Ok, då är situationen annorlunda, när det inte är en aktuell räkning, utan en som redan förfallit.
Han skulle ha bestridit när den första räkningen kom och då hade det varit Telia som skulle bevisa att det var han som beställt, inte han som skulle bevisa motsatsen.
Nu är nog som ni säger skulden det den är.
1. Red ut situationen och ta reda på hur den ser ut. Exakt hur stor skuld finns, till vem och för vad? Hur mycket var det fån början och hur mycket har betalats (ränta resp. amortering)
2. Är det helt orimligt att lyckas betala den - sök skuldsanering
3. Förklara och vädja om nedskrivning/bättre villkor/räntefritt
Börja med att ringa Sergel (var det fler bolag också?) och be dem ge en ordentlig genomgång, gärna skicka alla sammanställningar på papper också så ni inte är beroende av att uppfatta allt riktigt direkt på telefon. Kan man be om namn för att kunna ringa tillbaka till samma person igen med följdfrågor?
Eftersom det är känslomässigt tungt för din sambo så hjälper det nog mycket om du kan göra det första samtalet gissar jag.