verka och sko själv?

N

Nattalee

vet inte om tråden hamnar rätt men jag provar.

är det någon här på forumet som verkar eller skor själva på sina kusar? som saknar hovslagarutbildning alltså, som kanske gått som "lärling" eller bara nån kurs?

Någon som vet var man kan hitta Verka-själv-kurser i västmanland?

/N

Sv: verka och sko själv?

Jag verkar inte själv.
Känner en pensionerad hovslagare (mkt duktig sådan) som ville lära ut vad han kunde, så skicka dit sambon på "kurs" ett par gånger, så nu verkar sambon till mig... Inte börjat sko än..

Jag gör. Lärde mig i tyskland där jag jobbade med en hovslagare i lite mer än ett år. Har kompletterat med kurser

Det är ytterst få som kan bli tillräckligt duktiga på en sån kurs för att det ska finnas en chans att göra ett bra jobb.

Prata med din nuvarande hovslagare om eventuella ideer att verka själv.

/Migo
Med treårig lärlingsutbildning

Jag har inte gått kurs (tappsko kurs på 2 helger) eller som lärling men jag grejar lite själv på min ena.
Jag kortar tår och raspar (går barfota utom när det är blåis ute, då anlitar jag hovis) Har bara rasp och verktång än så länge, klinga och hovkniv överlåter jag åt hovis (men funderar på att inhandla)
På den andra byter jag lite sömmar, nitar om dem, slår på tappsko (riktar lite om det behövs)
Min hovslagare som tar sig an hästen som går skodd brukar med jämna mellanrum kolla den jag grejar med själv, hjälper mig, putsar lite runt strålen, verkar av lite där jag inte vågat ta tillräckigt etc och visar mig hur och vad jag skall göra.
Om det ser konstigt ut så kontaktar jag alltid hovis och ber om råd och att h*n skall kolla nästa gång den stora skall skos...

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar