Vera med Flera

Tibra

Trådstartare
Är det någon som vet vart Islandshästarna står/ finns nu?
I serien Vera med Flera.
Kom på det nu då jag slog på tv.n den går nämligen igen på ettan:crazy:

Sv: Vera med Flera

Går den på ettan? :) Närdå?

Har för mig att jag tyckte serien var lite bra när den gick :p

Finns gamla trådar. Serien diskuterades ganska mycket när den sändes första gången. Bland annat för att en av flickorna tjuvred hästarna. Hästarna tror jag var från Fors gård, skäcken som är med tror jag "Freyr" har ridit och tränat. Hette nog Sara eller liknande. PM:a Freyr så kan hon berätta mer om hästarna! Bra serie var det i alla fall! Mycket tack vare de fina hästarna och de duktiga tjejerna som var duktiga skådisar!

Skäcken som var med heter Sara..

Och hästarna var inlånade av Fors Gård och Ylva Hagander som äger gården...

Jaha okej:)
Nja jag har ine sett det så mycket. Något avsnitt.
Hade inte tittat på det om de inte vore för Islandshästarna;)
Men vadå tjuvred? Det var väl med i självaste serien?
Eller missuppfattade jag dig Sammets_Rosa?

Antar att sammets_rosa menar att tjejerna i serien tjuvred. Jag minns inte hur pratet gick men det kanske kan ha varit nåt om att barn skulle börja göra så när det var på tv eller något?

Jaha.. okej.
Ne jag kan ju erkänna att innan serien ens gick tjuvred jag som "barn" 1 gång, det vill säga för 3 år sedan när jag gick i 7:an
Men Ki fick jag.
att hoppa upp på en oinriden unghäst på sommarbete, bara på ryggen utan någonting och rida runt är inte särskilt smart.
Flocken började röra på sig och min häst hängde på!
Föll.. nära en sten..allt vart svart.
Efter ett tag satt jag mig upp skrikandes.
Nästa dag var man på sjukhuset.
Men hade som tur var inte brutit något.
Har fortfarande en skada i armen efter den gången.
Så jag tror folk tjuvrider även utan att se det på tv:crazy:

Stämmer att ajg ridit och tränat/tävlar Sara (skäcken i Vera med flera). Just nu står hon på Fors Gård och går på ridskolan där. Många av hästarna i serien är Fors hästar. Lite kul fakta om stoet som är dräktig i serie och senare fölar:
Det dräktiga stoet är Móa, fux med flax
fölningen som är filmad är en stor häst (isabell eller ja, ljus)
Stoet med fölet är Lítbrá (silverbrunblack) och hennes föl, som för övrigt är det första Mökkurbarnet avlat genom insemination!

/Malin

Jag såg den serien för tre år sedan ungefär och tyckte att den var jättebra!!Äntligen en serie med islandshästar, det tyckte jag var på tiden!
Lite extra roligt är det ju att hästarna på Fors Gård är med!:) :)

:eek:
Har det börjat gått igen?
Vilken tid / dag?
Kom ihåg att jag tittade lite, skulle gärna se igen :)

Real_Life skrev:
Antar att sammets_rosa menar att tjejerna i serien tjuvred. Jag minns inte hur pratet gick men det kanske kan ha varit nåt om att barn skulle börja göra så när det var på tv eller något?

Kommer tyvärr inte riktigt ihåg debatten. Men ni skulle bara veta vad barn gör efter att ha blivit inspirerade av Tv-program. Det är nog en del barn som exempelvis har lekt Emil i Lönneberga och försökt snida med kniv med mindre lyckad utgång..! Eller som grannbarnen här hemma i byn, försökta ta sig upp i flaggstången:eek:. När Stefan och Krister hade sina humorprogram så började alla ungar snacka "bonnig Varbergsk" dialekt!! Hmmm...undrar just vad de fick det ifrån:rofl: Själv var jag uppe på taket och gick, lekte ju Madicken!
När Vera med flera gick förra gången så märkte jag att det var flera barn här i närheten/ibland rena främlingar bara tog sig friheten och gick in i hagarna till hästarna här hemma på gården. Även grimmor och täckesgjordar försvann (hittade ex. en grimma ute i skogen). Sånt har aldrig hänt här varken innan eller efter det. Vet inte om det hade ett samband med serien, men ungefär samtidigt så började många grannbarn bli intresserade av hästar och frågade om de fick komma och sköta hästar och rida. Av dem så tittade alla på programmet...:D
Sen var det väl så att tjejen som tjuvred i serien, blev upptäckt men aldrig tillsagt. Kan ju misstolkas...
Sen är det väl så att hästägare vars hästar "skadat" en annan människa kan bli skadeståndskyldiga även om den skadade exempelvis har tjuvridit?! Vet att Tim har koll på det där, fanns visst mycket mysko folk som tog sig in på hennes ägor när hon hade hästgård.

Freyr skrev:
Lite kul fakta om stoet som är dräktig i serie och senare fölar:
Det dräktiga stoet är Móa, fux med flax
Vad har hon för stam?
Jag tyckte att jag kände igen henne, och den jag kände igen henne som heter just Móa.

Det vet jag tyvärr inte. Hon var en saluhäst på Fors och stod där ett kort tag. Vet tyvärr inte vart hon tog vägen sen. Ylva vet nog däremot.

/Malin

Dom använder väl islandshästar i Bröderna Lejonhjärta också?

Ja! Eller både och. Bröderna Lejonhjärta spelades in både i Sverige och på Island. Väldigt kul scen då bröderna flyr från vakter/soldater på Grimm och Fjalar, som är två stora hästar. De rundar ett berg och kommer fram ridandes på islandshästar, som iofs är samma färger men 30 cm mindre!

/Malin

Freyr skrev:
Ja! Eller både och. Bröderna Lejonhjärta spelades in både i Sverige och på Island. Väldigt kul scen då bröderna flyr från vakter/soldater på Grimm och Fjalar, som är två stora hästar. De rundar ett berg och kommer fram ridandes på islandshästar, som iofs är samma färger men 30 cm mindre!

/Malin

Oj.. det har inte jag märkt..:idea:
Det ska jag kika på nästa gång jag ser den filmen:d

Freyr skrev:

/Malin

Jösses, det måste jag kolla in!

Vilken tur att där hästen står, där har familjen just den filmen.. hon har nämligen alla astrid lindgrens filmer:smirk:..

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Squie
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Nepenthe
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 874
Senast: MiaMia
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 620
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar