Vegetarisk mat till hund?

blizz

Trådstartare
Eftersom det finns så mycket kompetenta människor här inne; Går det att som hund leva på vegetariskt foder? På min planet är ju hundar allätare men lever främst på animalier.. (jag har alltså inte tänkt göra min hund till vegetarian)

Senast ändrad:
Går gör det nog; med det menat att hunden överlever, men särskilt bra lär den knappast må. Det naturligaste är en kost som främst består av kött och andra animalier.

Rent allmänt tycker jag att det är en sak om djurägare själva vill leva vegetariskt eller veganskt, men det är inte försvarbart att förvänta sig att djuren också ska göra det. Då får man helt enkelt låta bli att skaffa djur som behöver äta kött.

Det går, men de hundar jag träffat som ätit vegetariskt foder har haft usla pälsar, dåligt med muskler, låg energinivå (jämfört med andra hundar av samma ras/hundtyp), sällan bra hull... Samtidigt har deras ägare sagt att hundarna mår SÅ bra av att äta vegetariskt, att det går utmärkt osv.

Jag är i nuläget helt övertygad om att de som påstår att hundarna mår bra av sådan kost helt enkelt inte har kunskap nog att veta hur bra hunden egentligen kan må.

Precis så känner jag också. Tänker att vill man mata sitt djur med grönsaker får man skaffa typ kanin eller häst. Anledningen till att jag kom att tänka på saken var att jag ramlade över en diskussion på fb i ämnet och kände att jag behövde lite mer kött på benen innan jag själv ger mig in i en ev diskussion.

Går nästan upp i limningarna när jag stöter på någon som fodrar vegetariskt/vegansk pga "etiska" skäl. Skaffa en kanin istället då för helvete. Blir så trött på dessa veganfascister som tror att planetens räddning är lite lite närmare om även deras hundar är veganer. Skärp er för satan... Folk får äta veganskt hur mycket de vill men pallar man inte med att ens husdjur äter kött får man ha en växtätare.

Går nästan upp i limningarna när jag stöter på någon som fodrar vegetariskt/vegansk pga "etiska" skäl. Skaffa en kanin istället då för helvete. Blir så trött på dessa veganfascister som tror att planetens räddning är lite lite närmare om även deras hundar är veganer. Skärp er för satan... Folk får äta veganskt hur mycket de vill men pallar man inte med att ens husdjur äter kött får man ha en växtätare.
Tycker dom kan hålla sig till vandrande pinnar.

Det kan de nog. Jag fick en chock när jag läste innehållsförteckningen på det leverdietfoder min hund skulle äta när hans levervärden visade sig vara höga. Enligt veterinären kunde hundar dock leva på det under längre tid. Nu berodde sorgligt nog min hunds höga levervärden på levercancer och han åt bara det fodret i fem månader innan han fick somna in men det som slår mig när jag ser filmer/tittar på bilder från innan han började med fodret och efter är hur extremt dålig hans päls blev. Han hade lite längre silkeslen päls innan, ganska snart hade han kortare och kortare päls och den blev risig och konstig som om den slets av. I leverdietfoder är det inget kött utan enbart köttbuljong.

Men eller hur. Jag är själv vegetarian men skulle aldrig komma på tanken att sätta hunden på vegomat.

I USA har FDA uppmärksammat att hundar som äter spannmålsfria foder drabbas av hjärtfel som kan bero på taurinbrist. Vissa raser tex. New foundland har en ökad benägenhet för att utveckla taurinbrist också. Detta tyder på att hundar faktiskt behöver kött (taurin) ur en rent fysiologisk aspekt.

Själv tycker jag att det är självklart att hundar ska käka kött, om de kan.

I USA har FDA uppmärksammat att hundar som äter spannmålsfria foder drabbas av hjärtfel som kan bero på taurinbrist. Vissa raser tex. New foundland har en ökad benägenhet för att utveckla taurinbrist också. Detta tyder på att hundar faktiskt behöver kött (taurin) ur en rent fysiologisk aspekt.

Själv tycker jag att det är självklart att hundar ska käka kött, om de kan.
Syftningsfel eller feltänk?

Egentligen handlar det väl inte så mycket om vegetabiliskt vs animaliskt utan mer om huruvida man får i sig alla de näringsämnen man behöver i alla dess rätta mängder och i rätt form (så att man faktiskt kan ta upp det också).

Om jag tror att dessa färdiga vegofoder innehåller allt sånt? Knappast. Det är som sagt bara att titta på hundarnas pälsar osv.

Jag tänker också att utbudet måste vara sjukt litet och som vi alla vet så funkar inte alla hundar bra på samma köttfoder ens. Tror vi skulle komma upp i en rejält lång lista på olika märken och sorter om vi alla listade vad våra hundar äter och mår bra av.

Det finns tyvärr folk till allt, även veganer som ger sina katter vegokost. :rage:

Syftningsfel eller feltänk?

Nope. De nya spannmålsfria fodren kommer ofta från nyetablerade fodertillverkare som kanske inte har samma kunskap om fodersammansättning som de mer etablerade tillverkarna. Därmed blir det lättare fel, tex. kan de göra foder med högre fiberhalt vilket försämrar taurinupptaget. Är de tillräckligt pengakåta håller de nere kötthalten också utan att kompensera för det med fria aminosyror.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: SiZo
·
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 575
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 068
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar