Vem ska man tala med?!

Men boka ett möte då som jag sa, då får han ju svart på vitt och förklaring på vad som hör till vilket ärende och vem vet, med polisanmälan och dokumentation kanske ärendet skrivs ner eller skrivs av helt. Testa, det kostar inget.

Yes! Det ska jag be honom kolla upp :) Dock måste man säkert till Sthlm eller nåt annat dumt men det ska helt klart kollas upp!

Min första "mobil"telefon jag skaffade för 30 år sen som var en sk. "MMSB" dvs. Med Möda Släpbar köpte jag från Telia och lät Barken finans-Barken inkasso göra ett leasingavtal på, det överläts sedermera till en annan firma när jag la ner verksamheten som den behövdes i och Barken var inte det minsta ovilliga med att överföra det för att sedermera sälja det till nya kunden så inkassobolag är inga elaka firmor bara man kör raka puckar hela vägen.

Numera är det mer vanligt att folk ljuger när ärenden kommer till inkasso, jag har en bekant som jobbar på ett inkassobolag och en som tidigare jobbat som delgivningsman men nu lagt av iom. att det finns alldeles för mycket vapen hos dom som finns i dom registren.

Yes! Det ska jag be honom kolla upp :) Dock måste man säkert till Sthlm eller nåt annat dumt men det ska helt klart kollas upp!

Inte behöver han åka till Stockholm. Det går utmärkt att avhandla via telefon och handlingar via mail. Har förhandlat ner mycket via inkasso och även KFM, och aldrig behövt flytta rumpan ur kontorsstolen.

Däremot är det ju A & O att först få ett grepp om hur mycket det är (hur många ärenden, hur mycket pengar) och sedan titta på hur avbetalningsplanen ser ut (när skuldfri).

Problemet var vad jag förstod det bevisen.. Han kan inte bevisa att det inte är han (även om jag kan tycka att det är ganska självklart).. Sen är frågan, han har ju redan börjat betala, har han då redan "godkänt" det..? Han ville ju inte men ville inte heller vara hos kronofogden så då betalade han..

Jag vet inte hur mycket han talat med Telia faktiskt, ska fråga honom. Jag tror det var olika telefonabb, dem är inte aktiva idag men det var säkert nåt sånt där med att man fick en telefon för 1kr om man tecknade abb.. Jag vet inte exakt men ska fråga honom om det med.

Vad menar du med att det är en civilrättslig hantering, att man måste kontakta jurist?
Ok, då är situationen annorlunda, när det inte är en aktuell räkning, utan en som redan förfallit.
Han skulle ha bestridit när den första räkningen kom och då hade det varit Telia som skulle bevisa att det var han som beställt, inte han som skulle bevisa motsatsen.

Nu är nog som ni säger skulden det den är.
1. Red ut situationen och ta reda på hur den ser ut. Exakt hur stor skuld finns, till vem och för vad? Hur mycket var det fån början och hur mycket har betalats (ränta resp. amortering)
2. Är det helt orimligt att lyckas betala den - sök skuldsanering
3. Förklara och vädja om nedskrivning/bättre villkor/räntefritt

Börja med att ringa Sergel (var det fler bolag också?) och be dem ge en ordentlig genomgång, gärna skicka alla sammanställningar på papper också så ni inte är beroende av att uppfatta allt riktigt direkt på telefon. Kan man be om namn för att kunna ringa tillbaka till samma person igen med följdfrågor?
Eftersom det är känslomässigt tungt för din sambo så hjälper det nog mycket om du kan göra det första samtalet gissar jag.

Eftersom det är känslomässigt tungt för din sambo så hjälper det nog mycket om du kan göra det första samtalet gissar jag.
Du menar att de ska lämna ut uppgifter angående någons skulder till andra än den skuldsatte? Känns ju för mig väldigt galet om random människa kan ringa inkassobolag och begära att få ta del av såna skuldspecifikationer.

Ok, då är situationen annorlunda, när det inte är en aktuell räkning, utan en som redan förfallit.
Han skulle ha bestridit när den första räkningen kom och då hade det varit Telia som skulle bevisa att det var han som beställt, inte han som skulle bevisa motsatsen.

Nu är nog som ni säger skulden det den är.
1. Red ut situationen och ta reda på hur den ser ut. Exakt hur stor skuld finns, till vem och för vad? Hur mycket var det fån början och hur mycket har betalats (ränta resp. amortering)
2. Är det helt orimligt att lyckas betala den - sök skuldsanering
3. Förklara och vädja om nedskrivning/bättre villkor/räntefritt

Börja med att ringa Sergel (var det fler bolag också?) och be dem ge en ordentlig genomgång, gärna skicka alla sammanställningar på papper också så ni inte är beroende av att uppfatta allt riktigt direkt på telefon. Kan man be om namn för att kunna ringa tillbaka till samma person igen med följdfrågor?

Du menar att de ska lämna ut uppgifter angående någons skulder till andra än den skuldsatte? Känns ju för mig väldigt galet om random människa kan ringa inkassobolag och begära att få ta del av såna skuldspecifikationer.

Nej, sambon kommer vara tvungen att ringa själv då ett inkassobolag inte lämnar ut dessa uppgifter till vem som helst. (Iaf var det inte så på den tiden jag arbetade åt det företag som är aktuellt i tråden..)

Men börja med det som @MiaMia skriver, inkassobolag är inte omöjliga så länge man tar kontakt med dem och är lite samarbetsvillig, målet är att den skuldsatte ska bli skuldfri. Men tyvärr tror jag att det är kört att få skulden avskriven då det gått en tid och sambon redan betalat på skulderna(han har med sitt agerande "godkänt" skulden), däremot så kan ni få hjälp med att få en överblick över hur stor skulden är idag och hjälp med en avbetalningsplan som kommer få sambon skuldfri :)

Nå, men låt sambon skriva en fullmakt då, så ska det väl gå sedan. Den behöver ju inte innefatta att ingå bindande avtal, bara att ta del av information och prata om sakerna i första skedet.
Hur ID-kollar de vem det är de pratar med?'

Men tyvärr tror jag att det är kört att få skulden avskriven då det gått en tid och sambon redan betalat på skulderna(han har med sitt agerande "godkänt" skulden)
Håller helt med om att sambon nog har bundit sig genom att acceptera sin betalningsplikt, om det var otydligt.
Men man kan ju alltid vädja om att någon del avskrivs som goodwill/på nåder/medlidande etc. ifall omständigheterna hur skulden uppkommit, om man gnetat länge med regelbundna betalningar, betald ränta genom åren är mångdubbelt ursprungliga skuldbeloppet osv. I vart fall möjlighet att överväga senare, beroende på hur det första åtgärderna nu går, men nog inte det första man ska nämna som önskemål vid kontakten med inkassobolaget.

Men börja med det som @MiaMia skriver, inkassobolag är inte omöjliga så länge man tar kontakt med dem och är lite samarbetsvillig, målet är att den skuldsatte ska bli skuldfri

Tror man att inkassobolag har som målsättning att få folk skuldfria, kommer man bli grymt besviken på livet.

Inkassobolag har EN målsättning. Få in så mycket pengar som möjligt till sina klienter. Det är det enda målet. På vägen dit kan de mycket väl övertalas att sätta ner en skuld, om man är tillräckligt duktig förhandlare.

Bästa sättet (empirisk forskning och kunskap från min tid som inkassohandläggare) är att erbjuda en uppgörelse med klumpsumma. Finns det sparade medel att lägga in?

Annars kan det vara läge med skuldsanering, om skulderna är tillräckligt stora. Men då ska man vara beredd på att göra de uppoffringar som krävs under rätt långt tid. 600 kr/månad är ändå en rätt hygglig kostnad i jämförelse med att leva på existensminimum.

Tror man att inkassobolag har som målsättning att få folk skuldfria, kommer man bli grymt besviken på livet.

Inkassobolag har EN målsättning. Få in så mycket pengar som möjligt till sina klienter. Det är det enda målet.

Jag skulle varit lite tydligare i mitt förra inlägg. Ja, självklart är målet att få in så mycket pengar som möjligt åt kunden eftersom ett inkassobolags verksamhet är baserat på att driva in pengar.
Det jag menar med att få den skuldsatte skuldfri innebär att ge den skuldsatte information om skuld och hjälp med en avbetalningsplan. Målet blir alltså att bli skuldfri genom att betala av skulden, inte genom att skulden skrivs av.

@Julienne Har din partner nån egen drivkraft i det här?
Både och, han vill jätte gärna slippa han med, men jag tror att han känner sig lite uppgiven i fallet då han pratat med Sergel tidigare och det var då jag också tror att de fryste räntan.
Men jag är nog den som mest har lessnat på att varje månad betala skulder som egentligen är felaktiga..

Tack för alla svar! jag vidarebefordrar det ni säger och man kan alltid testa få till något bra, vad än det blir..
Vi har egentligen inga problem att betala 600kr/mån men det är sjukt surt :p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 345
Senast: exotic
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 695
Relationer Både jag och sambon har föräldrar som är mindre ekonomiskt sinnade, och jag är nyfiken på om det finns fler där ute och hur ni i så fall...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 766
Senast: Mirre
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
39 143
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar