vems fel är det?

squarepants

Trådstartare
jag undrar över detta om hästar + annat hamlar i konflikt.

1) valack sliter sig, en hingst blir sparkad. hingsten sliter sig och sparkar valacken.
valacken blir allvarligast skadad.

vems ansvar? är det hingstägarens fel?
(angående det att det alltid är hingstägarens ansvar.

2) ryttare rider på en smal väg. en bil kommer, bilen kör sakta förbi ekipaget men hästen sparkar ett märke i bilen.

vems ansvar?

3) ett ekipage passerar en hund och dess ägare. hunden sliter sig ifrån sig ägare, hästen blir rädd och sparkar hunden.

vems ansvar?

/hanna - okunnig.

Sv: vems fel är det?

squarepants skrev:

1) valack sliter sig, en hingst blir sparkad. hingsten sliter sig och sparkar valacken.

2) ryttare rider på en smal väg. en bil kommer, bilen kör sakta förbi ekipaget men hästen sparkar ett märke i bilen.

vems ansvar?

3) ett ekipage passerar en hund och dess ägare. hunden sliter sig ifrån sig ägare, hästen blir rädd och sparkar hunden.

vems ansvar?

/hanna - okunnig.
Kan inte säga till 100 % men jag tror att det är valackens ägares ansvar om valacken blir sparkad. Eftersom det var valacken som sparkade först och gjorde så att hingsten slet sig.... Hade inte valacken slitit sig, så hade det med stor sannolikhet aldrig hänt....

Det är Bilförarens ansvar!!! En bilförare har skydighet att hålla så stort avstånd så en skada inte kan uppstå....(spelar ingen roll om vägen är smal....) Hade bilen inte varit på, utan bara stått parkerad så hade det varit hästägrens ansvar!

Tror att det är hundägarens ansvar, eftersom hunden inte vid tillfället var kopplad... Se det så här ist: Om DIN häst sliter sig från dig, och en olycka händer... så är det ju ditt ansvar.....Ungefär samma som med valacken! Valacken slet sig= Valackens ägares ansvar! Hunden sliter sig= Hundens ägares ansvar

Jag säger inte att det är med 100% säkerhet som jag skiver detta.... Så rätta mig gärna om jag har fel!

Håller med föregående talare. Det borde ju vara så.

Håller med dom andra, förutom att jag hört att trots att bilen står parkerad så är det inte hästens fel. Det är pga nån gammal lag om att hästen kom före bilen el nåt sånt..

*kl*
lagen är skriven när bilar började bli lite vanligare, för att skydda hästen (som fortfarande va det vanligaste "fordonet") för bilarna.(den har inte ändrats sen dess)

det blir oavsett situation alltid bilägaren som hålls ansvarig.

angående hunden så gäller "strikt hundägaransvar" alltid hundägaren som hålls ansvarig för vad hunden gör.

det med val/hingsten. har jag ingen aning om, men det är nog inte omöjligt att var och en får "ta sitt".

hillevie skrev:
*kl*
lagen är skriven när bilar började bli lite vanligare, för att skydda hästen (som fortfarande va det vanligaste "fordonet") för bilarna.(den har inte ändrats sen dess)

det blir oavsett situation alltid bilägaren som hålls ansvarig.

angående hunden så gäller "strikt hundägaransvar" alltid hundägaren som hålls ansvarig för vad hunden gör.

det med val/hingsten. har jag ingen aning om, men det är nog inte omöjligt att var och en får "ta sitt".

Ett litet tillägg angående bilägaren är alltid ansvarig men bara så länge det inte går att bevisa att hästägaren varit oaktsam, för då anse hästägaren skyldig.

Mvh
Camilla

Centaur skrev:
Håller med dom andra, förutom att jag hört att trots att bilen står parkerad så är det inte hästens fel. Det är pga nån gammal lag om att hästen kom före bilen el nåt sånt..

Nja, tror det där är ändrat lite men jag är inte säker..

Hur skulle ni då dömma detta;
En bil med bred släpvagn med fladdrande vit last möter häst med ryttare, hästen blir rädd och kastar om med resultat att släpvagnens stänkskydd klipper båda hästens ben på den sidan. Hästen ramlar men reser sig upp med ryttaren hängande i tyglarna en bra bit innan h*n måste släppa. Hästen skenar nu iväg hemmåt rätt över en bil som stannat bakom hästekipaget, hästen slår sönder en hel del på den bilen innan den är förbi.
Hästens skador är stora rejäla sår på både fram och bakben som måste sys...
Vems är felet??

det kommer nog bilarnas försäkringsbolag att få tjafsa om(om inte båda har samma bolag) ;)

Skadorna på hästen får släpvagnsägarens försäkringsbolag stå för, de övriga skadorna på den andra bilen får den bilägaren stå för själv, som alltid vid olyckor mellan häst och bil om inte ryttaren varit oaktsam.

Njaa, nästan så var det... Släpvagnens förare hade åkt dit på allt MEN han stack så han klarade sig. (Det konstiga var att några av oss kunde lämna regnr på hans bil men de stämde inte...:confused: Hade han åkt fast så hade han åkt dit på smitning med..)
Så nu blev det så att vi fick kosta på veterinären själv och de som fick bilen översprungen fick få stå för det själv med pga att ryttaren hade gjort allt för att hejda hästen men inte lyckats. Hade ryttaren däremot bara släppt iväg hästen så hade bilens rep.kostnader gått på henne/hästägaren..

Tror att många lever på tron att det alltid är bilisten som är skyldig till en olycka med häst inblandad. Tycker att många hästekipage på vägarna är väldigt nonchalanta och kanske inte alls borde vara på trafikerade vägar. Hästar med barn på ryggen fattar jag inte alls vad de gör på vägar...??:confused:

Min häst sparkade på en parkerad bil för ett år sedan. Olyckshändelse! Jag vet till 100% att hästagaren aldrig är skyldig oavsett vad! (fick hjälp av en advokat) för jag visste inte heller vad som var rätt! S:banana:

sussa holm skrev:
Min häst sparkade på en parkerad bil för ett år sedan. Olyckshändelse! Jag vet till 100% att hästagaren aldrig är skyldig oavsett vad! (fick hjälp av en advokat) för jag visste inte heller vad som var rätt! S:banana:

Om det vore din bil och nån annans häst skulle du då också tycka att det var rätt???:cool:

Med valack/hingst situationen tror jag det är så att man får betala sina egna skador.

Kan dock vara så att det blir reglerat genom att den ena hästen är hingst.

sussa holm skrev:

Fast så säger inte "vår advokat". Det stämmer INTE. Alldeles för vanlig skröna bland hästfolk.
- det beror på var bilen står parkerad.
- det beror på hur mycket hanterad hästen är.
- ryttarens vana

Bedöms det som en olyckshändelse så är det ok men om ryttaren/kusken/den som leder är slarvig, nonchalant osv så kan skulden hamna på denne. Helt rätt enligt mitt sätt att se det. :cool:

Min häst gjorde det med och självklat betalade jag !
Det hör till allmän hyffs tycker jag trots att lagen är annorlunda!
/Cetzy

squarepants skrev:

vems ansvar?

vems ansvar?

/hanna - okunnig.

Svar: Den lag som reglerar ersättningsskyldighet är skadeståndslagen. Enligt nämnd lag är det den som genom vårslöst beteende orsakat skadan som är ersättningsskyldig. En bedöming görs in casu - det vill säga bedömningen görs utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Sedan finns det vissa speciallagstiftningar som spelar in - en sak (till exempel häst) eller person som skadas av ett fordon som är i trafik (till exempel blir påkörd, skadas av att föraren slår upp dörren etc.) lämnas enligt trafiklagstiftningen alltid ersättning för skadan. För hundar finns ett strikt ansvar (ansvar oavsett vållande) vilket innebär att om en häst blir biten av en hund eller knuffad eller liknande är hundägaren alltid ansvarig. Dessa speciallagstifningar innebär dock inte att inte hästägaren också kan hållas ansvarig. Rörigt javisst!

Fall 1: Beror på varför valacken sliter sig (om den till exempel är för dåligt uppbunden eller om ägaren har lämnat den utan tillsyn eller på något annat sätt varit vårdslös). Om ägaren varit vårdslös ansvarar han/hon för skeendet så långt det är en rimlig följd av vårdslösheten.

Fall 2: Bilisten skall hålla ett säkerhetsavstånd och får inte köra om förrän det är lämpligt. Om han/hon håller ett för dåligt avstånd till hästekipaget får han/hon själv stå för skadorna på bilen. Om hästen däremot gör någon stor rörelse till exempel hoppar ett par meter i sidled och sedan sparkar är hästägaren ansvarig om han/hon varit vårdslös (rider ut på en häst som inte är trafiksäker till exempel).

Fall 3: Om hunden sliter sig och gör något som skrämmer hästen (skäller och springer fram mot hästen till exempel) ser jag det som väldigt osannolikt att ryttaren skall kunna hållas ansvarig för att hunden blir sparkad.

Ovan angedda svar är baserade på alldeles för lite information för att ett 100% svar skall kunna lämnas och är bara exempel på tankegången vid en culpabedömning. Det bästa om något händer är att kontakta sitt hemförsäkrings/hästverksamhetsförsäkringsbolag så hjälper ansvarsskadereglerare till att göra culpabedömningen i just det fall som inträffat.

Tänk på att ansvarsförsäkringen bara täcker de fall där du är juridiskt ansvarig - sedan finns det en massa situationer där man kan känna sig ansvarig men utan att ha ett juridiskt ansvar och detta kan du inte få hjälp med ur din försäkring.

Fanns väldigt många inlägg som lät vettiga. De flesta var ju som överens, och jag håller med också.

Lättast vore ju om bilisterna kunde sänka farten, och inte bara tänka på "Hästjäveln som är på vägen, och har inget där att göra" utan också kan tänka på att det även sitter en människa på. och också se till att hålla stort avstånd till hästen och se till att det man har på släpet sitter FAST! OCH TUTNING FÖRBJUDEN! har själv varit med om att en buss (av alla fordon) tutat och kört förbi i ilfart. Gissa om hästen gillade det ? Och även att om man vet att ens häst är småskraj, att inte ge sig ut på vägar med rätt mycket trafik. Säger inte att ni som gett exemplen gjort det, men man har ju sett tjejer på typ 12-13 år rida på starkt trafikerade vägar. INTE BRA. Alla borde ta ansvar;)

Sissan skrev:
Om det vore din bil och nån annans häst skulle du då också tycka att det var rätt???:cool:

Hej, nej jag har aldrig sagt att lagen är bra, talade bara om hur den är! Det går alltid på bilens försäkring, (arbetar själv med försäkringar) däremot tycker jag att man kan stå för självrisken eller dela på den beroende vad man kommer fram till mellan bilägaren och hästägaren/ryttaren. S

sussa holm skrev:

Skulle vara intressant att se vad du/din advokat har för lagstöd? Såvitt jag känner till är det i alla fall skadeståndslagen som avgör om du blir skadeståndsskyldig eller ej och där är det ett culpaansvar (det vill säga ett ansvar för vårdslöshet) som avgör ansvarsfrågan. Menar du att det finns någon annan lag som helt exculperar hästägare i alla lägen??? Har svårt att se vad du baserar detta på?

Och för att vara tydlig - nej jag menar inte att på ett otrevlig sätt ifrågasätta det du säger, jag vill framför allt veta om jag har missat något!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 704
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 543
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 237
Senast: Kristall10
·
Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 403
Senast: citrus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar