 3-4 embryotransfer per år och då naturligtvis på de bästa hingstarna som finns att tllgå.

Embryotransfer på de allra bästa stona, deras döttrar och en bra stostam hade varit mkt intressant förutom att någon måste bära kostnaden och det är inte lika intressant.:cool:

Om jag kommer ihåg rätt så märks alla DH på halsen och jag tror inte det är valfritt,vi diskuterade det häromveckan men minnet är kort

Vi har ju för liten avel för att jämföra oss med de"stora". Men vi ska naturligtvis ta lärdom av det.

Sen är väl våra stostammar inte en bråkdel så stora som deras heller...

Jag har inget facit på hur vi skall göra, mer än att jag anser att något måste vi göra för att komma frammåt i vårat "lilla" avelsarbete.

Det är ju svårt att jämföra "lilla" Sverige med ex Tyskland, vi får ju aldrig se deras sämsta hästar...Även dom misslyckas också.

Har också varit runt i Europa på massor av stuterier samt besökt La Silla i Mexico samt ett annat likvärdigt stort stuteri (La Nutria) som bara Importerar de bästa meriterade tävlingsstona från Europa och gör 3-4 embryotransfer per år och då naturligtvis på de bästa hingstarna som finns att tllgå.

Embryotransfer på de allra bästa stona, deras döttrar och en bra stostam hade varit mkt intressant förutom att någon måste bära kostnaden och det är inte lika intressant.:cool:

Nej men vi är faktiskt ett större avelsland än danmark som är det land jag har mest insyn i, de har ju haft en otrolig utveckling de sista 20? åren från att ha varit katastrof till att bli så starka som de är idag. Varför lyckas de bättre än vi, jag tror att stor del ligger i att de är snabbare på att föryngra materialet de hoppar på tåget tidigare än vi på nya stammar, de sätter som sagt även direkt in de bästa stona i avelsboxen och förspiller inte deras mest produktiva år med att de skall tävla och därmed produceras mer avkommer från de bästa stona. Alla ston visas och klassindelas innan de får användas i avel, är stoet för dåligt då åker hon ur stamboken och rekommenderas inte till avel, får hon trots allt avkommer så registreras dessa i förregistret. Man kan när som hellst få en förnyad bedömning på stoet (så de är inte helkörda om det bara var en katastrofdag) likadant går det att pröva hennes avkommer för att de åter skall få komma in i stamboken, men ingen halkar så att säga in där av sig själv.
Det är mkt lättare att få använda importsemin har för mig att det kostar 500:- för "godkännande" av DV detta då de tvärtemot sverige verkligen är intresserade av att få in det hetaste/bästa blodet och krånglar inte till det så mkt som vissa andra.
Vad gäller deras hingstar så visas de fram för nämnden 2 gånger och däremellan går de sina materialpröve (30+ unghästchamp eller 35+35 (tidigare 70dagars som ändrats så att specialtalangerna är klara redan efter 35 dagar). Därefter är det obligatorisk fölvisning av x antal föl födda ur första årgången. Därefter måste hingstarna visa prestation på tävlingsbanan annars får de inte förnyat avelsgodkännande.
De släpper igenom fler hingstar än vi men har som sagt sedan en rigorös kontroll på både nedärvningen och på att hingsten verkligen kan prestera på tävlingsbanan. Är de tveksamma om någonting så kan hingsten få tillfällig avelsgodkännande till tex 20 ston under ett år.

Vad gäller embryo transfer så har det ju inte enbart visat sig ge bra resultat, den biten man tappar på det är ju stoets inverkan på fölet i präglingsstadiet, så enkelt är det inte att hitta ett annat sto med samma tävlingsmentalitet som stoet, en bit som ju visat sig vara det största problemet med embryotransfer. Dessutom är det ju som sagt inte gratis heller.

Tack för detaljerad redogörelse.:grin:

Har du själv något bra förslag hur Sverige långsiktigt skall förbättra aveln?

Skall vi kopiera Danskarnas koncept "rakt av"? Eller skall vi ha en gyllene medelväg?

Vad är vi bra på?

Jag gillar att det bara kostar 500 Dkr att använda hingst från utlandet jämfört med Sveriges bet licens på 5000 Skr:devil:

Ja man får väl fundera på att dra damen över bron på en visning, frågan är bara vad de säger om att hon inte har danskt pass, från danmark har hon bara det den gamla typen av registreringspapper hon var redan i sverige när det var dags för pass så hon fick ett svenskt pass som iofs är stämplat att det endast gäller tillsammans med hennes danska registreringsbevis :confused:
RDH skall hon förhoppningsvis bli enkelt så mkt har damen inte förfallet sedan hon visades som 3 åring i holstein, med en poängrad som hette duga. Har råd att tappa lite poäng här och var och ändå hålla sig kvar på RDH. Hur är det egentligen är det valfritt att märka dem på halsen (hingstarna måste ju men hur är det med stona ?) För jag kan lova att jag tänker inte vara närvarande om de skulle ge sig på att märka henne på halsen :angel:

Utdrag ur Dansk Varmblods reglemente 2008:
"Hopper med DV brand på låret, der kåres til DH skal mærkes på venstre side af halsen med krone, såfremt ejeren ikke ønsker det, bliver hoppen nedklasset til DS.
Såfremt hoppen som føl er registreret i et andet forbund end Dansk Varmblod, er DH-mærkningen frivillig."

Jag gillar att det bara kostar 500 Dkr att använda hingst från utlandet jämfört med Sveriges bet licens på 5000 Skr:devil:

Priset är nu höjt till 570 danska= 856 svenska, sedan kan man inte göra detta till alla ston utan bara "de bästa" som är kåret i DV.

Sedan tillkommer extra avgifter för registrering

* Gebyr til Landskontoret for Heste:
Indberetning af bedækning indenfor 14 dage kr. 220,- (udover 14 dage indenfor året kr. 384,- udover året kr. 588,-)
Optagelse på hingstelisten for den enkelte hoppe kr. 144,- Evt. oprettelse af hingst med 4-leds afstamning kr. 260,-

Sedan tillkommer extra avgifter för registrering

* Gebyr til Landskontoret for Heste:
Indberetning af bedækning indenfor 14 dage kr. 220,- (udover 14 dage indenfor året kr. 384,- udover året kr. 588,

Den avg.betalar man även om man använder en DK GK hingst typ=våran SH avg

Vad mer exakt är bättre med ett "stotest" än det treårstest/kvalitetsbedömning vi redan har?

Det ska vara ett test som är längre och som bedömmer temperamentet mer.Kanske testryttare här oxå.

Tack gylle för ett välformulerat inlägg. Det är alltid intressant att läsa vad du skriver i samband med Bruksprovet, och att du så generöst delar med dig av dina erfarenheter.

Nu pratar jag om riktigt starka stofamiljer med mkt tydlig stark prestationsnedärvning där generation efter generation verkligen har visat sin nedärvning. Man ser det ju mkt tydligare i utlandet att varje uppfödare har sin stostam en stostam de kan utan och innan, här hemma ser man det ju nästan bara bland den äldre generationen. Dessutom verkar av någon anledning många av de svenska familjerna inte vara lika homogena som tex många av de utländska, och av den anledningen är det mkt svårare att verkligen få ett grepp om nedärvningen i en viss stostam.

En mycket viktig insikt tycker jag. Ett talande exempel var ju vid årets bruksprov när en sådan uppfödare som Torsten Hansson, V. Hoby bestämmer sig för att visa fram en hingst. Här har man haft samma stofamilj sedan åtminstone 30-talet, man har jobbat med den i generationer både på människo och häst sidan. Alltså man kan stostammen utan och innan.
Faktiskt årets alla godkända hingstar med svensk stam på mödernet kommer just ur numrerade familjer:
Algot (42) fanns i generationer på Månsagården, Guaröd, Mossagården, Fjälkinge, hos Abrahamsson, Mörrum
Dalwhinnie (31) Hanssons V. Hoby
Flash Dancer I.M. (5) stammen fanns hos Bertil Månsson V. Hoby fram till åtminstone mitten på 80 talet.
Damino SD (55) i flera generationer utvecklad på Bollerup
Common Sense (65) Poul Erik Lang har ju främst förvaltat dressyrtalangerna i denna familj, medan grenen som leder fram till denne hingst har funnits i ett antal generationer hos Nordkvist, Lövestad.
Avon (F.1) även där har stostammen funnits hos Ingvar Jacobsson, Tranås i tre tidigare generationer.

Ofta förekommer här på Buke frågor om ston och stammar, trots att det är så lätt nu för tiden att hitta information om hästar inom alla etablerade avels områden. Så läs på om era ston, kontakta uppfödare även ifall de börjar bli till åren, för många gånger finns unika kunskaper om just den aktuella stostammen.

Verkligen mkt intressant tråd, det är jättekul att som "lite Ny" sitta och läsa alla era inlägg, Måste hålla med om att stoprov skulle vi absolut införa, vi får hjälpa Asvh att passa tidtabellen på det tåget, vi får väl sätta oss allihopa på deras nästa möte:grin:
Som någon tidigare nämde ang röntgen av ston, vi har faktiskt röntgat 4 av våra 6 ston, fast om man jämför med tyskarnas syn på detta så är de inte alls lika selektiva när det gäller lösa benbitar.
Danskarna verkar ha kommit på nåt, hade absolut ingen aning om att de gör på detta vis.
Bruksproven..tja självkritik absolut och mer rådgivande mkt bra ide!
ASVH behöver hissa segel i vindarna, inte söka skydd mer friska fläktar:)

Sen är det ju också så att man får fråga sig. Har hingsten en härstammning som går att sälja till stoägarna?
En fantastiskt fin hingst med en icke konsoliderad stam eller med C hingstar i dom första leden eller helt omeriterat möderne har nog väldigt svårt att få ston i dagens stora utbud. Oavsett hur fin den är.

Jag skulle vilja lägga till en del. Det är oehört viktigt att denna nämd verkligen tar hänsyn till hingstens stam och de gener han bär.
Vår avel, vi sto ägare, behöver vissa linjer och utgår man ifrån att nämden väger in den betydelse som stammen ändå är, så får man släppa på hårdheten för att få in linjen som vi saknar.

Nämnden måste ha sk finger känsla och det har dom INTE.

Det sista du skrev kan tolkas som att du tycker att nämnden ska godkänna mindre goda individer bara för att det har åtråvärda blodslinjer?

Det ska vara ett test som är längre och som bedömmer temperamentet mer.Kanske testryttare här oxå.

Jag tror att det kommer att kosta mer än det smakar faktiskt. Med tanke på hur stor del av hästaveln som sker på hobbynivå i Sverige är det nog inte så många som är beredda att betala för detta. Speciellt inte när det finns andra unghästtest.

Jag tror att det kommer att kosta mer än det smakar faktiskt. Med tanke på hur stor del av hästaveln som sker på hobbynivå i Sverige är det nog inte så många som är beredda att betala för detta. Speciellt inte när det finns andra unghästtest.

Jag håller med dig. Tänker också på att en hingst hinner få många fler avkommor under sin livstid än ett sto.
Det finns ju en tanke bakom att ston med vissa meriter AB-premieras direkt.

Varken Danmark eller Tyskland har längre stotest än vi, dvs en dag. Däremot kan man lämna ston på utbildningsmånad som avslutas med test men det är ändå samma sluttest, för utbildningsmånaden ges separata betyg.
Testryttare är det enda som skiljer våra test från dessa. Jag tror vi skulle komma långt om vi använde de testresultat vi har, och visade fler i kvalitets där även ridbarheten bedöms. (Och där temperamentstest är under utveckling.)

Av ston som fölade 2002-2006 hade 25% tävlat minst msv eller hade minst 120 i BLUP eller minst klass I på 3-års. Dvs levde upp till det som brukar räknas som rekommendation till avel. Totalt var 45% av stona tävlade eller testade öht. (Källa ASVH:s avelskonferens 2008 "Stona i fokus" )

Testryttare vore spännande men kostar och vi har heller inte det utbud av skickliga såna som finns i Tyskland och delvis DK som har auktionsryttare och beridare. Misstänker att vi inte skulle släppa upp vem som helst på våra 3-åringar...?

Tack för ett läsvärt och lärorikt inlägg! Tack även till gylle som så frikostigt delar med sig av kloka tankar om avel!:bow::bow:

Men de stostammar som finns i Sverige med svenskt blod som någon skrev (var det Master, Ceylon, Napoleon, Tip-Top...?), hur ska de bäst tas tillvara? Eller hade aveln stagnerat om inte nytt blod utifrån tillförts?

Jag försöker dessutom igen med en fråga: En konsoliderad stam, vad menas med det? Någon skrev att stammen Hip Hop-Master var okonsoliderad, och visst jag ser väl att man blandat blod friskt. Men en bra konsoliderad stam, hur tänker man då?

Tack om någon orkar svara!

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka