Vem är ansvarig?

Akta dig noga!
hur stort är ditt stall/hur många inackorderingar har du?
nya regler from 2004. fick den berättad för mig när en i trakten blev inblandad i tvist.
En gyllene siffra är 5. Skall du ha mer än fem boxar skall stallet förprövas vid ombyggnad. Har du mer än 5 hästar måste du ha platta under gödseln mm.

nu gäller även att har du mer än fem hästar i stallet (inklusive dina egna) står du som ytterst ansvarig om det händer något/ sker en olycka/ häst som far illa.

denna regel kom till av den anledningen att ingen häst skall kunna förbigås med motiveringen "den är inte min, står bara i mitt stall - ägaren får fixa den själv" och att man som utomstående rycker på axlarna. vilket enbart drabbar hästen i sista hand som då inte får hjälp, någon måste hållas ansvarig eller delansvarig och därför ställs nu hårdare krav på folk som har inhyrningar just för att hästarna just för att vanvård kan "försvinna i mängden" på större stall.
Ni vet, ALLA vet vad NÅGON gör mot en häst och INGEN törs ingripa men VEM-SOM-HELST kan göra det...

jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vart man hittar denna nya regel, men någonstans i Svea Rikes Lag finns den.

kämpa på :crazy:

Har nu sagt åt fodervärdens mamma att antingen flytta hästen eller uppsöka veterinär och detta ska ske innan veckan är slut! Det lät på henne som dom skulle flytta hästen, hoppas verkligen det...för min skull. Men hästen skulle behöva undersökas av vet.
Tack för alla era svar!

Nu har dom flyttat hästen! Skönt för min del iallafall!!
Tyvärr har dom flyttat den till ett hemskt ställe.... Trånga boxar, små hagar fulla av lera, taggtråd, hemsk stallägare mm. Men nu är dom inte mitt problem längre.

Men kan du inte anmäla det då? Nu när hästen inte står kvar hos dig? Så som det låter att hästen mår skulle den ju omhändertas direkt att en djurskyddsinspektör. :crazy:

Jag tycker att du ska kontakta djurskyddsinspektören och prata med denne/denna. Det hade väl löst en hel del för dig som stallägare om någon annan kontaktat myndighet när hästen ännu stod hos dig? Även om stallägaren i det stall hästen flyttats till är "hemsk" kanske man ska göra situationen lite lättare för honom/henne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar