Vem betalar vad?

Narcissa

Trådstartare
Vad är gängse praxis? Jag köpte sto med föl vid sidan. Detta föl fick vi lämna tillbaka pga ett fel. Jag ska dock behålla stoet och hon är ombetäckt. Förra ägaren tog hem den eftersom hon ska ha fölet. Vem betalar vad? Betalar jag som stoägare all Uppstallning mm? Då har ju fölägaren noll i omkostnader. Hur brukar man göra?
 
Hon måste ju ha stoet i minst 6 mån så då faller det på fölägarens lott att betala för stoet,annars är det väl bättre att dom båda är kvar hos dig och så står fölägaren för fölets merkostnader typ verkning,vacc,avmaskning.
Och om dom redan sålt dig ett föl med fel på så skulle jag som säljare ligga väldigt lågt ang några kostnader för stoet.
 
Vad är gängse praxis? Jag köpte sto med föl vid sidan. Detta föl fick vi lämna tillbaka pga ett fel. Jag ska dock behålla stoet och hon är ombetäckt. Förra ägaren tog hem den eftersom hon ska ha fölet. Vem betalar vad? Betalar jag som stoägare all Uppstallning mm? Då har ju fölägaren noll i omkostnader. Hur brukar man göra?
Du betalar enligt avtal, det är omöjligt att gissa utan att se avtalet och veta övriga omständigheter.
 
Ni måste komma överens men jag hade tyckt det är rimligt att räkna på rent självkostnadspris, dvs du tar sådana kostnader du skulle ha oavsett. Du står alltså för kostnad f foder och och övrigt som rör stoet men betalar inget f stallplats och skötsel.
 
Vad är gängse praxis? Jag köpte sto med föl vid sidan. Detta föl fick vi lämna tillbaka pga ett fel. Jag ska dock behålla stoet och hon är ombetäckt. Förra ägaren tog hem den eftersom hon ska ha fölet. Vem betalar vad? Betalar jag som stoägare all Uppstallning mm? Då har ju fölägaren noll i omkostnader. Hur brukar man göra?
När jag sålde ett sto som hade föl vid sidan som jag skulle ha kvar, så stod jag för alla kostnader för stoets uppehälle tills hon klev på hästbussen för att åka till köparen ett halvår senare. Jag ombesörjde att hon blev seminerad på köparens bekostnad.
I min värld är alla andra upplägg otänkbara.
 
Frågan är ju hur ni värderade sto respektive föl.

Köpeskillingen avseende fölet ska gå tillbaka till dig som köpare. För att säljaren inte ska bli tvingad att betal uppställning för fölet hon tar tillbaka, får hon ta med ditt sto.

Som stoägare hade jag varit villig att betala en liten slant för uppstallningen av stoet, och kostnader som skor etc. Foder etc som vore hon hemma.

I övrigt hade jag förutsatt att köpeskillingen för fölet återbetalas i sin helhet.
 
Vilken jäkla otur du har!
Meningen var väl att Indras föl skulle få en kompis också?

I övrigt så håller jag nog med ameo - förra ägaren får stå för uppehälla för stoet tills hon kan hämtas.
 
Vad är gängse praxis? Jag köpte sto med föl vid sidan. Detta föl fick vi lämna tillbaka pga ett fel. Jag ska dock behålla stoet och hon är ombetäckt. Förra ägaren tog hem den eftersom hon ska ha fölet. Vem betalar vad? Betalar jag som stoägare all Uppstallning mm? Då har ju fölägaren noll i omkostnader. Hur brukar man göra?

Vilket föl är det förra ägaren ska ha?
Det som det är fel på, eller det som ligger i magen på stoet?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 465
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 658
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp