Sv: Vem lär en byta blöjor och sånt?
Hur man badar, ammar, byter blöja och sköter navel får man lära sig på sjukhuset.
Jag lovar att det viktiga kommer att sätta sig med en gång och vad gör det om du skulle glömma tvättlappar, blöjor osv någongång?
Det finns alltid någon tygbit hemma att sätta runt som tillfällig blöja i värsta fall och i handfat och dusch kan man tvätta av babyrumpor om tvättlapparna är slut.
Själv körde jag med dom tvättlappar i skumgummi dom första månaderna vid blöjbyte så dom tvättade jag bara ur och hängde på tork. Senare när vi vart iväg mer körde jag våtserveter fullt ut (lite av lathet också
).
Varning kan dock utfärdas att en baby kan råka bajsa när man lyfter på häcken och skall byta blöjan. Den kan även kissa och är det en pojk kan den kisssa låååångt.
Bajs kan också färdas i en mer rasande fart än beräknat (sprutlakera både vägg och morsa/farsa) och det är mindre roligt när det händer 5-6 på morgonen
Inotyl är så bra att det kan man ha hemma oavsätt om man har den till röda babyrumpor eller ej. Jättebra att stryka på små brännsår tex om du planerar att bränna dig på kastruller, plattor, ugn eller liknande när mammadimmar är lite för tät
Amningskupor
Jag gjorde mig av med rasande mängder i början då mjölken rann på regält. Tänk om jag visste om att jag skulle ha fler paket än ett hemma. Då hade jag sluppit klippa itu pampersblöjor och sätta plåstertejp för att innehållet inte skulle åka ut. Fördelen var dock den att pampers kunde ta bra mycket mer mjölk innan dom var fulla
Man lär sig mycket när man får barn
Bindor, gärna nattvarianten dvs regäla doningar.
Navel har jag för mig man bara smörjde med lite babyolja men minnet kan svika mig för det var trots allt snart 9 år sedan jag blev mamma och hade så liten knodd. Dom visar dig på sjukhuset hur du skall göra. Tag med block och penna i väskan som är packad inför förlossningen
Kamera!!
Du måste ju ta kort och lägga in för att visa det lilla havreflanet på Buke
Det är inte så svårt att ta hand om babyn och det mesta fixar sig även om du får hjärnsläpp och i början går du på BVC ofta.