Vegetariskt julbord

Finsk kålrotslåda och Peas of Heavens prinskorvar har seglat upp i toppen av julbordsmat hos oss, trots att vi inte är vegetarianer. Blir spännande att se vad övriga som kommer att delta vid årets julfirande tycker om det!

Jag tänker annars spontant på sallader, som det finns många underbart goda för både vegetarianer och allätare. För egen del skulle jag nog tänka att göra en vegetarisk grund (t. ex. vegetarisk Janssons frestelse, kålrotslåda, olika sallader, kokt potatis kanske om ni vill ha det etc.), några favoriter av kötträtterna, några vegetariska alternativ "i stället för" kötträtter (vi kommer t. ex. att ha enbart de vegetariska prinskorvarna, funderar på vegetariska köttbullar också, och det går ju även att ha t. ex. två sillinläggningar och två vego-inläggningar) och några vegetariska alternativ som är något helt eget och inte "i stället för" kött. Här har jag ingen fantasi, men kanske t. ex. någon paj?

Tar för givet att en vegetarian äter mjölkprodukter så baserat på det;

Hemmagjord rödbetssallad, lite goda ostar, päron, druvor, fikon marmelad, Västerbottenost paj, tångrom med chips och creme fraiche, en sallad med ungsbakade brysselkål med rotfrukter, örter, rödlök, fetaost, nötter, cous cous och en söt vinäger, lite rostade nötter med pepparkaks krydda och lönnsirap och saffrans pannacotta utan gelatin lr nånting kul med hjortron ☺️

Det bästa är att fråga vegetarianen vad denne tycker om och vill äta.
Personligen har jag alltid avskytt fisk i alla former och har, i välvilja, råkat ut för vegetariska rätter som ska likna fisk vilket jag tyvärr inte uppskattat alls.
Men precis! Människan kanske inte uppskattar köttliknande rätter överhuvdtaget utan föredrar grönt utan köttsubstitut. Jag hade också frågat. :)

Det finns en massa traditionell julmat som är baserad på kål och som är naturligt vegetarisk.

Äter vegetarianen i fråga ägg och mjölkprodukter?

Jag såg ett recept som såg gott ut som var en sallad på bl.a. brysselkål och mögelost.

Jag gillar dessa frikadeller (om hen äter ost)

https://www.coop.se/recept/vegetariska-frikadeller/

Och det här receptet på vegetariska frikadeller med julkryddor i slår all vegofärs med hästlängder.

https://www.coop.se/recept/vegetariska-frikadeller/

Jag gör alltid frikadellerna, såååååå goda om man äter ost!

Efter denna tråd kommer det bli frikadeller på julbordet. 😄 Men även anammas köttbullar (alternativt egengjorda på deras formbara färs) och prinskorv. Funderar på att testa någon av de vegetariska/veganska skinkorna som finns, men samtidigt är det bara jag och sambon så det känns lite overkill med en hel sådan.

Sen såklart vanliga grejer som bröd och ost och småplock. Potatis i någon form, endera bara små kokta delikatesspotatisar (kanske smörslungade med någon färsk ört?), eller någon form av potatissallad med lite röda och gröna färger, eller Janssons.

Kål är inget som är tradition där jag kommer ifrån men det är ju sjukt gott så tänker lite olika varianter på det. Blir nog grönkålspaj och kanske en kombination av grönkåls- och rödbetssallad, har inget recept men tänker rödbetor, grönkål, rödlök, äpple? valnötter? fetaost eller getost och en vinägrett. Sen kommer jag göra en brysselkålssallad som består av ungefär hälften hårt stekta brysselkålshalvor och hälften fint strimlad färsk brysselkål, med en dressing av creme fraiche eller yogurt, citron, ganska mycket riven parmesan, lite chili flakes, salt och peppar.

Sill och annan fisk är inget varken jag eller sambon ätit tidigare så känner inget behov av vegetariska alternativ till det. Däremot kommer jag slänga in en helt otraditionell grej men som både är svingott och ändå lite juligt färgtema: mercimec koftesi !

Liknande trådar

Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 727
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 514
Senast: Roheryn
·
Mat Någon som har tips på var man kan äta en lördagskväll? Vi har hyrt en stuga på västra Tjörn över helgen och vill ha nåt alternativ om vi...
Svar
4
· Visningar
446
Mat Vill höra om bukefalistenas julbord ! Extra kul om det varit med någon tvist eller något annorlunda tema. Eller om det bara varit ett...
2
Svar
35
· Visningar
1 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka