Vegetarisk picknick-mat

parellikusken

Trådstartare
Jag ska ha picknick i helgen och tänker ha lite plockmat med mig och behöver lite tips.
Har tänkt bröd och hummus.. Men där tar det stopp. Är fantasilös just nu.
Någon som har bra tips?
 
Hårdost är inte någon extrem kylvara. Den ska egentligen stå framme och få rumstemperatur innan man äter.

Jag har gjort trekantsmackor/snittar engelsk stil och haft på picknick. Var uppskattat och det är ju väldigt lätt att göra olika varianter med kombinationer.

En dundergod och matig sallad är mango + avokado + rödlök + tomat + koriander + lite limejuice + lite olivolja. Allt hackas i tärningar och blandas. Limejuicen är mest för att avokadon inte ska missfärgas. Det är snyggt och jättegott!

Plock? Burkar med oliver, smågurkor, osttärningar osv.

Jordgubbar!
 
Hårdost är inte någon extrem kylvara. Den ska egentligen stå framme och få rumstemperatur innan man äter.

Jag har gjort trekantsmackor/snittar engelsk stil och haft på picknick. Var uppskattat och det är ju väldigt lätt att göra olika varianter med kombinationer.

En dundergod och matig sallad är mango + avokado + rödlök + tomat + koriander + lite limejuice + lite olivolja. Allt hackas i tärningar och blandas. Limejuicen är mest för att avokadon inte ska missfärgas. Det är snyggt och jättegott!

Plock? Burkar med oliver, smågurkor, osttärningar osv.

Jordgubbar!
Vad hade du i trekantsmackorna? 🙂
 
Paj är ju gott kall och borde överleva nån timme utan kylskåp också. Går ju att göra med bara ost i, typ lite olika sorter. Det finns säkert olika vegetariska saker som passar bra att ha i också, men där är min kunskap lite mer begränsad får jag villigt erkänna. Eller typ vegetarisk tacofärs så det blir en tacopaj, och typ slänga med en påse färdig sallad och tacochips och ev sås till om det ska bli en lite "större" måltid.
 
Paj är ju gott kall och borde överleva nån timme utan kylskåp också. Går ju att göra med bara ost i, typ lite olika sorter. Det finns säkert olika vegetariska saker som passar bra att ha i också, men där är min kunskap lite mer begränsad får jag villigt erkänna. Eller typ vegetarisk tacofärs så det blir en tacopaj, och typ slänga med en påse färdig sallad och tacochips och ev sås till om det ska bli en lite "större" måltid.
Hade nog mer tänkt lite plockmat som man ändå blir mätt på. Blir lite mastigt med en hel paj, men tack för tips.
 
Vi har en favoritpastasallad som går att ändra efter tycke och smak. Vår standard är:
Koka risoni
När den är klar, spola med kallvatten och låt rinna av.
Sen smular jag ner fetaost, blandar creme fraiche, hemma blir det vegan variant eftersom det är det vi har hemma. ;) med balsamico, och blandar i. Hackad rödlök, sockerärtor, grön sparris eller vad man tycker om. Den funkar att äta som den är eller som tillbehör till något. :)

Sen tycker jag att olika sorters melon är gott.
Om man som jag älskar fetaost så är det även gott att koka quinoa, blanda med vattenmelon och fetaost.
 
Vad hade du i trekantsmackorna? 🙂
Favoriten är ägg, majonnäs och krasse men det är ju inget för dig. En klassiker, om du vill ha lite engelsk tema, är ost (helst cheddar) och Branston pickles som jag TROR går att köpa i Sverige. Googla Ploughman's lunch. Likaså är gurkmackor typiskt engelskt (googla cucumber sandwich).

Annars kommer här lite varianter av diverse jag testat och som jag nu "översätter" till vegetariska varianter:
- ost + olika grönsaker. Du kan ha två "våningar" (det är alltid roligast!) med två olika sorters ost.
- vegansk majonnäs + vegansk "tonfisk" (gärna smaksatt med lite citron och svartpeppar) + sallad
- rökt quorn, senap, tomat, ev ost.
- tomat och basilka (dvs MYCKET tomat och MYCKET basilika).
- avokado i någon variant. Kan nog blir gott ihop med rökt quorn eller vego-bacon.

Vattenkrasse är vansinnigt gott på smörgås!
 

Liknande trådar

Mat Någon som har tips på var man kan äta en lördagskväll? Vi har hyrt en stuga på västra Tjörn över helgen och vill ha nåt alternativ om vi...
Svar
4
· Visningar
410
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 204
Senast: Badger
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 507
Senast: Pilot
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp