Vems är ansvaret?

Sv: Vems är ansvaret?

Har du funderat på att fråga hingstägaren ifall han/hon kan hålla hingsten inomhus under tiden du leder förbi dina hästar?
Så skulle jag iaf göra, sen om dom inte samarbetar skulle jag leda mina hästar o se vad som händer *risktagaren*

Har du funderat på att fråga hingstägaren ifall han/hon kan hålla hingsten inomhus under tiden du leder förbi dina hästar?
Så skulle jag iaf göra, sen om dom inte samarbetar skulle jag leda mina hästar o se vad som händer *risktagaren*

Det sista lät ju moget.:crazy:

Med tanke på att du inte skrev att du "ponerade" så är det inte så lätt för någon här att veta det :crazy:

Hursomhelst ska man alltid ha sitt föl i koppel ( :D ) om man går på vägar där det vistas folk, hästar, bilar eller what ever.
Både föl och andra kan bli skadade på något sätt om den går lös.

Hur det skulle bli om ngt inträffade vet jag inte , men det beror nog helt och hållet på vem som håller i "målet" och vad som inträffat.

Håller med.

Hästar ska ju inte springa lösa som äldre så jag förstår inte varför man ska ha föl lösa hur som helst. Kan förstå om det är typ 5-10 m över en stallplan till hagen eller så och man har stängt av så de inte kan sticka från gården. Men inte ut på vägar och andra ställen :crazy:
Jag ledde mitt föl från dag 2 typ, och när hon var lite äldre gick vi på promenader i skogen, givetvis "kopplad". Hade medhjälpare som ledde stoet.

Om jag går förbi (allmän väg)en gård med hingstar med mitt sto+föl och en av hingstarna går genom staketet, vems ansvar är det om det händer mina hästar något?

Hingst ägaren har ansvar i detta fall, eftersom staket ska vara utformade så att häst inte ska kunna ta sig ut eller annan häst ska inte kunna ta sig in.

Eller om fölungen springer fram till hingsten och hingsten blir upprörd och kanske skadar sig.

Då är det du som blir ansvarig, eftersom du i det läget bör ha dina hästar under kontroll.

*kl*

Ska det vara så svårt att ha fölet fast i stot eller hålla hästarna i varsin hand vid promenad:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 913
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka