Vem står för besiktningen?

Sv: Vem står för besiktningen?

Köplagen har inte ändrats det är den lag som gäller om man handlar privatperson till privatperson.

Här är det fortfarande köparen som ska bevisa att skadan redan fanns där när du handlade hästen.

Rekomendationer för reklamation är 2 månader

Ja, det är precis vad jag vill mena, och som jag hela tiden utgått från gäller i detta fall som vi ursprunligen diskuterat.

Om säljaren står för besiktningen och veterinären hittar något litet fel såsom "litet sår på höger bak" eller något annat löjligt litet fel som inte har med framtida användandet av hästen att göra så kan ju köparen backa ur, rent tekniskt. Även om man har fått handpenning så kan något sådant löjligt göra att dom kan backa ur köpet. Har det hänt någon?

*knapplån*
Av de hästar jag köpt (3 st) har jag stått för 1 besiktning själv. Dom andra var det säljarna som propsade på att betala fast jag sa att jag kunde betala hela eller åtminstone hälften men det ville de ej gå med på utan sa istället att vill du röntga el. dyl får du stå för det men vi betalar en vanlig gårdsbesiktning. Jag anser att det ligger i både säljarens och köparens intresse att hästen blir besiktigad innan försäljning, så varför inte dela på kostnaden då? Och om hästen ej går igenom så betalar säljaren.

Jo, visst kan dom backa ur men du måste ju ha en överenskommelse ang. handpenningen- om den betalas tillbaka helt el. delvis (o villkor på vilka grunder som gäller för detta) så i så fall förlorar du ju inte på det

Jag anser att kontraktet ska vara undertecknat innan besiktningen sker. I kontraktet anger man en reservation i stil med "om det vid veterinärbesiktning framkommer fel på hästen som påverkar dess användbarhet ogiltigförklaras köpekontraktet och hela handpenningen återbetalas" eller något i den stilen.

Hade inte ens kört till veterinär med hästen innan pappren var skrivna. Från veterinären lämnas sedan den (UA besiktigade) hästen direkt till köparen.

Instämmer till 100%. Skulle inte heller åka till besiktning med hästen jag ska SÄLJA & betala besiktningen utan att kontrakt osv är påskrivet, och/el handpenning lagd.
MVH

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat