Vet. besiktga

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 856
K

Krulidut

vad är det som ingår (kan bara komma på böjprov och att man känner igenom hästen.)

är man larvig om man vill göra det innan lång tids hyrning?
ska hyra en häst (inte hittat någon ännu men endå..) i 1-3 år och för att undvika ev. konflikter vill jag vet. besiktiga.
så att den inte markerar på ex. h.fram efter en månad och ägaren påstår att det är mitt fel (när det egentligen akn ha legat och lurat länge..)

//anna

Sv: Vet. besiktga

Tycker du låter förnuftig. Om den du hyr av står för besiktningen innan du lånar/hyr och att du när du lämnar tillbaka hästen står för besikningen för att visa att hästen är i samma fina skick efter att du lånat den så blir det förhoppningsvis jätte bra, tryggast för er båda och skriv ett foderkontrakt så att ni båda vet vad som gäller;)

vad/hur mkt som ingår är ju beroende på vilken sorts bes. man gör ;) men en "vanlig" gårdsbes. är oftast böjprov, allmän genomgång, "hostprov" samt lyssna på hjärta lungor. vill man så kan man göra tex. ridprov eller i lina.

att besiktiga innan och efter hyrning/foderlån är ju en väldigt bra trygghet för så väl den som lånar som för den som äger. hade fler gjort det så hade det troligtvis blivit så mkt. mindre tjaffs ;)

När jag köpte min ponny hade fd. ägarna glömt att beställa tid för veterinärbesiktning. Sen fick veterinärstationen ett återbud typ 1tim innan, så då ringde dom fd. ägarna, och jag skulle inte hinna komma upp och vara med. Och veterinären gjorde inte böjprov :mad:

Och det var det som var lite av det viktigaste, eftersom ponnyn har varit så mycket halt (dock p.g.a. hovarna, men ändå :angel:)

knapp

bra :D för jag har funderat lite på det där och tjaa det känns säkrast att göra det då vi antingen kommer stå för halva/hela försäkringen så.

jo, känns som att det kan bli onödigt dyrt annars.
efter som att min plan är att jag köper hästen efter att jag lånat den 1-3 år :banana: fast det vet inte min pappa om :angel:

Klart du ska göra vet. besiktning! Precis som du säger kan det bli problem ifall hästen blir halt eller liknande.

På en vanlig besiktning på klinik ingår böjprov, longering, allmän hälsostatus (lyssna på hjärtat, kolla efter ömmhet, kolla tänder mm) och... har säkert glömt något men jag tror det är allt :p

Senast ändrad:

okey, vad brukar en vet. besiktning ligga på för pris?

har en vän vars häst jag hållit på med ett tag och det blir väll hon som kollar om inget annat åker vi iväg.

Senaste besiktningen av DV kostade 1200:-,
och av Privat 1600:- (gjordes för 2 mån sedan)

Alla vet kollar inte tänder då de i flesta fall måste sedera hästen och då inte kan göra böjprov, så sa DV.

Annars ingår: En ordentlig genom koll av hästen såsom huvud,slemhinnor,ögon,öron, nacke och böjlighet i den och hals, alla benställningar gås igenom, alla ben känns igen, hovar, känner igenom rygg och bakdel.

Lyssnas på hjärta, lungor och tarmljud i vila och efter rörelse.
Böjprov, i skritt och trav.
Longering, i skritt och trav.

Ev, Rid/Arbetsprov.

På de gårdsbesiktningar jag gjort så har vi gjort alla utom ridprovet.

Tycker det är en utmärkt ide att göra en besiktning på en häst man ska hyra eller låna.

Lycka till!

"Longering i galopp" De gör dem inte på Atg i Kalmar, inte dem gångerna jag har besiktigat.

Självklart ska du göra en vet.bes.!!!
Jag gjorde det precis innan vi tog häst på foder och det var tur det för då hittade vi en skada i en kotled som hade blivit MYCKET dyrt för mig om det kommit fram senare! Nu fick ägaren betala det och allt är frid och fröjd!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 018
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 970
Senast: Johanna1988
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 042
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 490
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka