Vem ska betala för skadad häst?

pillis32

Trådstartare
Min häst blev attackerad av en ny häst i hagen, den bet honom så det blev ett djupt fult sår i halsen... Ägaren hade sagt innan att hästen var snäll och den hade gått i en hage bredvid de andra drygt en vecka. Allt var lugnt efter ihopsläppet i 3 dagar sen flög den på vår häst som stod o betade o högg rakt över manen, ägaren ber inte ens om ursäkt utan konstaterar att hennes häst gjort så förut och då har såren varit värre?!?! Min häst fick 2 olika sorters antiinflammatoriskt o veterinären hade helst velat sy men det hade gått för många timmar.....jag tyckte att vi kunde dela på kostnaderna då hennes häst helt uppenbarligen hoppat på min betande häst ( finns vittnen) men det tänkte hon minsann inte göra, - hästar är hästar, sånt händer.....Vad kan man göra eller ska man bara acceptera att sånt händer??:mad:
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Det är nog bara att acceptera även fast det är tråkigt. Att hästar skadar sig själva eller varandra är tyvärr sånt som händer.

Hoppas din häst kryar på sig snabbt.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

När man släpper ihop hästar är det en risk man får ta. Jag hade som ägare till den häst som bet inte betalat en enda krona.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

I princip samma sak hände mig fast med skillnaden att den elaka hästen gick i en annan hage då vi visste att den hatade min häst. Den hoppade in till min och attackerade den, ägaren betalade veterinärkostnaderna. Nu har du ju godkänt att de ska gå ihop så du kan nog inte kräva ägaren på något, men skilj hästarna åt omedelbart.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Man ska acceptera att sånt händer. Om du var informerad om hopsläppet och inte hade sagt nej till det har du godkänt det.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

De kommer aldrig mer gå i samma hage o hade ägaren sagt till mej innan att den bitit andra hästar så hade jag såklart aldrig släppt in den, men nu sa hon att den var snäll och jag trodde ju på vad hon sa.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Men att säga att hästen brukar vara snäll är ju inte någon säkerhet för att det inte kommer hända något. Det är djur och vi kan aldrig garantera hur dom kommer att agera.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Det är normalt beteende att hästar biter och sparkar efter andra ibland, vill du försäkra dig om att inget liknade händer så bör nog din häst gå ensam. Hästen kan mycket väl vara snäll även om den bitit någon förr, ett bett på många år gör inte en häst elak.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Trist att din häst blivit skadad men man vill ju i möjligaste mån att hästarna ska kunna gå tillsamnns i hagen och ha sällskap av varandra.
Sen är de oxå personligheter och man kan aldrig i förväg säga vilken häst som kommer att tycka om vilken häst.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Ja det är helt normalt men det här var inget normalt bett! Det hade jag inte frågat om här... Jag vet att hästar kan bitas o sparka osv osv men det här var verkligen nåt annat ,,,OCH den hade gjort så förut på andra men det sa inte ägaren innan.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Äh, min shettis fick spel en dag och bet mitt kallblod ca 40 ggr. Tro mig DET var oväntat! Men fullt normalt, djur är djur och man kan inte alltid veta vad som försigår. Mitt kallblod kan ha sagt något som retade gallfeber på shettisen.- Bara att acceptera.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Det är nog bara att acceptera. Vet att vissa på forumet lyckats få igenom ersättning från attackerande hästs försäkringsbolag, men jag tror inte det är jättevanligt.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Det är djur. Du har godkänt att ha din häst med andra.
Tråkigt när det händer men inget att göra åt, betala och var glad att det inte blev värre.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Vet att vissa på forumet lyckats få igenom ersättning från attackerande hästs försäkringsbolag, men jag tror inte det är jättevanligt.

När min häst skadade en annan häst var det min ansvarsförsäkring, dvs hemförsäkringen, som gick in och betalade ut ersättning. Det var alltså inte hästförsäkringen. Mitt försäkringsbolag betalade, trots att jag inte på något vis varit oaktsam.

I fallet som TS beskriver vore det nog en idé att undersöka möjligheten att få ersättning. Den andre hästägaren är fullt medveten om att hennes häst kan skada andra hästar, och inte upplyst TS om detta innan hopsläppet.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

KL

Det finns tydligen en väldigt gammal lag https://lagen.nu/1736:0123_1 som gör att man kan kräva ersättning..
Hur denna ska kunna tillämpas när vi väljer att släppa ihop våra hästar på bete tex har jag däremot svårt att se..Jag har svårt att tro att den är så lätt att applicera på något sätt för i vissa fall är den till och med riktigt korkad.
Dessutom ifall den ene parten inte håller med om detta, är det nog föga troligt att man tar det vidare då det kostar mer än det smakar garanterat.

Hästar är hästar och vi kan aldrig garantera hur de är mot varandra när de släpps ihop i flock. Vi kan aldrig garantera att de inte skadar varandra. När vi släpper ihop hästar så gör vi ett medvetet val och alla bör veta om förutsättningar, risker etc. Man väljer själv att göra detta förhoppningsvis..en annan femma är det ju om hästar släpps ihop utan att alla medvetet väljer det och något inträffar.

Så de gånger det går bra går det bra, och när det skiter sig så gör det..Det är bara att bita ihop och sära på hästarna och inse att "nä de här gick inte att ha i lag". Alternativet är att aldrig ha sin häst i lag med andra om man vill vara helt säker på att ingen annan häst skadar ens egen eller slippa bråka om ersättning/beskylla andra hästägare.

Att ha sin egen häst bra försäkrad är väldigt klokt.

Till TS: Oavsett så har du godkänt ihopsläppet. Man kan inte låna ut en bil till en berusad medvetet, som kraschar bilen och sedan kräva personen på ersättning..Det för mig är ungefär lika samma..dvs risken är stor att det inträffar även om det oftast går bra för berusade att köra bil.
I lagens mening är hästen oftast ett föremål..
 
Senast ändrad:
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

När min häst skadade en annan häst var det min ansvarsförsäkring, dvs hemförsäkringen, som gick in och betalade ut ersättning. Det var alltså inte hästförsäkringen. Mitt försäkringsbolag betalade, trots att jag inte på något vis varit oaktsam.

I fallet som TS beskriver vore det nog en idé att undersöka möjligheten att få ersättning. Den andre hästägaren är fullt medveten om att hennes häst kan skada andra hästar, och inte upplyst TS om detta innan hopsläppet.

Att hästar kan skada varandra är säkerligen alla fullt medvetna om, det är knappast något man behöver upplysa om. Om hästen i fråga är var större risk än normalt framgår inte, att en häst vid ett tillfälle bitit en annan är inget jag skulle kalla någon ökad risk. Har den gjort det flera gånger är det givetvis annorlunda.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Skulle aldrig komma på tanken att försöka kräva ersättning av någon annan om min häst blivit skadad i hagen om någon inte varit direkt oaktsam. Har jag gått med på att ha hästen tillsammans med andras hästar så är det en risk jag tar. Vill jag garantera att sånt inte inträffar så skulle hon få gå själv. Det vill jag så klart helst inte och ser därimot till att ha henne ordentligt försäkrad och endast tillåta att hon släpps med andra hästar som också är ordentligt försäkrade och med ägare som har samma åsikter som mig (och har papper på det).
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

ja det får man acceptera om man valt att släppa ihop sin häst med andra hästar.

kl
uitifrån en tråd på buke senaste månaden verkar det ha gått ngn sorts allsanning i fråga om skadeersättning på häst pga hagskada orsakad enligt utsago av annan häst. tycker det blir lite tragiskt i fråga om hur utsagon blir ngn sorts praxis. Vi bor inte i USA. .....det gör heller inte försäkringsbolagen. ännu.
ytterligare tråkigt tycker jag det är att attityden verkar sprida sig att man ska åklaga annan för att man själv valt att släppa ihop hästar med andra hästar. att ´ngn redovisar att resp häst alltid varit ok vid hopsäpp lär inte vara ngn lögn eller försök att dra ngn vid näsan. de är djur och har man inte greppat meningen av det förstår jag kontroversen och reaktionen.
Ingen hästägare lär med berått mod riskera att djur är djur och att allt därmed kan hända eftersom de lika mycket riskerar sin egen häst i samma andetag.

tycker det är mkt sorligt att läsa reaktioner ang. detta ämne att skuld direkt ska falla på motparten, när det är djur det handlar om. Oaktsamt förfarande är en världs planet bort som redan kommenterat och där finns det befog. Inte annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Jag blir mer och mer nöjd med att mina ponnyer bara går med mina ponnyer.
 
Sv: Vem ska betala för skadad häst?

Mycket fult gjort av den hästägaren att säga att hästen är "snäll" och sen säga att den brukar göra så, fast skadorna brukar bli värre?? Varför ska du acceptera det, jag skulle bli skogstokig.
Tyvärr finns det såna hästägare. Både du och jag vet att man aldrig vet hur hästar reagerar inför och med nya hästar i en flock. Att säga att min häst är snäll är därför svårt att göra, hästägarens ansvar borde vara att upplysa alla om att "min" häst kan gå till attack. Och den hästen borde väl därför gå i egen hage? Du ska väl inte behöva ha din i egen hage som har fungerat med andra?:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 782
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 530
Senast: purity_666
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Lavinia
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 574
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp