Vem betalar försäkringen?

Sv: Vem betalar försäkringen?

*KL*
Jag har två ponnyer utlånade, båda som tävlingsponnyer (en har tävlat SM). Fodervärdarna betalar försäkringen via mig (så att jag vet att den blir betald). De får de låna ponnyer att tävla med utan att behöva betala en krona för inköp. Viss utrustning följer med ponnyerna, båda har sina sadlar med sig. Jag tycker att fodervärdarna kommer ”billigt” undan. Jag har också lånat ett sto, för avel, som jag då själv betalar försäkringen på.

Jag håller inte riktigt med dig. Visst, fodervärden har ingen kostnad för INKÖPET av häst, men det innebär ju inte att det är gratis ändå. Foder, vaccinationer, hovslagare, tränings -och tävlingsavgifter, bensinkostnader mm. Om det nu inte råkar vara så att du står för alla dessa kostnader också?

Jag hade en ponny utlånad för att hon skulle meriteras på tävlingsbanan. De skulle ha henne i 5 år, och målet var att hon skulle gå SM inom den tiden. Efter det skulle hon tillbaka till mig och bli avelssto. Meningen med allt det här var att öka värdet på hennes framtida avkommor. Efter 3 år och mer än halvvägs till det uppsatta målet, skadades stoet så svårt att avlivning blev det enda alternativet. Under denna tid hade fodervärden lagt ner mycket jobb och pengar på min ponny, mot nöjet att ha en "gratis" häst. Pengar som bara jag skulle ha fått glädje av, genom avkommornas ökade värde, eller om jag hade valt att sälja stoet som tävlingsponny.

Jag är därför glad att jag stod för premien hela tiden, när det nu blev som det blev. Mitt i tävlingssäsongen stod de utan den häst som de hade lagt ner så mycket på, men det var jag som hästägare som fick försäkringspengarna. Om de dessutom skulle ha betalat hela premien under den här tiden, skulle det definitivt inte ha känts bra att få dessa pengar....

Hade jag lånat ut en utav mina hästar, hade jag nog gjort som så att jag stod för försäkringen men att fodervärden betalade och satte in pengarna för försäkringen på mitt konto.

*KL*

Har en russvalack utlånad på foder. Jag står själv för livförsäkringen eftersom det är jag som betalt honom och jag som får ut pengar om något skulle hända. Fodervärden står för veterinärvårdsförsäkringen eftersom det är dom som försäkrar sig mot att behöva betala hela beloppet om hästen skulle bli sjuk eller skadad. För mig låter detta som en självklar lösning.

Har mitt ponnysto utlånat på foder och JAG betalar försäkringen. För att jag då vet att hon är försäkrad. Fodervärden får däremot betala självrisk och procenten vid ev skada.

Dör hästen eller måste avlivas så är det jag som får livvärdet, känns självklart eftersom det är jag som äger hästen=har betalat den.

Precis så har jag det också.

På de foderhästar som jag haft har alltid ägaren stått för försäkringen.

Hästägaren står för försäkringen, och får således ut livbeloppet om hästen dör.
Vid eventuella skador betalar fodervärden självrisken.

Immer

Jag står för hela försäkringen för min häst som jag har ute på foder. Då vet jag att det inte blir något klabb ifall fodervärden inte skulle betala (vilket hon i och för sig absolut skulle). Men det är det vanligaste och det känns tryggt och bra. Ifall något skulle hände så att hästen skulle dömas ut är det ju till mig ersättningen ska gå eftersom hästen är min.

Måste också tillägga att fodervärden står för de ev självrisker och andra kostnader som uppkommer i samband med skador.

Jag anser att det är hästägaren som ska stå för försäkringen. Men fodervärden ska stå för självrisk vid ev skada...

Det är ju ägaren som får ut livvärdet på hästen.

Jag ser det som en kostnad som fv får bära för att "slippa" investera i en köpehäst.

Hästägaren vill ju oftast låna ut hästen för att slippa kostanden för kusen.

*kl*

När jag hade en häst på foder för ett antal år sedan så stod ägaren för försäkringen.

Så det är nog lite upp till vad man kommer överrens om!

Jag vet inte om jag håller med om att det är att komma billigt undan. Inköpskostnaden är minimal i jämförelse med vad det kostar att hålla de små liven.

Lite off topic men riktigt bra tävlingsponnyer kostar ju en hel del i inköp, vilket många familjer inte har råd med och då är det väl utomordentligt att kunna få tillfälle att låna en riktigt bra ponny!

Jag fick min första häst när jag var tolv, vi köpte då en pensionerad travare för 12000:-, vi var inte fattiga och min häst fick både god omvårdnad, bra mat, veterinärvård vid behov, etc. samt så red jag lektion en gång i veckan för c-tränare i dressyr... Men oavsett så fanns det inte på kartan att köpa en tävlingsponny för 80000:-

En fråga bara..

Jag får hem min foderhäst idag och innan idag fick jag veta att hon behöver skos om redan nästa vecka och att jag ska stå för det.

Hade det inte varit bättre om hon skott hästen innan hon lämnat iväg den? Det känns lite oschyst och lämna iväg en häst i stort behov av hovvård till fodervärden. Vad säger ni? Kanske är jag bara nojig?

Har en russvalack utlånad på foder. Jag står själv för livförsäkringen eftersom det är jag som betalt honom och jag som får ut pengar om något skulle hända. Fodervärden står för veterinärvårdsförsäkringen eftersom det är dom som försäkrar sig mot att behöva betala hela beloppet om hästen skulle bli sjuk eller skadad. För mig låter detta som en självklar lösning.
Precis så har vi det också. Har en ponny på foder åt min dotter och vi betalar vet. vård delen till dem varje månad. Vi står för alla andra kostnader.

Dottern har också utbildat ponnyn i dressyr och placerat den i reg klasser. Som belöning för detta får vi en viss procent på försäljningsvärdet när han ska säljas nästa år (dottern blir överårig).

Känns som en rättvis och bra deal!

*kl*
Jag har alltid stått för försäkringen. Jag har även alltid lämnat iväg nyskodda hästar och de hästar jag haft hos mig har jag krävt att de varit nyskodda. Har man dock inte avtalat om något sånt innan så är det ju inget du kan kräva, att få hovslagartid på en vecka är ju inte lätt.

Nu har hästens ägare ångrat sig! Hon står för hela försäkringen, men jag kommer att få teckna en fosterförsäkring själv när jag väljer att ta in hästen i aveln. Det känns kanon!

Oftast brukar man ju komma överens med ägaren att hästen tex. ska vara nyskodd när den lämnas till fodervärden, och sedan när/om fodervärden ska lämna tillbaka hästen så ska den vara nyskodd. Brukar inte bli problem om man kan lösa det så.....

Det handlar väl inte om man litar på någon, jag tycker det här helt självklart att ägaren betalar försäkringen till bolaget och att fodervärden om den betalar betalar till ägaren. Att få låna en SM ponny till kostnaden av en försäkringspremie tycker jag hur generöst som helst av ägaren. En SM ponny är ingen liten investering i pengar. Vilket förtroende att få låna en sådan fin pengar som det lagts så otroligt mycket träning på!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 582
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 407
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar