vems fel är det?

Sv: vems fel är det?

squarepants skrev:
jag undrar över detta om hästar + annat hamlar i konflikt.

1) valack sliter sig, en hingst blir sparkad. hingsten sliter sig och sparkar valacken.
valacken blir allvarligast skadad.

vems ansvar? är det hingstägarens fel?
(angående det att det alltid är hingstägarens ansvar.

2) ryttare rider på en smal väg. en bil kommer, bilen kör sakta förbi ekipaget men hästen sparkar ett märke i bilen.

vems ansvar?

3) ett ekipage passerar en hund och dess ägare. hunden sliter sig ifrån sig ägare, hästen blir rädd och sparkar hunden.

vems ansvar?

/hanna - okunnig.

1. så är det ju valckens fel. det var den som slets sig först.

2. det är nog hästens fel. tror jag är inte säker.

3. det är hundens fel tycker jag. ägaren ska ha bra kontroll på sin hund och man kan inte hjälpa att hästen som är ett flock djur beskyddar sig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 704
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 543
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 237
Senast: Kristall10
·
Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 403
Senast: citrus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar