Man får tänka som man vill, såklart. Men jag tycker det är bakvänt. Känns vansinnigt fel i min värld att tvinga ett barn att äta andra individer innan hen har förmågan att förstå vad det innebär. Att inkludera i förtryck tycker jag inte känns ok, för mig personligen alltså. När jag valt att avstå av så många olika skäl. Att äta djur är ett aktivt val och ett ställningstagande. På samma sätt som jag inte anser att man ska tvinga in barn i en religion tycker jag man ska "tvinga" dem att äta kött innan de har förmågan att själva förstå vad det betyder, och göra ett val själva. Dessutom är det inte hälsosamt med en animaliebaserad kost. Som sagt, jag vill inte äta det själv och jag vill inte att mitt eventuella barn äter det.
Så tänker jag.
Jag tror att det viktigaste är att man inser att man aldrig någonsin kommer kunna ge sina barn den där "neutrala" uppväxten där alla värderingar de får är resultaten av deras egna val.
Jag är övertygad om att veganföräldrar är lika värdelösa som föräldrar som äter kött på att ge sin barn en "neutral" inställning till kött tills de väljer själva. Precis som religiösa och ateistföräldrar är lika dåliga på att vara neutrala till religion. Eller sossar och moderater för den delen.
Därför tycker jag det är väldigt märkligt med de här argumenten "jag väljer att göra så här eftersom mitt barn ska få välja själv". Då lurar man nog bara sig själv.
Oavsett våra egna värderingar så påverkar vi barnen med dem. De tycker jag inte är negativt på något sätt (visst finns det extrema undantag). Alla har väl sina värderingar för att de tror att de är bra. Det viktiga är att man är medveten om det, att man kan stå för sina värderingar när barnen ifrågasätter dem och att man uppmuntra barnen till att utforska en avvikande åsikt.