H
Hattifnatten
När man rider och kommer till något hästen INTE vill förbi och man efter mycket fjäsk och så hoppar av hästen och leder förbi hästen. Vem vann jag som fick förbi hästen eller hästen som fick av mig??? Någon som vet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hmm... jag skulle nog beskriva det såhär istället:
Båda vann! Ryttaren löste det på ett bra, lugnt sätt vilket gjorde att hästen upplevde det läskiga som mindre farligt eftersom ryttaren var lugn och visade vägen. Hade ryttaren suttit kvar på ryggen och istället pressat hästen att gå förbi det läskiga hade den upplevt sig instängd, och när den dessutom är rädd hade den troligtvis försökt fly eller komma undan.
Hästar tänker ju inte som oss människor. De kan omöjligt tänka att "aha, nu ska jag låtsas bli rädd för stenen där framme så att jag slipper ha ryttaren på ryggen". Hästar planerar inte sådant. De lever i nuet, och är rädda för sådant som de upplever hotfullt just nu! Inte för att jävlas med ryttaren.
Jag skulle säga att om ryttaren är så mogen att h*n kan lösa en kritisk situation med klart och tydligt kroppspråk och visa hästen att det inte finns något att vara rädd för, så har man kommit ett steg närmre varandra. Hästen känner att den kan lita på ryttaren. Om man istället stressar hästen och driver den framåt upplever den situationen som obehaglig och blir troligtvis bara ännu räddare nästa gång eftersom ryttaren dessutom pressade och stressade upp den sist.
Varför måste det jämnt handla om att antingen hästen eller ryttaren vinner? Man vill väl vara kompis med sin häst, eller? Och om någon kompis blir rädd eller orolig inte försöker man väl pressa denna ännu mer då?
Om hästen däremot attackerar en eller försöker flytta en, då är det en fråga om rangordning och då måste man visa hästen sin plats, för att sedan återgå till att vara lugn och vänlig igen.
Av egen erfarenhet vet jag att en del hästar inte handlar om att ta sig förbi på ett lugnt sätt. Utan att ryttaren VERKLIGEN måste bestämma. Har själv provat rida ut själv på ett sådant sto där jag började med att be men det slutade med att hon backade in i fårstaket och annat. Den hästen förstod jag sen att det var INTE till att be utan bestämma ,därför undrar jag vem som vinner på att jag hoppar av.
Hästen vann! 1-0. Det enda rätta i en sån situation är att vänta ut hästen. Att hoppa av är att ge upp o ha för bråttom!När man rider och kommer till något hästen INTE vill förbi och man efter mycket fjäsk och så hoppar av hästen och leder förbi hästen. Vem vann jag som fick förbi hästen eller hästen som fick av mig??? Någon som vet?
det är bara att driva inte låta hästen vända bort huvudet och aldrg låta den vända sig om den år gjärna backa