Vems är ansvaret?

Corax

Trådstartare
Om jag går förbi (allmän väg)en gård med hingstar med mitt sto+föl och en av hingstarna går genom staketet, vems ansvar är det om det händer mina hästar något?
Eller om fölungen springer fram till hingsten och hingsten blir upprörd och kanske skadar sig.

Sv: Vems är ansvaret?

Enligt mig så borde det vara hingstens ägare.

Jag vet inte hur det fungerar exakt med det där, men hingstägaren är ju skyldig att ha bra staket. Jag skulle tro att du gör bäst o leda fölungen också för att du ska kunna hävda att du har ordning på dina hästar. En lös fölunge är ju inte så himla bra på allmän väg :crazy:

Att leda båda tror jag är uteslutet just nu såvida jag inte har med mig någon som håller ligisten (dvs fölungen).
Den här vägen är en mindre grusväg som det åker bilar på väldigt sällan och funkar det inte att jag går förbi hingstarna så blir det asfalterad väg med mer trafik. Det är ungefär som att välja mellan pest eller kolera. :smirk:

Fast då får du nog ta med dig en medhjälpare. Jag skulle inte gilla om någon främmande häst hälsade på mina genom staketet = stor olycksrisk.

Inte jag heller. Jag skulle inte dra mig för att anmäla fölägaren om den har ett föl löst förbi andra stall/hagar om något händer min häst för att fölungen är nyfiken även om fölungen är aldrig så gullig. :bow:

ärlig talat har jag ingen aning då "häst" lagen e väldigt knepig...

när vi gjorde om vårt stänge för ca 10år sedan med 2brädor o 2ström trådar så fick vi det besiktigat av försäkringsbolaget(länsförsäkringar)dom sa att om någon av våra hästar skulle ta sig igenom vårt godkända stänge o trampa i sönder hela granners trädgård skulle det inte va vårat fel utan grannens(sjukt)o dom skulle själv få stå för hela kalaset...om det nu skulle hända hade givet vis vi betalat ändå.

finns även en gammal lag.
om du rider för bi en parkerad bil o din häst sparkar in hela sidan på bilen så e det bilens egna fel fast den står helt lagligt pakerad(knepigt)

som hingstägare håller jag min hingst nu med dubbla staket och 5 trådar ström.

jag skulle INTE uppskatta att det springer förbi lösa hästar som medvetet kan gå o nosa på honom.
det vore faktiskt lite brist av respekt även till hingstägaren.
hingstägaren ser till o hålla med staket, men det finns ju inte en chans att man som hingstägare kan påverka att andra släpar omkring på lösa hästar.

gäller igentligen oavsett kön...
en hingst kan ha ihjäl okända föl, jag hoppas folk är medvetna om det.
därför ska man även se till att undvika att ha föl för nära inpå.

(ps...nu är alla individer, det är ju olika från individ till individ,,,min häst har gått förbi föl o ston utan problem..)

om nånting händer där en hingst är inblandad så, juridiskt sett, är det i stort sett alltid hingstägarens ansvar..
men om det då alltid är rätt att skylla på hingstägaren kan ju diskuteras :crazy:

Juridiken vågar jag inte uttala mig om, men jag tycker det verkar direkt korkat att gå med ett löst föl i trafiken (även om den är mycket gles) och inte särskilt mycket smartare att låta det svassa runt okända hästar (om än på andra sidan ett staket).

Vänta med att gå ut och leda stoet och fölet tills du kan leda fölet på ett kontrollerat sätt eller se till att ha någon med dig som kan hantera det (eller stoet).

Att leda båda tror jag är uteslutet just nu såvida jag inte har med mig någon som håller ligisten (dvs fölungen).
Den här vägen är en mindre grusväg som det åker bilar på väldigt sällan och funkar det inte att jag går förbi hingstarna så blir det asfalterad väg med mer trafik. Det är ungefär som att välja mellan pest eller kolera. :smirk:

Jag anser att man inte har ute på någon väg alls att göra om man inte kan leda sin fölunge. Spelar ingen roll om man ska gå förbi andra hästar eller inte. Ingen häst ska gå lös på vägen.

Jag skulle aldrig gå förbi en hingst med NÅGON lös häst. Det är ju ofta som jag har sett att hingstar sparkar med frambenen. Vad gör du då om hingsten gör det och kommer lös? Dessutom så kan ju hingsten träffa fölisen väldigt väldigt illa. Jag tycker att du är väldigt respektlös och nästan lite tokig som vågar dig på sånt här. Du kan ju skad både föl, hingst och även dig själv om hingsten skulle komma lös. Ta med en medhjälpare eller bind fölisen vid stoet så du har koll på dina djur.

Jag anser att man inte har ute på någon väg alls att göra om man inte kan leda sin fölunge. Spelar ingen roll om man ska gå förbi andra hästar eller inte. Ingen häst ska gå lös på vägen.
:bow::bow::bow:

finns även en gammal lag.
om du rider för bi en parkerad bil o din häst sparkar in hela sidan på bilen så e det bilens egna fel fast den står helt lagligt pakerad(knepigt)

Är bilen parkerad på allmän väg är det bilägarens eget ansvar om något händer med bilen...

Du har inte någon gjord till stoet att binda fölet i? Då behöver den inte ledas utan helt enkelt får följa med stoet.

Det är inte så enkelt som att säga att det är den enes eller andres fel. I det här fallet är risken stor att bägge blir ansvariga.
Som i fallet med en häst med bra staket som ändå kommer ut och äter upp grannens trädgård, för det är så att man har ömsesesidigt ansvar för staket. Hästägaren stängsler för att hålla hästen inne, grannen ska en lagen stängsla för att hålla hästen ute om han är rädd om sin trädgård.

Så utan att det har hänt för det får ju prövas när man har alla fakta i fall till fall. Så bör hingstägaren bli ansvarig om hingsten kommer, för att den är ute ur hagen. Men stoägaren om hingsten skadar sig oavsett om det sker i hingstens hage eller om den kommit ut.
Hingstägaren blir ansvarig om stoet eller fölet blir skadat om hingsten kommer ut till dem. Stoägaren om stoet eller fölet blir skadade av staketet eller om de förstör staketet.
Så om olyckan är framme så får man samla ihop alla fakta för att se vad som hände för att kunna avgöra ansvarsfrågan.

för en del år sedan gick en hings igenom stänget o tog sig in i grannens hage o lyckades betäcka ena stoet,stoägaren hade ingen aning om detta då hingstägaren inte sa något.
stoet blev dräktigt men sto ägaren viste inget o hård banta stoet rejält ett par gånger.
stoet hade även ryggproblem sedan tidigare som blev värre o hon åka o behandla detta på djursjukhuset där de även vid ett senare tillfälle konstatera att stoet var dräktig o i ca 8månaden.
(men tur nog blev det ett fullt friskt föl)
stoägaren kontakta grannen då han var den ända som hade hingst i närheten som till slut erkände o ville ha språngavgift/fölavgift för fölet men det va inte stoägaren villig att betala hon ville snarare ha skadestånd.
hingstägaren gick vidare med detta o van målet fast att det var han häst som gått igenom stänget o hoppat in till grannens sto 5-6hundra meter där i från.
det blev ett dyrt föl.

jag tycker som hingstägare ska man inte sätta sin hingst i en hage som gräsar ut mot en väg där det kan passera hästar o även om man har en hingat som"ALDRIG" skulle försöka gå igenom så kan det faktisk hända o det skan sluta riktigt illa.

jag tycker även att man ska lära sitt föl från början att bli ledd o inte springa sidan om.

*kl*

Men jösses gott folk. Hur kan ni säga att jag är respektlös och oansvarig??
Jag har inte ens sagt att jag ska gå förbi med varken sto eller föl.
Jag hade en fråga och Ponerade...

Tyvärr Måste jag beträda trafikerad väg (om än väldigt lätt)med dem hur jag än gör.

Med tanke på att du inte skrev att du "ponerade" så är det inte så lätt för någon här att veta det :crazy:

Hursomhelst ska man alltid ha sitt föl i koppel ( :D ) om man går på vägar där det vistas folk, hästar, bilar eller what ever.
Både föl och andra kan bli skadade på något sätt om den går lös.

Hur det skulle bli om ngt inträffade vet jag inte , men det beror nog helt och hållet på vem som håller i "målet" och vad som inträffat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 913
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka