Vegetarisk picknick-mat

Tänkte säga ostrullar, sådana där supergoda småtomater och gurka, eftersom jag just nu är inne i en plockmatsperiod och jag äter ofta detta till kvällsmat.
...Men det är nog inte så imponerande mat vid en dejt 😄

Annars är en chevresallad med kokta rödbetor, pinjenötter och ringlad honung också gott och funkar som kall mat :d
 
Är en dejt, så vill imponera lite iaf. 😅

Tack för tips!
Chokladdoppade jordgubbar i så fall! :D

Gärna i kombination med en frukt och ostbricka, (i förväg uppskuren, annars söligt och inte imponerade :laugh:) melon, vindruvor, några goda ostar osv. En baguette till, ser ursnyggt ut i picknickkorgen och passar bra att lägga osten på.

Riktiga glas med något gott bubbel/cider och fina servetter.
 
Jag ska ha picknick i helgen och tänker ha lite plockmat med mig och behöver lite tips.
Har tänkt bröd och hummus.. Men där tar det stopp. Är fantasilös just nu.
Någon som har bra tips?
Tabbouleh är jättegott och vackert! Samt passar bra med hummus och bröd.
Hade kompletterat med lyxiga oliver, min favoritsort är nocellara från Sicilien. Brukar finnas någon bruk på större mataffärer.
Lite rostade, salta mandlar (marcona är svingoda men dyra). Någon god hårdost, hade valt en svensk som exempelvis wrångebäck, gammelknas, almnäs tegel eller långlagrad prästost.
Lite frukt och bär till dessert och choklad.
Om ni dricker alkohol hade jag satsat på något kul bubbel typ en Pet nat.
Riktiga glas och en duk att lägga maten på gör att det känns lite lyxigare än en vanlig picknick. Om det börjar skymma kan det vara trevligt att ha med sig ljus och ljushållare/lykta eller bara stoppa ett kronljus i den tomma bubbelflaskan 😉
 
Tabbouleh är jättegott och vackert! Samt passar bra med hummus och bröd.
Hade kompletterat med lyxiga oliver, min favoritsort är nocellara från Sicilien. Brukar finnas någon bruk på större mataffärer.
Lite rostade, salta mandlar (marcona är svingoda men dyra). Någon god hårdost, hade valt en svensk som exempelvis wrångebäck, gammelknas, almnäs tegel eller långlagrad prästost.
Lite frukt och bär till dessert och choklad.
Om ni dricker alkohol hade jag satsat på något kul bubbel typ en Pet nat.
Riktiga glas och en duk att lägga maten på gör att det känns lite lyxigare än en vanlig picknick. Om det börjar skymma kan det vara trevligt att ha med sig ljus och ljushållare/lykta eller bara stoppa ett kronljus i den tomma bubbelflaskan 😉
Alltså, en får ju inte lite lust att bli bjuden på picknick av dig:d! Var det med picknickdejt du vann din frus hjärta:D?
 
Låter bra! Men håller ost sig någon timma utanför kylen?
Har inga kylklampar.

Ja, det tror jag att ostar gör. De flesta blir ju dessutom godare när de är rumstempererade. Jag hade köpt en bit Gruyère och en god Brie. Har man inga kylklampar kan man frysa in vatten i vanliga PET-flaskor. Jag brukar fylla flaskorna till hälften och lägga dem i frysen kvällen innan. Jag lägger dem så att när det frusit så går det fortfarande att hälla i vatten. Innan jag åker hemifrån fyller jag upp flaskorna med kallt kranvatten. Då fyller de en dubbel funktion: dels som kylklamp och dels har man med sig kallt vatten att dricka. Vill man ha kyleffekten längre så fyller man flaskan helt med vatten redan kvällen innan och lägger i frysen. Men då tar det ett tag innan man kan dricka det.
 
- Oliver + hårdost (på tandpetare, typ)
- Tunnbröd med fyllning (hummus och rostad paprika, sån i olja)
- Har aldrig gjort med veganska alternativ, men jag brukar blanda CF och Philadelphia ost i en skål. Känner jag mig fancy toppar jag med vegansk rom och gräslök. Riktigt gott att bre på små bitar baguette.
 
Om dom gör! De flesta ostar ska ätas rumsvarma, dvs läggas fram några timmar innan de äts. Så det är inga problem, särskilt inte med hårdost 🙂
Låter bra!
Var så länge sedan jag åt ost så har glömt bort. 😅

Men då tror jag det blir surdegsbröd med olika sorters hummus, kex med olika ostar och marmelad, melon och päron.
Dricker inte alkohol nu, så får dricka alkoholfritt. 🙂
 
Låter bra!
Var så länge sedan jag åt ost så har glömt bort. 😅

Men då tror jag det blir surdegsbröd med olika sorters hummus, kex med olika ostar och marmelad, melon och päron.
Dricker inte alkohol nu, så får dricka alkoholfritt. 🙂

Jag kan verkligen rekommendera Somersby Lemon Spritz 0,0%. Finns i vanliga mataffärer. Jättegod tycker jag som inte gillar läsk och föredrar lite beskare drinkar framför väldigt söta.
 

Liknande trådar

Mat Någon som har tips på var man kan äta en lördagskväll? Vi har hyrt en stuga på västra Tjörn över helgen och vill ha nåt alternativ om vi...
Svar
4
· Visningar
410
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 204
Senast: Badger
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 507
Senast: Pilot
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp