Vem ska man tala med?!

Julienne

Trådstartare
Jag har nu lessnat, min sambo blev för hundra år sen typ utsatt för id kapning där dem åkte runt och beställde Telia abbonemang på massa elgiganten. Han polisanmälde detta när han började få räkningar han inte kände vid. Dem sa då att ja tyvärr är det svårt att göra något och att hitta dem som gjort det och någon måste betala vilket då skulle bli min sambo.
Så nu betalar han av detta enorma berg med pengar varje månad för om han inte betalar skickas det till kronofogden och där vill man ju inte hamna..

Jag tycker detta är sjukt! Hur kan det vara så att han som offer för ett brott ska få betala för det?!
Då när det hände mådde han dåligt och orkade inte bråka med folk, och inte heller idag vet vi vem man ska vända sig till?

Vet ni vem man kan tala med?
Det finns ju en polisanmälan visserligen är det ju många år sen nu men den finns ju..

Jag skulle så gärna vilja bli fri detta, känns fördjävligt att behöva betala flera hundra tusen pga någon annan.. Och jag tycker det är så fel!!

Kan ni hjälpa mig?

Jag har nu lessnat, min sambo blev för hundra år sen typ utsatt för id kapning där dem åkte runt och beställde Telia abbonemang på massa elgiganten. Han polisanmälde detta när han började få räkningar han inte kände vid. Dem sa då att ja tyvärr är det svårt att göra något och att hitta dem som gjort det och någon måste betala vilket då skulle bli min sambo.
Så nu betalar han av detta enorma berg med pengar varje månad för om han inte betalar skickas det till kronofogden och där vill man ju inte hamna..

Jag tycker detta är sjukt! Hur kan det vara så att han som offer för ett brott ska få betala för det?!
Då när det hände mådde han dåligt och orkade inte bråka med folk, och inte heller idag vet vi vem man ska vända sig till?

Vet ni vem man kan tala med?
Det finns ju en polisanmälan visserligen är det ju många år sen nu men den finns ju..

Jag skulle så gärna vilja bli fri detta, känns fördjävligt att behöva betala flera hundra tusen pga någon annan.. Och jag tycker det är så fel!!

Kan ni hjälpa mig?
Ni kan inte bestrida det då, eller är det försent iom att han accepterat att betala?

Ja precis, bestrida till den som skickar räkningen.
Är det inte han som skrivit på avtalet så är han inte betalningsskyldig.
Och så länge skulden är tvistig så kan ingenting hända hos Kronofogden, det viktiga är bara att svara det om man ev. får brev från dem.

Vad är det för abonnemang? Det måste väl gå att avsluta dem om det är din sambos namn de står i?
Ring och prata med Telia om hela saken och berätta bakgrunden. Försök få kontakt med någon steget ovanför kundtjänst, en handläggare som kan hantera helheten och har möjlighet till egna beslut.

Detta är civilrättslig hantering som måste göras utöver brottsanmälan. Telia kan inte veta att deras krav är felaktiga om ni inte talar om det för dem. Oberoende av om orsaken är någon annans brott eller andra faktorer.

Ja precis, bestrida till den som skickar räkningen.
Är det inte han som skrivit på avtalet så är han inte betalningsskyldig.
Och så länge skulden är tvistig så kan ingenting hända hos Kronofogden, det viktiga är bara att svara det om man ev. får brev från dem.

Vad är det för abonnemang? Det måste väl gå att avsluta dem om det är din sambos namn de står i?
Ring och prata med Telia om hela saken och berätta bakgrunden. Försök få kontakt med någon steget ovanför kundtjänst, en handläggare som kan hantera helheten och har möjlighet till egna beslut.

Detta är civilrättslig hantering som måste göras utöver brottsanmälan. Telia kan inte veta att deras krav är felaktiga om ni inte talar om det för dem. Oberoende av om orsaken är någon annans brott eller andra faktorer.

Problemet var vad jag förstod det bevisen.. Han kan inte bevisa att det inte är han (även om jag kan tycka att det är ganska självklart).. Sen är frågan, han har ju redan börjat betala, har han då redan "godkänt" det..? Han ville ju inte men ville inte heller vara hos kronofogden så då betalade han..

Jag vet inte hur mycket han talat med Telia faktiskt, ska fråga honom. Jag tror det var olika telefonabb, dem är inte aktiva idag men det var säkert nåt sånt där med att man fick en telefon för 1kr om man tecknade abb.. Jag vet inte exakt men ska fråga honom om det med.

Vad menar du med att det är en civilrättslig hantering, att man måste kontakta jurist?

Han skulle ha bestridit direkt och inte betalat något. Betalar man så "medger" man sitt betalningsansvar och då blir det ju väldigt svårt att bestrida sånt där i efterhand.

Han skulle ha bestridit direkt och inte betalat något. Betalar man så "medger" man sitt betalningsansvar och då blir det ju väldigt svårt att bestrida sånt där i efterhand.
Jo jag kan tänka mig det.. och dessutom har han ju betalat i flera år..

Har han betalt i flera år är det nog svårt att få igen några pengar, men det börjar bli hög tid att se om det är något om går att säga upp eller förhandla om så det blir billigare.

Har han betalt i flera år är det nog svårt att få igen några pengar, men det börjar bli hög tid att se om det är något om går att säga upp eller förhandla om så det blir billigare.
Ja få tillbaka behöver han inte, men bara jag slipper betala 600kr varje månad i 700år till så hade jag varit väldigt glad..

Har han redan betalt i flera år känns det ju lite konstigt att härja med det nu, kan jag tycka. Finns det polisanmälan på brotten? Har de utretts?
Ja det finns en polisanmälan, och nej det las ner eftersom dem ändå inte kunde lösa såna brott -.-

Jag tycker inte det är så konstigt :p Man lessnar helt enkelt på att betala någon annans skuld.. och har man inte haft ork/tid/möjligheter att bråka med det tidigare tar man enklaste vägen, betalar...

Jag tycker inte det är så konstigt :p Man lessnar helt enkelt på att betala någon annans skuld.. och har man inte haft ork/tid/möjligheter att bråka med det tidigare tar man enklaste vägen, betalar...

Tyvärr har man ju någonstans godkänt att betala, när man börjar betala. Det som känns mest möjlig väg framåt just nu är kanske att försöka få Sergel att sätta ner skulden. Möjligen mot en diskussion att man funderar på att pröva rimligheten i kraven med hänsyn till begånget brott.

Tyvärr har man ju någonstans godkänt att betala, när man börjar betala. Det som känns mest möjlig väg framåt just nu är kanske att försöka få Sergel att sätta ner skulden. Möjligen mot en diskussion att man funderar på att pröva rimligheten i kraven med hänsyn till begånget brott.

Ja det kanske är enda sättet.. försöka få dem att fatta..

Men då har det hamnat hos inkasso?

Ta kontakt med Sergel och Skuldsaneringen i din kommun.

Risken är finns att din sambo bara betalar en massa ränta utan att amortera själva skulden.

Det är tydligen sergel som har hand om telias krav på nå vis.. som jag förstått det som..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 345
Senast: exotic
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 695
Relationer Både jag och sambon har föräldrar som är mindre ekonomiskt sinnade, och jag är nyfiken på om det finns fler där ute och hur ni i så fall...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 766
Senast: Mirre
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
39 143
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar