Vem skulle du inte sälja hund till?

Choo

Trådstartare
Har läst runt ganska mycket på internet och kom då in på en sida där det stod: vem skulle du INTE sälja hund till?

Dem flesta svarade:

- att ingen under 25 år fick köpa om det är en bruksras tex schäfer och rottweiler
-den som hade som första fråga "Vad kostar den?"
- för tjocka
- för gamla, sjuka
- såna som verkade för fattiga
- unga killar som frågade "Hur mycket kommer den att väga? (om kamphundslikn raser)
- Om man kommer från ett annat land
- personer med visst utseende, tex rakat hår

Läste på en annan sida att en kvinna skulle sälja sina valpar, en kille ringde och verkade hemskt trevlig. När han kommer och ska titta så upptäcker hon att han är rakad och har en tatuering på armen. Hon säger att det har blivit ett missförstånd och att alla valpar är sålda.

Jag och min sambo är under 25, jag studerar hemifrån och han jobbar. Min sambo kommer från Bosnien och är rakad. Vi håller på att kika runt efter Rottweiler. Vi har aldrig varit med om att någon har sagt nej när vi har ringt/kommit och kollat, utan tvärt om, jätte trevliga uppfödare som mer än gärna pratat och bjudit på fika:) Om någon hade sagt nej när dem hade sett oss så hade jag nog blivit hemskt ledsen.

Senast ändrad:
Sv: Vem skulle du inte sälja hund till?

Jag hoppas verkligen att detta bara är en person som tycker så, och inte flertalet uppfödare.

Inte för tjock? Wth? Det är väl väldigt hälsosamt med hund som behöver promenader om man är tjock eller sjuk?

Man kan ju inte förutsätta att personen är lat och inte går ut med hunden bara för att hen är tjock/utländsk/sjuk?
Vilka fördomar.... :(

Jisses.

Jag säljer visserligen katter, men de är mig mycket kära och en av de mest krävande kattraserna i aktiverings- och sociala behov.

På min inte-lista står:
-Folk som enbart frågar om priset eller envisas med att pruta även efter att jag berättat vad den verkliga "produktionskostnaden" är.
-Folk som direkt motsätter sig när jag berättar om deras behov (man ska tex vara beredd på att kattsällskap nästan alltid behövs för att göra dem lyckliga, och att de kräver en hel del tid i lek och "träning" för att inte går bärsärk även som vuxna).
-Folk som inte kan uppföra sig mot dem när de är här och tittar.
-Folk som strular med "fakta", dvs där man kan misstänka att de inte riktigt säger sanningen.

Jag har sålt 5 kullar hittills, till unga, gamla, barnfamiljer, singlar, folk som besökt varje vecka och folk som enbart kunnat komma vid hämtningen pga riktigt långa resor. Folk som haft katt hela livet, och de som aldrig haft husdjur. Ett fåtal gånger har jag blivit besviken, men aldrig att någon katt farit illa "på riktigt".

Jag skulle inte sälja till:

- under 18 (undantag om denne har förälder/målsman som står som ägare och har ansvaret)
- som endast vill ha hunden som utsmyckning (gäller oftast min ras, chihuahua)
- ej satt in sig i rasen ordentligt och förstår vilket ansvar en hund är.
- ej har ekonomi för att uppfylla hundens behov och hälsa.

Finns säkert mer saker men dessa är iaf några av de saker jag tycket är viktiga.

Jag har mycket liten uppfödning, har bara haft två kullar (cocker spaniel).

Jag fullständigt struntar i folks ålder, etniska härkomst, tatueringar, sexuella inriktning, piercingar, klädsel, över-eller undervikt eller rakade huvuden. Men - motsägelsefullt nog så skulle jag faktiskt ha svårt för folk som har mycket starka åsikter runt just något av det jag har nämnt till exempel. Även om sålt är sålt så vill jag ju att valpköparna skall känna att de kan vända sig till mig om jag vill och jag har svårt när det gäller rasister, homofober och folk med extremt konstig syn på jämlikhet, det skall jag tillstå. Framkommer sådant drar jag öronen åt mig. Så extremt olika värdegrund känns inte bra för eventuellt samarbete.

De flesta av mina valpköpare är barnfamiljer med hyfsat stora barn där främst föräldrarna men även barnen har intresset för hund. I senaste kullen var faktiskt tre av fem förstagångsägare. Det tog lite tid att sälja kullen, så det funkade. Annars vet jag att förstagångsägare kan behöva lite mer stöd (fast alla dessa är verkligen jätteduktiga!) - så jag skulle kunna säga nej till förstagångsägare för att jag känner att kvoten är fylld för den kullen.

När det gäller barnfamiljer tittar jag på hur barnen beter sig med hundarna och hur föräldrarna håller ordning på barnen. Jag har sagt nej för att jag tyckte att barnen var för på hundarna och att föräldrarna inte märkte det.

Beträffande sjukdom så beror det på. Jag fick en förfrågan på en valp från en person som precis skulle genomgå en hjärtoperation. Vi enades om att det inte var rätt tillfälle utan att hen skulle vänta till hen kommit en bit in i rehab och diskutera det hela med sin läkare. För övrigt måste man inse att en cocker i grunden är en jakthund och kräver motion och stimulans. Om man själv bara kan gå mycket korta promenader finns det bättre val av raser. För övrigt ser jag inga problem med sjukskrivningar o.s.v. - så länge personen har en plan för ensamhetsfrågan när hen börjar arbeta igen.

Ålder - min yngsta valpköpare var 19. Genuin hundtjej med hundintresserade föräldrar. Men vi tog ett snack om hur hon tänkt sig sin framtid innan jag sa ja. Hon hade en plan. Jag är medveten om att det kan svänga när man är ung, men det gör det ju hela livet så jag såg inte hennes ungdom som ett hinder.

Om ekonomi så skall man naturligtvis tänka på det. Jag är lite skeptisk om man ber om avbetalning direkt faktiskt. Däremot har jag föreslagit det i ett par fall av olika anledningar. Jag försäkrar alltid mina valpar själv och väljer fast självrisk. I de fall där köparna har mycket begränsad ekonomi tycker de ofta att det är skönt att behålla den försäkringen och ha självrisken (2500) sparad. Då är veterinärvården ganska gott säkrad i alla fall. Månadskostnaden för en frisk cocker ligger under 1000 kr, så det är ingen stor investering.

Vad jag definitivt säger nej till är människor som inte alls har läst på, inte har någon kunskap om rasen (många tror att cockern är en soffkudde) eller om hundar och som tror att ett hundköp är som att gå in och shoppa en espressomaskin. Om någon av de vuxna i familjen är negativt inställd är jag också skeptisk till att sälja. I en familj krävs ändå vanligen visst samarbete. Lite beror det naturligtvis på hur hängiven, målmedveten och realistisk den intresserade parten är. Likaså om det är uppenbart att förhållandet knakar i fogarna och man kan misstänka att hunden är sista försöket att reparera skulle jag säga nej. Hur jag skulle säga det vet jag dock inte.

Med detta kan man säga - att jag inte har några egentliga principer utan bedömer från fall till fall. Hittills har det funkat. Ingen omplacering utom en fodertik som kom tillbaka för att hennes matte fick ändrade levnadsförhållanden. Min hundvakt blev så förtjust i den tiken (som på alla sätt är extremt välanpassad) att hon numera bor permanent där.

lanar knappen

Beror pa rasen,
catahoula: ar du inte cowboy eller jagare, har du inte gard och ar du inte inforstadd nog med rasen att se till att halla dom sa de inte kan komma losa sa ar det blankt NEJ - om du nu inte presenterar en rejalt genomtankt plan med hunden.

schafer: jag vill veta -varfor- du vill ha hunden, ar du beredd att trana den och inte bara hysta in den i en hundgard pa livstid sa joda.

Nu avlar vi inte i dagslaget, men tanken har funnits att iaf ta en kull catahoulas efter Doc. Och det finns en vantelista pa valpar efter Kaiser... sa dar -kanske- det blir en kull i framtiden om ratt tik dyker upp, for att det efterfragats valpar. Vi saljer dock hastar med jamna mellanrum, for andra, och trotts att vi inte ager hasten slanger vi alltid in "forsaljar stod" - far de problem ar de jattevalkomna att ringa sa kan vi kora ut och hjalpa dom komma till ratta med bekymret, och vill de komma hit eller lamna hasten har for en stund ar de mer an valkomna att gora det. Samma kommer laggas in om vi nu nagon gang tar kull pa vara pojkar.

sen bryr jag mig inte ett smack om hur folk ser ut. De kan bara en rosa tutu och ha tuppkam med hela plytet tatuerat om de kanner for det. Daremot ar jag mkt osaker pa om jag skulle salja till en hund till nagon ur ursprungsbefolkningen, inte for att jag har nagot emot dom utan for att den overlag gallande attityden gentemot hundar i den biten av samhallet inte overrensstammer med min. Alls. Sen beror det val iofs pa personen med, men de 2 hundraserna som ar pa bordet att ev. avla pa har ar vaktiga grisar och jag ar radd att det skulle attrahera "fel" klientel, sa dar hade jag nog varit rejalt mkt mer skeptisk att slappa ivag en valp.

Vem jag inte skulle sälja hund till? Den som jag inte fick bra magkänsla av helt enkelt. Sedan kvittar allt annat egentligen.

Det är inte ultimat att köpa valp när man har en annan valp hemma, det är inte ultimat att skaffa valp veckan efter att man fött barn, det är många saker som inte är ultimat. Men med rätt person skulle jag ändå inte neka dem att köpa hund av mig. Ett kullsyskon till min unghund är bara 2 veckor äldre än valpen. Det funkar bra för dem.

Rätt person, som ger en bra magkänsla, skulle få köpa hund av mig om jag trodde att de kunde vara rätt för "min" valp och ge den ett bra liv. I det ingår att de ska träna och tänka hund på ett sätt som jag anser vara etiskt försvarbart.

Senast ändrad:

Hur gamla folk är eller hur de ser ut spelar ingen roll tycker jag. Det viktiga är att de vill och kan ge hunden ett liv som är lämpligt för den, att de har bra baskunskaper och att de har en bra attityd till hunden.

<snip>
sen bryr jag mig inte ett smack om hur folk ser ut. De kan bara en rosa tutu och ha tuppkam med hela plytet tatuerat om de kanner for det. Daremot ar jag mkt osaker pa om jag skulle salja till en hund till nagon ur ursprungsbefolkningen, inte for att jag har nagot emot dom utan for att den overlag gallande attityden gentemot hundar i den biten av samhallet inte overrensstammer med min. Alls. Sen beror det val iofs pa personen med<snip>

Jag forstar precis vad du menar. Har skulle det dock mer bero pa var 'ursprungs befolkningen' bor (absolut inte nagon hund till nagon pa en res. Ever.) och vilken attityd de har mot hunden nar man pratar med dem. Det galler forovrigt de ur den allmanna populationen har ocksa ... Forra helgen akte jag ner till Myrtle Beach, en nastan 4 timmars bilfard. Jag korde hemmifran tidigt pa Lordag morgon och korde smavagar genom samhallen och landsbygd precis framfor eller genom regn och stormar hela vagen sa det var inte mycket trafik ute. Pa vagen ner sag jag 3 pakorda hundar och en katt samt tre pick-up truckar med hundar losa pa flaket ... i 100 - 120 km/tim ungefar. Jag skulle definitivt aldrig salja en hund till nagon som har den springande vid for vag ... eller pa flaket av en pick-up truck.

Jag skulle inte sälja till någon som inte är införstådd med rasen och dess behov. Det är det absolut mest grundläggande för mig. Samt att de har ekonomiska förutsättningar för att ha hund. Sedan är åldern inte jätteviktigt, även om jag skulle tveka till att sälja min ras till någon som är 16..

Har ar de flesta hundar bundna nar de ar bak i slapet, inte alla dock :( pa 3 ar har jag faksiktiskt bara sett 1 overkord hund, den var losspringande fran en gard och hade for vana att ranna rakt over en hart trafikerad highway... hade sett den maaaanga ganger. Fy faen assa.

Jag skulle heller aldrig salja till ett rez. Aldrig i livet. Vet inte hur det ar dar nere men har ar det forjavliga problem med halvvilda och vilda rezhundar med alla mojliga o omojliga sjukor. De sager sjalva att de med "jamna mellanrum" gar pa killing sprees... :( Var eg lite orolig for ev. reaktioner pa vad jag skrev sa det var skont att lasa att du tanker i samma banor.

Native Reservation. Har i USA ar de sjalvstyrande och har egen polis da statens polis inte har nagot att saga till om dar. FBI har viss 'presence' pa alla storre reservations och ar egentligen den enda polis makten dar.

Vi har inte mycet till Reservations har 'in the South East', men jag har tillbringat mycket tid i Arizona, och varit mycket pa Navajo och Apache rez dar ...

Jag skulle inte sälja till någon som lämnade hunden hemma i många timmar/dag.
Jag skulle noga höra mej för att det fanns dagmatte/hunddagis/halvtidsjobb/ eller så.
Jag tycker många hundar lämnas allt för långa tider varje dag.

* Jenny *

Har inte sålt någon hund så kan inte svara som säljare, men köpte för drygt ett år sen en vuxen schäfer :)
Kvinnan som sålde hunden berättade att flera hade ringt och frågat efter storlek på hunden, om han vaktade bra etc. Just vaktandet hade flera ringt om, de gav intryck att vilja ha en respektingivande skällande schäfer. Dessa hade bara fått ett blankt tack men nej tack. jag och sambon är båda under 25, men hon gillade vårat sätt att vara bland hennes hundar, vår boende- och jobbsituation, våra möjligheter till hundvakt/hjälp vid tex sjukdom eller problem i jobbet, ambitioner att träna och framförallt att ha en kär familjemedlem hemma.

aldrig till någon som inte tänkt arbeta ORDENTLIGT med hunden. Jag har brukshundar som mår dåligt av ett vanligt "svensson"liv.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 547
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 267
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 557
Senast: hollypolly
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 220
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar