Vem vinner

H

Hattifnatten

När man rider och kommer till något hästen INTE vill förbi och man efter mycket fjäsk och så hoppar av hästen och leder förbi hästen. Vem vann jag som fick förbi hästen eller hästen som fick av mig??? Någon som vet?:confused:

Sv: Vem vinner

Det är en väldigt bra fråga... som det inte finns något betämt svar på vissa säger att du vinner andra säger att hästen vinner. Jag tror att båda svaren är rätt fast i olika situtioner (stavniniga!?) Om du har en häst som på riktigt är rädd för vad det nu är så handlar det inte om vinna eller förlora.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte vem som vinner...ser inte mina stunder med hästen som en strid...där imot vet jag att om min häst blir rädd och stirrig över en sak när vi e ute och rider så blir hon kolugn om jag hoppar av och hon följer efter mig förbi den hemska saken utan att ifrågasätta det...
Jag personligen gör hellre det än bråkar en massa med henne och sabbar en trevlig ridtur...

Jag tkr att hästen delvis vunnit. Och ryttaren delvis vunnit. Men det känns nog som att hästen har vunnit mer på ngt vis. Du har ju inte fått som du velat iallafall.

Hmm... jag skulle nog beskriva det såhär istället:

Båda vann! Ryttaren löste det på ett bra, lugnt sätt vilket gjorde att hästen upplevde det läskiga som mindre farligt eftersom ryttaren var lugn och visade vägen. Hade ryttaren suttit kvar på ryggen och istället pressat hästen att gå förbi det läskiga hade den upplevt sig instängd, och när den dessutom är rädd hade den troligtvis försökt fly eller komma undan.

Hästar tänker ju inte som oss människor. De kan omöjligt tänka att "aha, nu ska jag låtsas bli rädd för stenen där framme så att jag slipper ha ryttaren på ryggen". Hästar planerar inte sådant. De lever i nuet, och är rädda för sådant som de upplever hotfullt just nu! Inte för att jävlas med ryttaren.

Jag skulle säga att om ryttaren är så mogen att h*n kan lösa en kritisk situation med klart och tydligt kroppspråk och visa hästen att det inte finns något att vara rädd för, så har man kommit ett steg närmre varandra. Hästen känner att den kan lita på ryttaren. Om man istället stressar hästen och driver den framåt upplever den situationen som obehaglig och blir troligtvis bara ännu räddare nästa gång eftersom ryttaren dessutom pressade och stressade upp den sist.

Varför måste det jämnt handla om att antingen hästen eller ryttaren vinner? Man vill väl vara kompis med sin häst, eller? Och om någon kompis blir rädd eller orolig inte försöker man väl pressa denna ännu mer då? :crazy:
Om hästen däremot attackerar en eller försöker flytta en, då är det en fråga om rangordning och då måste man visa hästen sin plats, för att sedan återgå till att vara lugn och vänlig igen.

Äh det är väl inget ständigt krig vi håller på med. Vinner och vinner, jag tycker man kan hjälpa hästen som ju är ett flyktdjur och som naturligt inte skulle närma sig det den är rädd för. Med tiden blir de säkrare i sig själva. Man får förstås öva på att låta hästen gå förbi utana tt du går före också, men man måste inte ha så brottom med allt:)

Jag har hört att det inte spelar någon roll om man sitter på hästen eller leder den om man får den att gå förbi det farliga, så länge som ryttaren blir arg/stressad och gör situationen värre. Man 'förlorar' alltså inte även fastän man sitter av, för väljer den att gå så spelar det ingen roll om du går framför eller sitter på, den har ju valt att göra som du säger iallafall. Men som sagt, jag har ingen direkt uppfattning om detta, utan det är som jag hört. Men om man däremot vänder hästen och går därifrån, då tycker jag nog att hästen 'vann' på nåt vis. Men om man vill lyckas få hästen att gå förbi, då måste man ju själv hålla sig lugn och inte stressa upp varken sig själv eller hästen, då blir det pannkaka av alltihop. Att hästen är lugn och harmonisk när den väljer att göra som du säger spelar ju också roll, för om man väljer att spöa hästen (eller stressa den på annat sätt) så tror jag inte att erat förhållande blir bättre precis, och att ingen av er 'vinner' på det.
Hästar tänker ju inte "Nu ska jag jävlas tills h*n sitter av, för då vann jag, haha!".

Typ, jag vet inte (och så är jag sämst på att förklara) :angel:

ja tycker inte de är något fel egentligen att sitta av och leda förbi hästen, däremot så kan de bli väldigt jobbigt i längden att sitta av varje gång hästen inte känner för att gå förbi nånting.
sen tycker ja de är mycket en lydnadsgrej också, min häst ska lita på mej såpass att jag kan övertyga honom från ryggen att de inte är farligt och att de bara är att gå förbi.
hade jag börjat sitta av varje gång i början så hade de aldrig gått nåt framåt.

sen tycker inte jag man behöver göra någonting till en strid, vill inte min häst gå över eller förbi nånting så väntar ja ut honom helt enkelt, de finns bara en väg och de är fram..sen kan han få stå o titta på de läskiga hur länge han vill men han får inte sticka därifrån.

sen ska man inte gå på med spöt eller så för att få förbi hästen, man blockerar helt enkelt bara dom andra vägarna så blir de ingen strid.

de finns ju hur många hästar som helst som går överallt sålänge man går framför dom och säkrar vägen men som inte går ett steg när man rider och sånna problem tror inte ja att man kan lösa på marken..vissa saker måste man göra på ryggen för att få de förtroendet när man rider också.

Av egen erfarenhet vet jag att en del hästar inte handlar om att ta sig förbi på ett lugnt sätt. Utan att ryttaren VERKLIGEN måste bestämma. Har själv provat rida ut själv på ett sådant sto där jag började med att be men det slutade med att hon backade in i fårstaket och annat. Den hästen förstod jag sen att det var INTE till att be utan bestämma ,därför undrar jag vem som vinner på att jag hoppar av.

Jo visst, det är klart att man måste vara bestämdoch visa att det är man som har högre rang än hästen. Men att vara bestämd kan man ju vara även fast man är lugn och vänlig :laugh:
Kan man lösa situationerna på ett bra sätt där man förstår, respekterar och litar på varann går både häst och ryttare som vinnare anser jag :)

Du vann så klart! :laugh: Du fick hästen förbi det eller hur? Hästen inte vet att du kanske har bestämt själv att DU VILL hoppa av och leda förbi, den följade dig eller hur? Hästen har inte tvingat dig av du bestämde det. Du visade hästen att den kan lita på dig och följa dig och den behöver inte vara rädd. När man är osäkert om man klara av det, så hoppa av. träna det ni behöver och hoppa på när man har mer själv förtroende. Om du är osäkert för hästen/föremål varför skulle han vara säkert/lita på dig?

Hästen vinner när du ligger och spota grus/gräss ur käften och den är nästan hemma innan du kliver up. ;)

Hmm... jag skulle nog beskriva det såhär istället:

Båda vann! Ryttaren löste det på ett bra, lugnt sätt vilket gjorde att hästen upplevde det läskiga som mindre farligt eftersom ryttaren var lugn och visade vägen. Hade ryttaren suttit kvar på ryggen och istället pressat hästen att gå förbi det läskiga hade den upplevt sig instängd, och när den dessutom är rädd hade den troligtvis försökt fly eller komma undan.

Hästar tänker ju inte som oss människor. De kan omöjligt tänka att "aha, nu ska jag låtsas bli rädd för stenen där framme så att jag slipper ha ryttaren på ryggen". Hästar planerar inte sådant. De lever i nuet, och är rädda för sådant som de upplever hotfullt just nu! Inte för att jävlas med ryttaren.

Jag skulle säga att om ryttaren är så mogen att h*n kan lösa en kritisk situation med klart och tydligt kroppspråk och visa hästen att det inte finns något att vara rädd för, så har man kommit ett steg närmre varandra. Hästen känner att den kan lita på ryttaren. Om man istället stressar hästen och driver den framåt upplever den situationen som obehaglig och blir troligtvis bara ännu räddare nästa gång eftersom ryttaren dessutom pressade och stressade upp den sist.

Varför måste det jämnt handla om att antingen hästen eller ryttaren vinner? Man vill väl vara kompis med sin häst, eller? Och om någon kompis blir rädd eller orolig inte försöker man väl pressa denna ännu mer då? :crazy:
Om hästen däremot attackerar en eller försöker flytta en, då är det en fråga om rangordning och då måste man visa hästen sin plats, för att sedan återgå till att vara lugn och vänlig igen.

Jag löser det genom att vänta ut hästen, sen får det ta den tid det tar att komma över. Och hur pass stressad Moongate än kan ha blivit förut så kliver han i bl.a vattenpölar utan nån tvekan alls nu! Från att ha kunnat stegra sig innan. Så det har aldrig blivit så att han tvekat mer nästa gång, han tvekar mindre och mindre för varje gång eftersom jag övertalar honom att det inte är ngt farligt. Och när han då märker det så förstår han ju att han kan gå på som om ingenting nästa gång. ;p

Det handlar fortfarande INTE om hästar som är rädda eller nervösa det handlar om hästar som beter sig som åsnor och bara inte ska maktkamp helt enkelt

Av egen erfarenhet vet jag att en del hästar inte handlar om att ta sig förbi på ett lugnt sätt. Utan att ryttaren VERKLIGEN måste bestämma. Har själv provat rida ut själv på ett sådant sto där jag började med att be men det slutade med att hon backade in i fårstaket och annat. Den hästen förstod jag sen att det var INTE till att be utan bestämma ,därför undrar jag vem som vinner på att jag hoppar av.

ja vet de..min häst är sån..man måste vara bestämd och helst reagera innan hans ens tänkt tanken på att stanna..men ja vet också och känner honom att han inte är rädd på de sättet.
bestämd kan man vara på många sätt och jag är de inte genom att använda spöt eller bli arg på hästen..de funkar inte de minsta på min häst för då blir han också arg.

ja skrev inte att man bara utan att göra någonting alls sitta o vänta ut hästen jämt..beror ju på hur hästen är.
sen som sagt så har de med lydnaden mycket att göra också, hästen ska lyda skänkeln och vill man ha fram hästen ska hästen gå fram, kan bli farligt annars om hästen börjar stanna på farliga ställen där den måste gå.

Vem vinner och vem förlorar?

Det är ingenting, som har med hästhantering att göra egentligen tycker jag.

Utan när jag är med min häst och hanterar henne på något vis, från marken eller uppsuttet... Då vill jag att vi ska ha ett samförstånd, där vi båda är segrare.

Mvh

IngelaH

som ofta har stött på patrull med sin 24-åriga dam, men ändå försöker samarbeta med och inte vinna över sin häst.

När man rider och kommer till något hästen INTE vill förbi och man efter mycket fjäsk och så hoppar av hästen och leder förbi hästen. Vem vann jag som fick förbi hästen eller hästen som fick av mig??? Någon som vet?:confused:
Hästen vann! 1-0. Det enda rätta i en sån situation är att vänta ut hästen. Att hoppa av är att ge upp o ha för bråttom!

att hoppa av tkr ja känns som att ge upp man får helt snällt ha tålamod (som man alltid ska ha med häsat) och driva lätta på tyglarna inte låta hästen vända bort huvudet efter ett tag funkar det alltid gärna mkt eftergift.

min häst är arab och dvs. arabskalle helt orädd för typ grejjer som mjölkbilar o vita påsar som flyger in under honom men kan flyga i luften för svarta postlådor
det är bara att driva inte låta hästen vända bort huvudet och aldrg låta den vända sig om den år gjärna backa och den får gjärna stå still om den tittar på det de är rädd för om hästen börjar slapna av o titta på annat börjar man driva gå ex. 1 steg sluta driva sne om hästen fortsätter är det upp till den den gick ju trots allt framåt
och hålla på så tills man kommit förbi (och gjärna fram o hälsat på mördaren med)
tålamod kallas det

det är bara att driva inte låta hästen vända bort huvudet och aldrg låta den vända sig om den år gjärna backa

måste bara undra varför de är okej för hästen att backa..tänk om de är staket eller diken eller nåt annat och hästen har lärt sej att de är okej att backa kan de bli ganska farligt.

Jag börjar med att försöka backa min häst förbi, eftersom jag har konstaterat att det verkar gå mycket bättre då. Funkar inte det så kan jag sitta av - men (om det inte är ett farligt ställe; vägkorsning eller annat) så går jag förbi fram och tillbaks tills hästen går lugnt och sansat med mig. Sen sitter jag upp och rider förbi några gånger också. Sen kan jag tycka att vi båda "vunnit". Vi har kommit förbi när jag suttit på, och hästen får i sig att det bara tar längre tid (och fler gånger) om han krånglar. Jag har iofs en rätt cool häst, som inte blir panikslagen; han bara är fånig och sjuhundra kilo "vill inte".

Som flera nämner handlar det inte om vinna eller ej. Däremot skulle du ha jobbat igenom det lite till för att befästa att det är ok att gå där du vill att den ska gå. Först leda över/förbi, sen skicka den före dig och sen sitta upp och rida över/förbi.;)...så gör jag med alla mina hästar.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
440
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka