Vem står för besiktningen?

H

hästig

Jag ska sälja en häst och den eventuelle köparen bokade tid för besiktning på hästklinik. Hon ringde och gav mig tiden och sa att det kommer att kosta mig 1.850:-. Jag blev lite överrumplad för jag har alltid stått för besiktningen själv + ev. röntgen när jag har köpt hästar (5 st). Hur brukar ni göra när ni säljer eller köper häst? Jag förstår ju köparen att om inte hästen går igenom så är det ju utkastade pengar, men jag har själv besiktigat 2 som inte gick igenom och jag kände ju just att det var utkastade pengar.

Sv: Vem står för besiktningen?

Hade defintivt propsat på att det var köparen som betalade besiktningen. Det ligger i köparens intresse att hästen är hel (se undersökningsplikt enligt köplagen, köp mellan privatpersoner). Jag som ägare förutsätter att jag har en frisk häst.

Vad mig anbelangar får spekulanter gärna köpa hästen obesiktigad, det spelar inte mig någon roll. Ungefär som Motormännenbesiktning vid köp av bil. Visst får köpare av min bil gärna köra in på Motormännen, men inte tusan kan de förvänta sig att jag ska betala för något de vill ha utfört?

Jag tycker det var ett fult trick av köparen.
Om du bara tar betalt för hästen så får köparen stå för vet.besiktning, går inte hästen igenom så borde däremot ej köparen behöva stå för den delen.
Det finns köpare som låtar säljare besikta massor av hästar utan att köpa dem sedan å detta gör ju att säljaren går back! :crazy:
Som det skrevs tidigare ¨så är det köparen som har en undersökningsplikt.
När jag köpt häst har det både varit så att jag fått betala eller att vi bestämt att det ska ingå i priset på hästen.Men det ska ju vara avtalat.

Självklart ligger det mestadels i köparens intresse att hästen är besiktigad och därför tycker jag också att det är självklart att köparen betalar. MEN, om det visar sig att hästen inte går igenom besiktningen tycker jag att det är lika självklart att säljaren står för besiktningskostnaden, det ska inte drabba köparen om säljarens häst inte är frisk.
Vill köparen däremot ha röntgenplåtar och annat som inte ingår i en vanlig försäljningsbesiktning så tycker jag att köparen ska stå för den extra kostnaden oavsett utfall av besiktningen.

Allra bäst är att vara tydlig på den här punkten och se till att ni är överens om betalning innan besiktningstiden bokas.
Lycka till med försäljningen!

Nope, jag hade inte betalat det.

Om jag skall stå för kostnaden...(vilket har hänt).. Då vill jag vara beställare och vill även välja tid och plats för undersökningen. Vilken veterinär är mindre viktigt bara den finns innom rimligt avstånd och att det är en hästkunnig sådan.

Som beställare har jag dessutom "rätten" till veterinärutlåtandet.. vilket jag inte har om jag inte är beställare av det.

Sen kan jag välja att delge köparen veterinärens utlåtande. Och jag kan dessutom välja att behålla orginalet om det skulle bli tvist i efterhand.

Be att få besiktningsprotokoll med kopia så kan både köpare och säljare ta varsin del. Det är också enkelt att komma överens om i förväg.

Helt riktigt....

Dock verkade det inte som om trådskaparen hade en köpare som ville komma överens innan....

Jag har alltid hört och sett att det är köparens business att betala det.

Det är köparen som har undersöknings plikt!

När jag sålt hästar så har jag stått för en vanlig gårdsbesiktning, vill köparen ha mer, tex besiktiga på klinik eller röntgen så får de stå för mellanskillnaden.

Gårdsbesiktningen gör jag för att ha ryggen någorlunda fri och veta att jag skickar iväg en bes. häst.

Glömde skriva att jag inte sålt några jättedyra hästar som kräver röntgen för försäkring....

Senast ändrad:

Jag ,som säljare besiktigar alltid hästarna innan de annonseras. detta för att inte lägga ner onödig tid och pengar på något som inte är OK... detta gör jag för min egen skull. sedan när en intressant dykt upp, så tar jag "min egen" hemmaveterinär. Om köparen vill ha någon annan veterinär/typ av besiktning så är det väl självklart att dom får betala det.
Hästar över 50.000:- betalar jag röntgen för8innan de annonseras där med...). hästar under får ev, köpare stå för om dom vill ha det...
det har funkat för mig i alla år.. och trots ett 100 tal sålda hästar genom åren så har jag bara ett återtag... + en sorglig historia om en ponny som jag "tog" tillbaka...

Jag ser det som så att det är jag som köpare som står för besiktningen i de fall det inte är något uppenbart fel på hästen.

Jag tycker om det är hon som ringer och fixar tid till besiktning borde ävon hon betala.

De två hästar jag har köpt så har det varit säljaren som har stått för besiktingen. Men hade inte de gjort det skulle jag självklart fixat det själv.

Jag tänkte hoppa in med en fråga i samma ämne.
Om jag åker väldigt långt för att köpa häst, 50-100 mil, jag tar med hästen hem för att få den besiktigad av "min" veterinär. Självklart så står jag för besiktningen. Till frågan; Om hästen inte går igenom besiktningen, kan jag innan jag tar med den hem, kräva att säljaren står för tillbakaresan av hästen?
MVH Marre

Köparen ska stå för besiktningen. Jag skulle ALDRIG betala en besiktning. Är han/hon inte intresserad nog att lägga pengar på en besiktning är de inte såå intresserade av hästen. Okej om hästen har en prislapp på sisådär en halv mille då är det en sak...
Dessutom kostar väl en besiktning inte mer än max 500 kr.

När jag sålde en häst låg det i MITT intresse att hästen var fullt frisk, så jag betalde utan disskusion!

När jag stått som säljare har jag besiktat hästen för att veta att den är frisk vid överlämnandet. Sen får köparen själv besikta hästen om dom vill det och då betalar köparen för det.

När jag ska köpa häst anlitar jag min veterinär för besiktning och står då själv för kostnaden. :cool:

Hade jag vetat att jag skulle stå för besiktningen så skulle jag ha valt min egen veterinär här hemma på gården, hennes besiktningar kostar ca 1,000:-. Jag har fått handpenning i alla fall och innan jag visste att jag skulle betala besiktningen hade jag erbjudit mig att köra hästen till henne 100 mil tur och retur. Nu har vi kommit överens om att hon får betala bensinen vilket går på ca 2.000:- för att dra en hästtransport så långt.

Jag har då aldrig betalat för veterinärbesiktningen när jag har köpt häst (7st). Det har alltid säljaren betalat och den kostnaden tycker jag att säljaren får "baka in" i priset. Det ligger också i säljarens intresse att hästen är frisk när den säljs, för om något skulle komma upp typ hälta, ryggproblem eller liknande kan köpet komma att hävas inom 2 år pga "dolda fel".

Betydligt svårare om man har ett köp mellan två privatpersoner, köplagen som gäller alltså. Köparen har då en långt gående undersökningsplikt och det är tveksamt om köparen uppfyllt sin undersökningsplikt om de inte varit beställare/betalare av besiktningen.

Har någon f ö sett något fall där beställaren varit annan än betalaren och vem som "äger" handlingarna?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?