Vem är ansvarig?

taccotad

Trådstartare
Om en inackorderad häst mår dåligt, ser vanvårdad ut mm och någon anmäler detta, vem är det som åker på det då? Fodervärden som har hästen, ägaren till hästen, ägaren till stallet?

Tacksam för svar!

är det en fodervärd till en häst hade jag först pratat med fodervärden ang detta, sedan till hästägaren. Hästägaren borde fatta beslut-.

har pratat med fodervärden, men hon får inte göra något om inte ägaren godkänt det. Ägaren är en väldigt knepig person. Fodervärden frågar mig om råd men det kvittar vad jag säger, ägaren menar att allt jag säger är fel. Te x att det inte är normalt att skiten rinner ur hästen varje dag i flera månader. Enligt ägaren är detta normalt för hästar. Alltså tycker ägaren att allt är ok.

Vad är det för konstig hästägare och stallägare? :confused: Stallägaren borde ju även den reagera på att hästen inte mår bra, en vanvårdad häst i stallet är ju inte direkt bra för affärerna. :crazy:

Det är den som för tillfället HAR HAND om hästen som är ansvarig för att den sköts om ordentligt. I det här fallet verkar det rimligt att både hästägaren och fodervärden ses som ansvariga för hästen - ägaren bestämmer och fodervärden sköter den.

Svar till alla: Jag och sambon är stallägare. Jag har försökt göra allt möjligt för att hästen ska må bra, men ägaren vill inte göra något åt hästen. Det är en 11 årig tjej som är fodervärd åt hästen och en i 35 årsåldern som äger den. Ägaren har varit och sett hästens skick, men vad jag än gör eller säger så vänder hon på det och menar att allt jag säger är fel. Har ändå ringt till flera veterinärer och pratat angående detta, men ägaren VILL inte göra något då hon anser att HON har rätt och jag har fel.
Försökte få fodervärdens föräldrar att ringa vet och hovsl innan, men inget hände så jag har ringt och fixat en massa.

Tja, en elvaåring kan ju inte ses som ansvarig för en häst, i alla fall inte i det sammanhanget (ett eventuellt brott mot djurskyddslagen). Ansvarsfördelningen mellan dig och hästägaren spelar roll för hur du kan bli drabbad. Om du nu har pratat med hästägaren och försökt få h*n att kontakta veterinär så får man väl anse att du gjort din del.

Var däremot försiktig med att ta på dig ansvar - uppgjort med hästägaren eller inte. Det är inte så lätt när man ser att djur far illa och vet att man själv kan sköta om det, men på så sätt tar du på dig en del av ansvaret för hästens skötsel, och blir delaktig i den. Hur länge har du lust med det? Vad händer när du tröttnat att sköta någon annans häst? Och hur går det när veterinär och hovslagare ska ha betalt? Det är hårt, men faktiskt så är det är bäst att ha så lite som möjligt att göra med sådana djurägare och deras djur. Om hästen är sjuk och ägaren inte kontaktar veterinär så är ju det ganska allvarligt.

Så känner jag med, jag HAR pratat med ägaren om problemet och även med fodervärdens mamma. Men inget händer!
För någon dag sen skadade hästen sig, de stod bara och pratade om de skulle rida eller ej och undrade om man var tvungen att göra något åt skadan :confused: Tillslut gick jag in och ringde till veterinären och rådfrågade. Fick förhållningsorder angående hästen, men ägaren lyssnade inte ett skvatt.
Flertalet gånger har jag och andra påpekat att hästen lider och att man faktiskt tillkallar vet eller åker till klinik.
Jag sköter inte hästen, har bara ringt och frågat vet några gånger, även ringt hit hovslagare eftersom fodervärden inte visste vem hon skulle ringa.
Är så otroligt trött på detta, vet inte vad jag ska ta mig till!! :(

Jobbigt...

Nu har du ju pratat med dem, har de inte fått sin chans då? Det är ju ditt stall, du bestämmer väl vilka hästar och hästägare du vill ha där? Det är ju ingen höjdare överhuvudtaget att ha att göra med hästar som inte sköts, har du otur är det någon annan som ser hästen och som anmäler det. Du kanske till och med skulle få skulden för anmälan eftersom du har pratat med ägaren om hur hästen borde skötas.

Antingen så anmäler du hästägaren (inte roligt, men det verkar ju vara enda sättet att möjligen få något att hända med hästen) eller så säger du att du inte kan ha en häst som inte sköts om ordentligt i ditt stall, och så får de flytta. Inte så roligt heller, men alternativet, att det bara fortsätter som förut tills någon annan anmäler eller det händer något allvarligt med hästen är ju inte så lockande. Synd att en unge ska hamna emellan också, men hennes föräldrar har uppenbarligen valt fel häst att ha på foder till henne. Och fel hästägare att låna häst av också, för den delen.

Så här får det ju inte vara! För det första har stallägaren och också fodervärdens föräldrar rätt enligt djurskyddslagstiftningen att anlita veterinär på djurägarens bekostnad, när ett djur mår uppenbarligen dåligt och djurägaren inte gör något åt det. Men mitt råd är att ni vänder er till miljöskyddskontoret i er kommun. Djurskyddsansvarige i kommunen kan ingripa och se till att hästen får vård. det är ju faktiskt ingen vidare mening med att slänga ut hästen från stallet just nu - hur går det för den då?

De har som sagt inte många veckor kvar här enligt kontrakt, men förmodligen tar ägaren hem hästen och låter det fortsätta. För hon lägger inte ut en krona på hästen!
Hästen i fråga har en enorm mage (dräktig? Nej, en valack) revbenen sticker ut som staket på var sida, den har inte en muskel på hela kroppen trots daglig träning, väldigt lösrinnande avföring, fång, går på väldigt kraftigt gräs ("ordination" av ägaren, eftersom revbenen syns måste han ha mer gräs...), hovarna är för långa. Annars är han pigg och framåt. Var vänder man sig för att anmäla? KAn man vara anonym när man anmäler? Är det enbart hästägaren som får hela smällen? Jag är stallägare och vill inte bli mer inblandad än vad jag redan är. :(

Jag och sambon är stallägare.
Om ni då på något vis deltar i stallets skötsel, så är ni i lagens mening ansvariga för denna häst.

Så vad du borde ha gjort var att ha ett kontrakt där inackorderingarna fick skriva på att du som stallägare hade rätt att på hästägarens/hyresgästens bekostnad vidta de åtgärder som behövs för att följa djurskyddslagen.

Vad du kan göra nu är att ställa ultimatum.
Antingen så följer de djurskyddslagen, i den ingår att anlita veterinär vid behov och att följa veterinärens anvisningar, eller så måste de per omgående flytta.
Detta p.g.a. att DU som stallägare kan bli åtalad för vanvård av häst.

Det är hårt mot hästen, jag vet.
Men man måste ju faktiskt rädda sitt eget skinn först.

Jag håller också med om att det inte får vara på det här sättet. Däremot är jag tveksam till att det är så bra att börja ta hand om någon annans djur. Speciellt om djurägaren är uppenbart ointresserad av att sköta om sina djur själv på ett riktigt sätt. Vart i djurskyddslagen står det att man ska göra så?

Naturligtvis verkar det bäst för hästens skull att ta kontakt med kommunens miljökontor (djurskyddsinspektör) eller motsvarande. Om man inte har lust med det verkar det bäst att ha så lite som möjligt med hästägaren (och därmed hästen) att göra.

Kan du inte vänta tills hästen flyttar och anmäla ägaren när han/hon tagit hem hästen. Då är ju inte du ansvarig längre, eller? Hoppas det går bra!

Jag ska förmodligen säga åt dem att antingen flytta hästen eller följa djurskyddslagen. Kan man kolla upp den lag på typ jordbruksverkets hemsida? Står det någonstans att stallägaren kan åka på det här?? Enligt hästägaren kan INTE stallägaren bli åtalad för vanvård av häst eftersom jag inte äger hästen.

Juridiskt sett har det betydelse vad som står i avtalen. Vad står i fodervärdsavtelet, vanligtvis står det att fodervärden övertar absvaret för hästen men det kan ju formuleras hur som? Står det så så är det fodervärden och det här fallet dennas föräldrar som är ansvariga.
Vad finns för avtal för stallplatsen? Har ni hyr ut en specifik box eller bara en plats i stallet?
Har ni hyrt ut en viss box och skrivit in det gäller hyreslagstiftningen. Då har ni inget ansvar för hästen men "hyresgästen" kommer att få besittningsskydd om denne hyr en längre tid. Vilket gör nästan omöjligt att få bort hyresgästen om denne inte vill själv. Men det enda ansvar som stallägaren råkar utför här är skyldigheten att anmäla eventuell vanvård enligt djurskyddslagstifningen och den gäller alla som ser något.
Har ni däremot ett avtal om att hästen har en plats i stallet och ni kan t ex byta box som ni vill eller sköter om vissa saker som utfodring eller in och utsläpp. Då får ni också ett ansvar för hästens vård och skötsel.

Så det är ganska viktigt att se över vad man skriver för avtal när man tar in inackorderingar i sitt stall.

De har ingen boxplats, har bara haft den här under "uteperioden" så det enda som ingår är hagen och stallgången. Inga in eller utsläpp. Ingen visitering av deras häst. De har alltså bara en hagplats och bär allt ansvar själva gällande hantering, vård, ridning, foder...allt!

Juridik är ju ingen exakt vetenskap, men det låter som din enda skylldighet skulle vara den som alla har att anmäla missförhållanden till djurskydinspektör eller veterinär.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar