Vem betalar?

Arwyn

Trådstartare
Jag står inackorderad i ett större privatägt stall, och för några månader sedan flyttade det in en hingst i boxen bredvid min valack, på andra sidan har han sin flickvän :smirk: Min häst är väldigt dominant, och tyckte INTE att de var passande med en hingst i HANS stall med HANS tjejer! Så, han började sparka sönder boxen. Vi satte in gummimattor för att han åtminsone inte skulle kunna åsamka mer skador. Häromdagen sparkade han dock sönder boxdörren också. En hel planka sparkade han ut så det blev ett fin-fint hål där. Stallägaren satte för en spånskiva, då han snart ska flytta och det känns onödigt att börja laga mer noggrant, då man måste skära upp metallramen, sätta i ny planka och svetsa ihop igen.

Nu till min fråga: på stallägaren låter det som om jag kommer att få betala för detta, och jag undrar hur det ser ut med dom "rättsliga" delarna. Det står ingenstans i kontraktet om stallinredningen. Jag har flera gånger sagt till henne att jag tycker att hästarna borde flyttas om då min häst sparkar väldigt mycket, men hon tycker att det inte behövs. Så, är det jag eller hon som betalar för vandaliseringen?
 
Sv: Vem betalar?

När jag hade hästen uppstallad hade det för mig fallit sig naturligt att betala om han hade förstört något i inredningen trots att vi aldrig diskuterat detta. Även om det berodde på att min häst retat sig på box-grannen så hade jag haft känslan av att någon i min "familj" förstört någon annans egendom och då hade jag känt mig ersättningsskyldig.
 
Sv: Vem betalar?

Jag anser nog att det är du som ska stå för sådana kostnader, det är ju ändå din häst som "ställt till det hela"... men om du vill kan du väl fråga hingstägaren om ni kan dela på kostnaden, om det nu är så att problemet uppstått sedan hingsten kom till stallet...
 
Sv: Vem betalar?

Ofta brukar man ha en klausul i kontraktet att man gemensamt besiktigar boxen vid avflyttning och att hyresgästen blir skyldig för skador utöver normalt slitage. Och det är det väl fråga om i det här fallet. Om det inte finns något skrivet i kontraktet så kan du prova att låta bli att betala och få det prövat av kronofogdemyndigheten. Det blir en lång process och en massa badwill och jag vet inte om du får rätt. Du kan ju fråga dem vad praxis är i ett sånt här fall när ingenting finns skrivet.

Om du påtalat problemet för stallägaren och bett om att hästarna ska flyttas isär så är det ju ganska slött av vederbörande att först ge tusan i ditt önskemål och sedan kräva dig på pengar för reparation när det går precis som du varnat för. Billilgast och minst jobb för alla att sära på hästarna. Men personligen hade jag gjort som MisterLillen, betalat och hållit god min, eftersom det troligen inte handlar om så mycket pengar att det är värt striden, och min sinnesfrid också är värdefull.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Vem betalar?

Lejonelle skrev:
Ofta brukar man ha en klausul i kontraktet att man gemensamt besiktigar boxen vid avflyttning och att hyresgästen blir skyldig för skador utöver normalt slitage. Och det är det väl fråga om i det här fallet.
Vad är normalt slitage? Jag betalar över 2000 kr i kallhyra (ingår in- och uttag) men man har ju ibland funderingar över vad som skall ingå. Om vattenkoppen går sönder tex är det normalt slitage, eller skall jag betala den, min häst kanske har kommit åt den vid tillfälle och vissa hästar står ju och kliar sig på vattenkoppen. Bara undrar:confused:
 
Sv: Vem betalar?

Självklart att hästägaren betalar det hästen sparkar sönder.
Det ställägare kan bistå med är tex "no bite" för att skydda sina boxar, söndersparkningar betalar hästägaren.
 
Sv: Vem betalar?

Tycker också att hästägaren ska betala. En häst är stor och klumpig. Det kan hända att hästen gör om samma saker flera ggr. Tex sparkar i väggen så det blir hål. Då måste ju hästägaren betala. Annars har man inte råd att ha inackorderingar. Sedan beror det ju på hur mycket man betalar i hyra tycker jag.....
 
Sv: Vem betalar?

Knivig fråga. Jag håller med dom innan om att det låter som om du borde betala, din häst sparkade ju sönder boxen. OM du dock ar sagt ifrån KLART OCH TYDLIGT kan det ju vara värt att ta upp detta med stallägaren. Dock är det så att du borde (men sånt tänker man ju aldrig på innan nåt går sönder) ha sagt att om inte din häst får flytta tänker du inte swtå för några eventuella skador, detta skulle ju dock gjorts innan skadan inträffade.

Tyvärr skyller vi lätt på "hingsten" i det här sammanhanget. Men problemet låg ju egentligen hos din valack. Det är vad jag föstått, din valack som inte kan uppföra sig. Vilket antagligen berodde på att han kände sig hotad. Men vi ska ställa oss frågan om du hade reagerat på samma sätt vare sig det var en hingst, sto eller valack som flyttat in bredvid din häst. Valackar gör nämligen inte bara detta mot hingstar utan även mot hingstiga eller dominanta valackar. Eller för all del mot ston som dom avskyr (tro mig.)
 
Sv: Vem betalar?

I de stall jag haft mina hästar inackorderade står att ägaren betalar för "onormalt slitage". Vilket demolering av boxen ju är.

Personligen så betalar jag alltid om min häst har sönder ngt. Undantaget är om det blir en pajad grimma eller täcke om min häst leker med sin hagkompis. Och jag ser till att pållen har hagkompisar med ägare med samma inställning.
 
Sv: Vem betalar?

*Svarar alla*

Ok, tack för alla svar! :) Jag har inget emot att betala, jag var bara nyfiken på hur det "ska" vara, eller vad som är normalt.

Tack!
 
Sv: Vem betalar?

Det där är ju klart mer än normal slitage och något som hästägaren i detta fallet bör betala.
 
Sv: Vem betalar?

En av mina hästar har slagit sönder en box, det gjorde pållen i ren ilska mot en annan häst. Det var aldrig någon som begärde att jag skulle betala reparationen, utan det föll sig lite naturligt för mig att göra det. Min häst förstör, jag får betala på samma sätt som om mina barn hade förstört något.

Har faktiskt aldrig tänkt om det finns regler i det fallet, men jag tror nog att man skulle bli betalningsskyldig om skadorna övergår i större än naturligt slitage.
 
Sv: Vem betalar?

Jag hade betalt men faktiskt varit så fräck och krävt lite rabatt eftersom du har påpekat för stallägaren det olämpliga i att hästarna står brevid varandra.
Jag har själv haft häst som stod brevid sin rival och dessutom var boxen dåligt gjord.
Men vi lagade den själva och sedan krävde jag att få en annan box till min häst med alternativet att annars fick stallägaren själv stå för fortsatta reperationskostnader.
Numera tar jag reda på vad som gäller för jag är väldigt trött på att laga och måla boxar som ser ut som f-n och där visserligen ens egen häst har varit bidragande men inte ensam skyldig.

Apo
 
Sv: Vem betalar?

apocalypsen skrev:
Jag hade betalt men faktiskt varit så fräck och krävt lite rabatt eftersom du har påpekat för stallägaren det olämpliga i att hästarna står brevid varandra.


:bow: tycker jag med
 
Sv: Vem betalar?

Jag tycker också att stallägaren borde jämka och betala en del av skadorna.
Om skadan skulle kosta stora pengar att reparera - tänk då på att ansvarsdelen i din hemförsäkring kan komma till användning.

Immer
 
Sv: Vem betalar?

Jag blir lite förvånad över svaren i tråden att alla anser att du ska betala.

Har stått i olika stall under åren och enda gången jag hört att en hästägare borde ersätta var för att det berodde på försumlighet från hästägarens sida.

Jag har haft hästar som både sparkat sönder vattenkopp och rammat hela boxdörren och det har aldrig ens varit en fråga om att jag skulle betala. Det har ingått i hyran att saker som går sönder helt enkelt inte höll hästmässiga mått. Men det beror självklart också på vilken typ av avtal man har och huruvida hyran kan tänkas täcka när olyckor händer.

Hade någon begärt att jag skulle betala hade jag gjort det.

Med tanke på att du begärt omflyttning av hästarna känns det ännu konstigare att du ska betala. Samtidigt skulle jag aldrig ifrågasätta det är alltid bättre att hålla sams även om det kostar en slant.
 
Sv: Vem betalar?

*Lånar knapp*

Jag frågade min stallägare hur h*n ställer sig till frågan då vi nyss hade en häst i stallet som på ett par dagar demolerade en hel del oavsett vilken box den stod i, min stallägare såg frågande ut och sa att det kan hända saker är väl något som man får räkna med när man hyr ut boxar så det är inget som vi inackorderingar kommer att bekosta så länge vi inte burit oss klantigt åt och dör med orsakat skada.
 
Sv: Vem betalar?

Okej, jag har här en följdfråga:

Vi är 14st inackorderingar, det finns tre grepar i stallet. Stallägaren har ett tag grumsat lite över att det går åt så fruktansvärt mycket grepar, och bett oss berätta när vi "haft sönder" en, så får vi köpa en ny själv. Nu är det ju så att jag anser att det är slitage, och bara för att den råkar gå sönder när X mockar med den för första gången trots att den blivit använd en månad, så tycker inte jag att X borde stå som ensam betalare för detta. Klantar jag mig och "kör sönder" den rejält, köper jag givetvis en ny.
Nu har alla tre varit trasiga en tid, och häromdagen inhandlade stallägaren tre st nya, som hon informerade oss om att vi kommer att få betala själva. Hon säger även att det är två månader sedan hon köpte nya. Själv har jag väldigt taskigt tidsperspektiv, och tror dessutom inte att folk LJUGER om sådana saker, men de övriga inackorderingarna verkar eniga om att det helt klart är längre sedan.

Nu till frågan, är detta verkligen rimligt att vi ska stå för? Hur ofta bör man räkna med att köpa nya grepar till 14 boxar? Jag kan ju även upplysa om att vi betalar 1.600:- i kallhyra, men vad ska ingå där då?

Eftersom jag snart flyttar väljer jag att inte lägga mig i, utan betalar och ser glad ut, men jag tror inte att fallet hade varit så om jag skulle stått kvar. Vad säger ni?
 
Sv: Vem betalar?

Normalt sett ingår bara boxplatsen och ev. bete i kallhyra.
Allting annat är tillkommande, t.ex. grepar, skottkärror, hö osv.
Men det brukar framgå av kontraktet vad som ingår.:angel:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. Jag måste rådfråga er, som rubriken antyder så är det en häst som förstört boxdörren på utsidan av sin box. Han står och raspar med...
Svar
13
· Visningar
2 586
Senast: illusion
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 819
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 330
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 817
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp