Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jantelagen kanske?Vi är ju människor och har kunskap och förmåga att skapa ett bra liv för oss själva och för andra. Varför ska vi då inte göra det?
å att sätta barn till homosexuella på ett ställe och andra barn på ett annat, vad skulle vitsen med det vara?
å nu går ja ut på hal is, men vd tror ni händer om, säg 500 år, med den utveckligen vi har idag?
idag kan istort sett vem som helst föra sina gener vidare, inte bara de starka och friska.
på det sättet vi förökar oss idag kommer även mindre livsdugliga gener att leva vidare.
nu behövs iofs inget naturligt urval hos människan iom att vi inte inte har naturliga fiender, men det säger sig ju självt att människoarten kommer att försvagas på sikt....
kommer vi att behöva gå över till selektiv avel på oss själv för att rädda arten?
å nu går ja ut på hal is, men vd tror ni händer om, säg 500 år, med den utveckligen vi har idag?
idag kan istort sett vem som helst föra sina gener vidare, inte bara de starka och friska.
på det sättet vi förökar oss idag kommer även mindre livsdugliga gener att leva vidare.
nu behövs iofs inget naturligt urval hos människan iom att vi inte inte har naturliga fiender, men det säger sig ju självt att människoarten kommer att försvagas på sikt....
kommer vi att behöva gå över till selektiv avel på oss själv för att rädda arten?
spinner av på en annan tråd, vill inte dra den här diskutionen där, den har redan spårat ur....
så vem ska få skaffa barn?
ska det vara en rättighet och en självklarhet för alla?
vilka ska få hjälp vid ofrivillig barnlöshet och varför?
homosexuella?
ensamstånde?
som jag skriver i den andra tråden, så tycker ja att alla eller ingen ska få hjälp till att skaffa barn, men samtidigt är jag kluven, eftersom jag anser att lebiska inte ska få hjälp just pga att de är lesbiska..... men å andra sidan är det en självklarhet att heteropar ska få hjälp, även om det inte finns några medecinska orsaker till barnlösheten.
en ensamstående får inte hjälp, men det är helt ok för den ensamma kvinnan att välja att behålla och uppfostra ett barn själv.
är det alltid en nödvändighet med en partner?
svaret är ju ganska ofta "nej", men varför får då inte ensamstående kvinnor hjälp av stat och landsting att bli gravida?
Någon statlig utredning?
Jag tycker det är lite orättvist som det är nu. Självklart ska alla eller ingen få hjälp, helst alla då .
Det verkar finnas en helt osannolik orättvisa när det gäller lesbiska par. Bara en av dem får hjälp med insemination, misslyckas den eller om den andra vill få barn också så får hon ingen hjälp (som jag uppfattat det) på grund av att det är X försök på en individ, per par eller ngt sådant, så kallad rättvisa. Det är fasansväckande! Det är inte alls som med ett heteropar, båda tjejerna har genetiskt material för att få barn men bara den enas gener kommer att finnas i barnet, den andra tjejen verkar ha lite skakigare rättigheter till barnet än en far, även en far med oanvändbara spermier. Så det blir helt enkelt inte alls rättvist.
Vid svensk, offentlig seminering blir båda tjejerna automatiskt vårdnadshavare. Seminerar man utomlands gör den andra tjejen en närståendeadoption.
När det gäller IVF får lesbiska par betala det själva (och hamnar sist i kön) i Skåne, medan olikkönade par inte behöver betala.
Att ensamstående ska få skaffa barn känns också självklart.
Det är synd att det blir lite krångligare med manliga homosexuella, men om det vore lite lättare att adoptera inom Sverige kanske det skulle bli bättre? Har för mig att vissa länder inte accepterar homosexuella om föräldrar.
jo, det borde den kanske....
*kl*
naturlagar kan man ju diskutera i all evighet, vad sm är rätt och vad som är fel och vad man ska och inte ska.....
å bara för att klargöra en sak INNAN det blir ramaskri, jag tror inte att homsexuella är sämre människor eller föräldrar, men nånstans i bakhuvudet ringer det små klockor när ja tänker på att adoptera bort till homopar.
antaglien för att ja inte känner några homosexuella föräldrar och går på förutfattade meningar...
Ja, det gör du! Jag kan avslöja en sak: de är som folk är mest.
å att sätta barn till homosexuella på ett ställe och andra barn på ett annat, vad skulle vitsen med det vara?
Öh, va?
fördommar börjar väl ofta med okunskap och rädsla för det man inte känner igen och att placera regnbågsbarn separat från andra barn är väl verkligen att spä vatten på kvarnen??!! på det sättet lär vi ju våra barn att sätta in folk i olika fack, precis det jag tycker vi ska komma bort från!
ska det finnas dagis för blonda då åxå? eller för de överviktiga? eller speciella dagis för alla som kommer från Iran?
jantelagen kanske?
att man inte ska vara mer än man egentligen är?
Men menar du allvar? Hur trevligt är det - och om det är kvinnan som inte blirgravid, ska man låna ett barn som grannfrun fött fram då eller?
IVF är ju en mycket effektiv behandling mot barnlöshet, ska vi inte använda den då, menar du, för att det är bortskämt? Kanske göra likadant hos tandläkaren, dra ut tänderna istället för att laga dem, för vi har blivit så bortskämda med vård?
Alltså, ibland tycker jag människor som inte har problem att bli gravida kan vara häpnadsväckande tank- och empatilösa.
Alla som vill göra abort ska få göra det (inom rimliga medicinska gränser). Alla som kan hjälpas medicinskt och som går att hjälpa tex med IVF bör hjälpas.
50 är möjligtvis att ta i men att få göra IVF efter man har gjort flera aborter tycker jag är självklart. IVF kan inte vara något man ska förtjäna med ett högmoraliskt leverne.Är det okej att göra 10 aborter (för att tillfället inte var det perfekta, eller för att könet var fel) och sedan få IVF när man är runt 50?
Menar du nu att homosexualitet skulle vara någon slags genetisk defekt???
nej, det gör ja inte.Ja, det gör du! Jag kan avslöja en sak: de är som folk är mest.
ja, vad öär vitsen med att placera barn med homosexuella barn på ett visst ställe, medans barn till hetropar är på ett annat?jag:
Du:
Öh, va?
nej, absolut inte å huruvuda det är genetiskt eller inte har ja ingen aning om .
många av mina vänner är homosexuella och de är lika roliga och snälla och fina människr som mina hetrovänner.
Eftersom "de" är helt vanliga människor så är det väl självklart?
men i en situation där de skulle blir föräldrar backar jag två steg, jag har aldrig varit med om det, tycker att det känns lite konstigt, men är helt säker på att de skulle grejja det lika bra som vilken annan förnuftig människa som helst.
Du har aldrig varit med om det, därför är det konstigt?
Homosexuella föräldrar är lika bra och lika dåliga som alla andra föräldrar.
nej, det gör ja inte.
tro inte att du känner mig och vad jag har för värderingar bara för att du har läst ett 20-tal inlägg om en specifik fråga.
Du skriver att det är för att du är ovan - och det är du. Bara för att något är ovant för dig är det inte fel.
ja, vad öär vitsen med att placera barn med homosexuella barn på ett visst ställe, medans barn till hetropar är på ett annat?
att skydda dom?
ja visste inte att homobarnen var annorlunda, är inte de åxå människor? funkar dom inte på samma sätt sm hotrobarn? å framförallt; boorde inte hetrobarnen och homobarnen vara på samma ställe, så att de kan börja acceptera att det finns olika typer av människor?
nä, att dela på dom pga av den anldeningen känns ju korkat... lika korkat som att sätta kristna bran på ett dagis och judiska barn på ett annat.
Så vad är det för högre krav du ställer på en ensamstående föräldrer?
Tyvärr kommer det nog leda till mer sterilitet kanske..å nu går ja ut på hal is, men vd tror ni händer om, säg 500 år, med den utveckligen vi har idag?
Varför?Alla som kan göra barn måste få göra det.
Du skriver att det är för att du är ovan - och det är du. Bara för att något är ovant för dig är det inte fel.
ja, absolut, religion var kanske inte det bästa exempel att ta....Och judiska dagis kan ha sina fördelar