Sv: Vet hingstäg vilka invider de tar till bruksprovet?
Vi har ju för liten avel för att jämföra oss med de"stora". Men vi ska naturligtvis ta lärdom av det.
Sen är väl våra stostammar inte en bråkdel så stora som deras heller...
Jag har inget facit på hur vi skall göra, mer än att jag anser att något måste vi göra för att komma frammåt i vårat "lilla" avelsarbete.
Det är ju svårt att jämföra "lilla" Sverige med ex Tyskland, vi får ju aldrig se deras sämsta hästar...Även dom misslyckas också.
Har också varit runt i Europa på massor av stuterier samt besökt La Silla i Mexico samt ett annat likvärdigt stort stuteri (La Nutria) som bara Importerar de bästa meriterade tävlingsstona från Europa och gör 3-4 embryotransfer per år och då naturligtvis på de bästa hingstarna som finns att tllgå.
Embryotransfer på de allra bästa stona, deras döttrar och en bra stostam hade varit mkt intressant förutom att någon måste bära kostnaden och det är inte lika intressant.
Samtidigt så är det ju inte alls så här de stora framgångsrika nationerna gör, där är bara en bråkdel av de BRA stona ute på tävlingsbanan i de riktigt bra stofamiljerna så slösas inte åren bort med att meritera stona utan de ser till att hinna få så många föl som möjligt. De testas som treåringar håller de den höga kvaliten familjen brukar ja då åker de in i avelsboxen direkt. Som de säger meriteringen av familjen får grabbarna sköta medan stona producerar nya tävlingshästar. Nu pratar jag om riktigt starka stofamiljer med mkt tydlig stark prestationsnedärvning där generation efter generation verkligen har visat sin nedärvning. Man ser det ju mkt tydligare i utlandet att varje uppfödare har sin stostam en stostam de kan utan och innan, här hemma ser man det ju nästan bara bland den äldre generationen. Dessutom verkar av någon anledning många av de svenska familjerna inte vara lika homogena som tex många av de utländska, och av den anledningen är det mkt svårare att verkligen få ett grepp om nedärvningen i en viss stostam.
Vi har ju för liten avel för att jämföra oss med de"stora". Men vi ska naturligtvis ta lärdom av det.
Sen är väl våra stostammar inte en bråkdel så stora som deras heller...
Jag har inget facit på hur vi skall göra, mer än att jag anser att något måste vi göra för att komma frammåt i vårat "lilla" avelsarbete.
Det är ju svårt att jämföra "lilla" Sverige med ex Tyskland, vi får ju aldrig se deras sämsta hästar...Även dom misslyckas också.
Har också varit runt i Europa på massor av stuterier samt besökt La Silla i Mexico samt ett annat likvärdigt stort stuteri (La Nutria) som bara Importerar de bästa meriterade tävlingsstona från Europa och gör 3-4 embryotransfer per år och då naturligtvis på de bästa hingstarna som finns att tllgå.
Embryotransfer på de allra bästa stona, deras döttrar och en bra stostam hade varit mkt intressant förutom att någon måste bära kostnaden och det är inte lika intressant.