Vem står för besiktningen?

Sv: Vem står för besiktningen?

Tycker själv att det hör till god ton att SÄLJAREN betalar besiktningen... De har de i af gjort de gånger jag köpt häst (både av privatperson och hästhandlare).
Vill köparen däremot ha mer undersökning än klinikbes med böjprov ( att köparen kräver röntgen t ex) så får denne stå för detta själv. OM det skulle hittas något av betydelse på röntgen, så att det slutar med att köparen ej köper hästen pga detta så tycker jag att säljaren ska stå för röntgenkostnad också...

Vet att det finns endel som gör så att köparen betalar besiktningen om hästen går igenom och säljaren betalar om den inte gör det....
Också ett bra alternativ... :idea:

Jag står ALDRIG för vetbes utan det får köparen göra.
Har den sen själv bokat tid utan att fråga mig om den tiden passade så hade jag blivit sur.

Och som någon annan frågade så skulle jag aldrig godkänna att hästen transporterades 100 mil för att besiktigas av "hemma" veterinären. Allt kan hända under långa transporter. Utan köparen hade fått "nöja" sig med de veterinärer och kliniker som finns inom rimliga avstånd. Och själv betala för detta.

Säljaren skall stå för en "vanlig" bes och köparen för det utöver anser jag.

Det är ju trots allt säljarens enda skydd vid försäljning.

Senast ändrad:

Säljaren ska stå för besiktningen, och väljer då vet. och vad som ska kollas.
Om köpare vill ha ngt extra (klinik. rönken m.m så betalar den mellanskildnaden)
så har vi gjort när vi köpt och sålt hästar.

Men det är upp till köparen om den vill ha hästen vetbes eller inte.

Tyvärr är det ju så att ett vetbes bara gäller en vecka så det blir till att göra om det varje vecka tills man har fått sålt hästen eller?!

Och hur det inverkar på er ställning rent juridiskt vad gäller undersökningsplikt etc det struntar ni i? Är det verkligen värt att spara in de få slantarna en veterinärbesikningen kostar jämfört med de risker som föreligger om man upptäcker något problem med hästen efter en tid?

Var står det att den endast gäller en vecka????

Och om det är fel på hästen så måste den ju ändå ombesiktigas igen.

Jag anser att det är självklart att säljaren vetbes sin egen häst vid försäljning, det får man ju räkna med i priset helt enkelt!

Skulle aldrig någonsin sälja en häst idag utan bes, dessutom så är det som så att är inte hästen friskt så är det väl mkt i mitt intresse att den skall bli frisk igen.

Om den går igenom så är det ju inte fråga om någon ny bes för då är den ju såld redan!!

Nä jag hade aldrig ens tittat på en häst där säljaren kräver att jag skall betala bes, förutom då de extra som röntgen etc.

Om det är en dyrare häst räknar jag dessutom med att den klinikbes med exportröntgen.

Tja överallt där du ska lämna in vetbes så står det att det inte får vara mer än 1 vecka gammal annars så får du göra om besiktningen.

Vetbes är en "färsk" vara och gäller inte i all evighet. :eek:

Och räkna in vetbes i priset är lite svårt eftersom du inte vet hur många som kommer och tittar och vill att hästen ska vetbes. För precis som trådskaparen sa så kostar det 1850:-

Det är inte helt omöjligt att du får vetbes hästen 5-10 gånger innan du får den såld. Det blir ca 9250 - 18500 på priset. Om du ska sälja en häst för 10000-30000 så skulle du behöva ta ut ett pris på 25000-45000 på samma häst bara för att täcka vetbes avgifterna.!!!!

Eller i värsta fall gå back för att få hästen såld. :smirk:

Och som säljare väntar man hellre på en köpare som står för dessa utgifter själv än att gå back.

Personligen så tycker jag att det visar att köparen är seriös och verkligen är nöjd med hästen om den står för utgifterna.

Om köparen inte skulle behöva stå för någon utgift så upplever jag det som om att det är lätt att beställa vetbes på 10 hästar och sen inte köpa någon av dem eftersom man inte var 100% nöjd med någon av dem och man har inte betalt något själv.

Men det är min personliga åsikt.

P.S bara för att hästen går igenom vetbes så är det inte säkert att den är såld för det. Har råkat ut för köpare som har backat ut efter vetbes u.a. D.S

Senast ändrad:

olgaklara skrev:
Var står det att den endast gäller en vecka????

Och om det är fel på hästen så måste den ju ändå ombesiktigas igen.

Jag anser att det är självklart att säljaren vetbes sin egen häst vid försäljning, det får man ju räkna med i priset helt enkelt!

Skulle aldrig någonsin sälja en häst idag utan bes, dessutom så är det som så att är inte hästen friskt så är det väl mkt i mitt intresse att den skall bli frisk igen.

Om den går igenom så är det ju inte fråga om någon ny bes för då är den ju såld redan!!

Nä jag hade aldrig ens tittat på en häst där säljaren kräver att jag skall betala bes, förutom då de extra som röntgen etc.

Om det är en dyrare häst räknar jag dessutom med att den klinikbes med exportröntgen.

När du försäkrar in hästen (om bolaget kräver besiktning) får inte handlingarna vara äldre än en vecka.

Jag utgår från att mina hästar är friska, skulle en försäljningsbesiktning visa annorlunda hade jag tagit kostnaden för denna och dessutom gjort en utredning (hälta/hosta/whatever).

Att det ligger i ditt intresse att få en dålig häst frisk har ju inte med försäljningsbesiktningen att göra (dels tycker jag att man som ägare ska vara så pass klar med vad man sysslar med att man känner till hästens status utan veterinärundersökning). För att få hästen frisk krävs väl en utredning (t ex hältutredning). Och DET ligger ju definitivt i ägarens intresse att vidta!

Mitra skrev:
Tja överallt där du ska lämna in vetbes så står det att det inte får vara mer än 1 vecka gammal annars så får du göra om besiktningen.

Vetbes är en "färsk" vara och gäller inte i all evighet. :eek:

Och räkna in vetbes i priset är lite svårt eftersom du inte vet hur många som kommer och tittar och vill att hästen ska vetbes. För precis som trådskaparen sa så kostar det 1850:-

Det är inte helt omöjligt att du får vetbes hästen 5-10 gånger innan du får den såld. Det blir ca 9250 - 18500 på priset. Om du ska sälja en häst för 10000-30000 så skulle du behöva ta ut ett pris på 25000-45000 på samma häst bara för att täcka vetbes avgifterna.!!!!

Eller i värsta fall gå back för att få hästen såld. :smirk:

Och som säljare väntar man hellre på en köpare som står för dessa utgifter själv än att gå back.

Personligen så tycker jag att det visar att köparen är seriös och verkligen är nöjd med hästen om den står för utgifterna.

Om köparen inte skulle behöva stå för någon utgift så upplever jag det som om att det är lätt att beställa vetbes på 10 hästar och sen inte köpa någon av dem eftersom man inte var 100% nöjd med någon av dem och man har inte betalt något själv.

Men det är min personliga åsikt.

P.S bara för att hästen går igenom vetbes så är det inte säkert att den är såld för det. Har råkat ut för köpare som har backat ut efter vetbes u.a. D.S

Ganska lätt att komma undan en mass ombesiktningar om den är ua är att skriva kontrakt INNAN bes.

Där skriver man att köpet är genomfört om hästen är ua vid bes. Jag skulle aldrig lita på en köpare och därför gör jag så!

Lovisaleonora_ skrev:
När du försäkrar in hästen (om bolaget kräver besiktning) får inte handlingarna vara äldre än en vecka.

Jag utgår från att mina hästar är friska, skulle en försäljningsbesiktning visa annorlunda hade jag tagit kostnaden för denna och dessutom gjort en utredning (hälta/hosta/whatever).

Att det ligger i ditt intresse att få en dålig häst frisk har ju inte med försäljningsbesiktningen att göra (dels tycker jag att man som ägare ska vara så pass klar med vad man sysslar med att man känner till hästens status utan veterinärundersökning). För att få hästen frisk krävs väl en utredning (t ex hältutredning). Och DET ligger ju definitivt i ägarens intresse att vidta!

De flesta hästar är väl iaf försäkrade idag och då är det ett övertagande av försäkringen som gäller, för det behövs inte hästen bes igen!

Idag kräver inte de flesta bolag en ombes om den redan är försäkrad om det inte gäller en höjning eller nyteckning. Fast en nyteckning är ju inte speciellt bra idag med alla friskrivningar etc.

Dessutom så föreligger den huvudsakliga bevisbördan på säljaren idag med den nya lagen där säljaren nu skall bevisa att skadan inte fanns fanns innan försäljningen, vilket ålåg köparen enl den gamla lagen.

Nu är det alltså ännu mer säljaren som har den största vinsten på att bes sin häst och försöka att hitta alla ev fel på den!

Så jag säger som innan säljaren står för en "vanlig" bes och köparen för all däröver, jag skulle aldrig acceptera ngt annat. det finns trots allt en hel uppsjö med hästar idag.

Jag skulle tro att det är bättre vid en ev tvist att det är jag som säljare som bes hästen dvs jag har visat att jag velat ta reda på om det förelåg ngt problem

Är köparen inte mer intresserad av hästen än så så får de gärna backa ur köpet. MEN jag vill inte stå för kostnaden.

Var hittar jag denna ändring i köplagen? Har inte sett den på något ställe, jag surfade ändå runt i just det ämnet i onsdags då jag hjälpte till att skriva svarsskrivelse på en hästreklamation. Tvärtom, enligt det jag uppdaterat mig om. Genom prejudikat har det blivit ännu tuffare för köpare att reklamera häst.

Många vill byta bolag när de köper häst, det är ju bara att läsa trådarna här på forumet för att förstå att det finns många funderingar om just bolagsbyte. Vilket alltså kräver besiktning.

Den nya lagen du talar om är jag inte alls bekant med, det finns alltså en tredje lag som går in... när? Vid tillfällen som inte täcks av köplagen eller konsumentköplagen (två lagar som jag tycker täcker de flesta försäljningar).

Den nya konsumetköplagen ger dessutom 3år för dolda fel skall träda i kraft nu snart eller har precis gjort det. Har stått om det i bla ridsport. Det blir tuffare för säljaren eftersom bevisbördan nu ligger på dem och inte på köparen!

Ja jag hade backat ur direkt om inte säljaren stod för en vanlig bes. Det tycker jag är kotym.

Dessutom så bakar jag iaf in det i priset när jag säljer, dessutom skrivs papper innan bes i det fallet. Tänk på att muntligt avtal också gäller även om det är svårt att bevisa. Alltså så är det ett köp om hästen bes ua.

Jag skulle nog tänka tvärtom att det är något skumt om säljaren inte vill bes sin häst.

Jo visst är tiden ändrad till 3 år MEN samtidigt så har de skrivit om det att det är upp till säljaren att bevisa att skadan inte fanns där upp till 6 månader efter att hästen är såld. SEN är det upp till köparen att bevisa att det fanns där innan hästen såldes.

Så det har blivit hårdare för köparen att bevisa att skadan fanns innan köpet.

Och om ingen vetbes är gjord så är det ju upp till köparen att bevisa att skadan fanns där vid köpet.

Ja just det men då är det ändå säljaren som måste bevisa att skadan inte fanns där från början dvs inom de 6 månaderna vilket är en rätt lång tid.

Innan var det endast köparen som hade bevisbördan, men nu är det ändrat till säljaren om det är inom en viss tid. De flesta hästar som reklameras brukar falla inom den ramen dvs tidigare än 6mån och det vill jag nog säga att det skärpts för just säljaren!

Ännu ett skäl att själv vilja bes sin häst som skall säljas

olgaklara skrev:
Den nya konsumetköplagen ger dessutom 3år för dolda fel skall träda i kraft nu snart eller har precis gjort det. Har stått om det i bla ridsport. Det blir tuffare för säljaren eftersom bevisbördan nu ligger på dem och inte på köparen!

KONSUMENTKÖPLAGEN ja... Men jag har levt under intrycket att vi diskuterar köp mellan privatpersoner, d v s en försäljning som omfattas av KÖPLAGEN. Därför är jag ju nyfiken på hur KÖPLAGEN ändrats och vilken tredje lag som tillkommit (och vilka fall den omfattar).

Lovisaleonora_ skrev:

Veterinär besiktningen gäller 1 månad för att teckna ny försäkring. Iaf i Folksam, i Agria kan du inte försäkra hästen om den är importerad, måste ha varit i Sverige i minst ett år, så där gäller ingen vet, bes.

Kram Favina :bump:

Lovisaleonora_ skrev:

jasså, när jag försäkrar mina hästar så har jag dom i agria och då får bes vara 1 månad gammal

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka