Verkning av era fölisar !!

A

Arapaloosa

Hade hovslagare ute förra veckan o verkade mitt sto som är född i maj och det var en pärs :smirk: . Lilla unge som tror att hon är en vild arab som människan inte kan tvinga till saker for omkring som en tok i stallgången. Vi har tränat på detta sedan hon föddes och hon har inte haft några problem alls men när hovslagarn kom var det som om själva :devil: flög i henne. Hade med en fölvan kompis så vi fick hålla henne. Bak inga problem men fram så stegrade hon sig o slängde sig.. :mad: . Vi fick verkat alla fyra hovarna men jag hade en ordentlig träningsvärk efteråt och bävar lite för nästa gång. Men hon är ju inte den första fölis som har lärt sig att bli verkad så det skall väl gå...

Vill gärna höra hur det har gått för er andra...

Elisabeth

Sv: Verkning av era fölisar !!

Jag har fått min verkad två ggr och det har gått bra. Jag har tränat mkt. Jag lyfter hovarna på henne nästan varje dag, både när hon är lös ute i hagen och när hon är i boxen...

Har en tvååring som inte är så lätt att lyfta fötterna på, så men denna lilla vill jag inte få samma problem. :D

första gången mitt föl blev verkad gick det helt ok. första hoven bråkade han lite men det gick bättre för varje hov. jag lyfter hovarna i princip varje dag.

Som någon skrev, låna en rasp och putsa lite på fölis hemma i lugn och ro.
Sedan kan det vara hovis också, om fölis inte är van att bli hanterad av andra.
Låt andra hålla på med hovarna lite då och då om du har möjlighet. Om hovslagaren är en man så kan det vara en idé att ta ut lite mansfolk som får hantera fölis. Kanske inte bara hovarna heller utan även kela och borsta osv...

Min häst är livrädd för hovis. Jag tror han har blivit uppbunden i boxen kortkort och trängd mot väggen medans hovis raspat lite på hovarna. Ingen rolig upplevelse.
Varför jag tror detta är för att jag sett andra fölisar på samma ställe som dom gjorde så med :(

Så gör allt med fölisen nu och få den att tycka att det är roligt/trevligt nu när du har möjlighet att påverka för hela hästens framtid!

Lycka till! :bump:

Visst är det som de andra skriver viktigt att träna själv också. Men...
Vi hade samma visa här igår med min hingstunge. Han lyfter fint för mej, men det blir förstås en annan sak med hovis som faktiskt håller fast hovarna mellan sina ben, håller dem högre etc. Något jag egentligen inte kan träna på ensam, framförallt eftersom den här fölungen är svår (hur jag än skulle träna själv så tror jag faktiskt det bara skulle bli värre) - i jämförelse med tidigare föl (vi har haft 4 här) så är vi helt chockade. De har ju varit jätte-enkla från första början att lyfta hovarna på. Men den här - han har aldrig gillat det. Dessutom är han väl medveten om sin egen styrka - upplever det som att tidigare föl inte har fattat att de haft mer att sätta emot utan mer har "gett" upp bara man hållt fast ett par ryck...

Men just de här gångerna hovis varit ut har varit ypperliga tillfällen för vår lille att "lära sej". Nu fick vi igår ta hjälp av grannen som är kraftig och stark (och van med föl :) ), första hoven var det världens cirkus men sedan fick han lov att trängas in i ett hörn i en box och "låsas" fast mot väggen (av grannen) - men för varje hov blev det lugnare och lugnare och när hovis tog sista hoven så stod fölisen rätt lugnt. Hovis menade på att han kunde ha tagit ett extra varv då utan bekymmer alls.
Ser visst grymt ut, men jag har svårt att se att det skulle finnas några andra metoder som skulle funka med ett föl som har kommit på att han är stark och absolut inte vill. Hovis menade på att han kommer bli bra, det är värre när man ska börja bråka med dem på det här viset när de är 1½-2 år....
Men jag är väldigt tacksam mot grannen som hjälpte, jag har ingen suck att hålla emot när fölungen börjar konstra.

Tur att han är bra att hantera i övrigt, för han var billig där ett tag (igår).....

Mitt föl träffade hovslagaren för första gången när hon var åtta dagar gammal, och sen har de haft en ganska nära relation till varandra. Hon var över året innan hon var uppe i normalt 7-veckorsintervall.

Var inga problem alls första gången, hade en liten testningsperiod efter ett par gånger, men jag har en SUPERB hovslagare som inte bara skor bra utan är underbar med hästarna med. Så de hade en lugn men bestämd diskussion och sen var det bra. Dvs fölis insåg att det varken var lönt att sparka, resa sig, LÄGGA sig eller något av de andra knep hon försökte med. Men hon har testade EN gång, efter kanske fjärde raspningen (dvs efter cirkus 2 veckor), innan och efter har det varit lugna gatan.

Mitt bästa tips för fölverkning är att backan in fölet i ett hörn, ha en som håller i som står framför och hovis står bredvid fölet så att det inte kan gå åt sidan. När man tar bakhovarna leder man fram fölet någon meter.
Med denna metod har jag hittills aldrig misslyckats... :p

Arapaloosa skrev:
Hade hovslagare ute förra veckan o verkade mitt sto som är född i maj och det var en pärs :smirk: . Lilla unge som tror att hon är en vild arab som människan inte kan tvinga till saker for omkring som en tok i stallgången. Vi har tränat på detta sedan hon föddes och hon har inte haft några problem alls men när hovslagarn kom var det som om själva :devil: flög i henne. Hade med en fölvan kompis så vi fick hålla henne. Bak inga problem men fram så stegrade hon sig o slängde sig.. :mad: . Vi fick verkat alla fyra hovarna men jag hade en ordentlig träningsvärk efteråt och bävar lite för nästa gång. Men hon är ju inte den första fölis som har lärt sig att bli verkad så det skall väl gå...

Vill gärna höra hur det har gått för er andra...

Elisabeth

Förstod det som om det var första gången hovslagaren verkade fölet. Om det är fött i maj, så är det ju redan rätt så gammalt. Det hade varit mycket lättare om du långt tidigare börjat med hovslagaren. Redan när fölet är några veckor gammalt kan vara lämpligt att ta ut hovslagaren för att få klart för sig hur benställningen ser ut och om det behövs justernande verkningar. Ju äldre ju svårare att rätta till.

Men lätt att vara efterklok. Din unge lugnar sig säkert när det blir mer van vid hovslagaren.

Hälsnign

Benställningen på den lilla har varit helt ok och jag har också kratsat hovar och filat o grejat, men lik förbannat så flög :devil: i den lilla råttan och det var inte att hon var rädd utan , ni tvingar inte mig till nått :smirk: .
Veterinären gick helt ok. Chipsmärkning o id helt ok.

Dom små går ju igenom perioder, precis som små barn och dom utvecklas ju hela tiden.
Vi har ju våra ston o föl tillsammans i en flock totalt 4 ston med varsitt stoföl vid sidan och dessa små tjejer är födda med ca 1 månads mellan rum den sista för 4 veckor sedan.
Och man ser ju hur dom utvecklas från dag till dag. Det äldsta stofölet och min lilla råtta hittar jämt på en massa bus eller också tittar dom på dom två minsta med en tonårings ögon :rofl: , gud vad ni är löjliga.

Eva!
Skönt att inte vara ensam om att ha en monsterfölis :angel:

Tack för era svar

Jag verkade också minlille hingst igår, det gick så där skulle egentligen ha haft ute hovis tidigare, men nu blev det så här. Jag har också hållt på med fölet från den dag han föddes med grimma och hovar. Nu var vi bara två när fölet skulle verkas och han hade dessutom blivit chipsmärkt plus att svanstagel hade tagits så han var väl inte på bästa humör. Han krånglade i stortsätt hela tiden, så idag blir det att lyfta på de små hovarna igen. Stoet gick bättre än väntat, hon stökade när hovis lyfte framhovarna men när jag gjorde det så gick det mycket bättre. Bakhovarna fick hovis ta hand om själv.

I våras gick det inte ens att ställa upp henne nu går det bra och hon brukar stå och småsova när hon slipper ha fölet vid sin sida hela tiden. Men fölet protesterade hej vilt i boxen när han blev själv.

MVH Ann

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 197
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 160
Senast: fijja
·
Ridning Idag uppdagades det ett STORT problem i ridningen. Det var inte jag som satt på, tror inte heller det hade gjort någon skillnad...
Svar
9
· Visningar
1 837
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur