Vill så gärna fråga och hoppas det inte är OT. Jag har tänkt liknande med att "köpa svenskt" och just nu pendlar jag mer mot att köpa ekologiskt pga hoppas det minskar massutrotningen av den biologiska mångfalden. Men det som motiverar mig att köpa svenskt är ffa djurhållning (även om jag är inne på vad
@sthu skriver men tänker att det åtm är bättre här än utomlands och försöker hoppas att Krav åtm är ok ibland) samt/inkl antibiotikaanvändning. Är det bitar som faller bort för dig pga vegan/vegetarian eller pga något jag missat?
Nu är jag inte vegan/vegetarian, även om det mesta jag äter är vegant/vegetariskt. Jag känner att jag alltmer går åt det vegana hållet. Mest av djurskyddsskäl, då. Eller, djurskyddsskälen är den sista knuffen, liksom. Men animaliebaserad kost är ju väldigt resurskrävande, så det finns inte så mycket som talar för det, utom att en del tycker att kött är gott och det är ju väldigt enkelt att laga till.
Jag vet inte riktigt. Jag tror inte på det där med närproducerat som miljöinsats, eftersom jag aldrig tycker mig se några studier och rapporter som förespråkar det. Min egen regel mellan tumme och pekfinger är att jag köper mat producerad i Europa (frukt, grönsaker och sådant). Alltså inte sparris från Peru och mango från Argentina.
Det är mest någon sorts politisk idé, det där med närproducerat. Typ regionalpolitik, tror jag. Det är inte mina frågor, helt enkelt.
Sen verkar ju många handla svenskt för att de vill stödja just svenska bönder. Men jag har inga direkta känslor för dem, jämfört med vilka bönder som helst.
Gris och kyckling undviker jag i princip helt. Jag ser inte att den ännu värre djurhållningen i Danmark är ett argument för att plåga grisar och kycklingar bara lite mindre illa i Sverige.
Sen är jag rätt hårt inne på ekologiskt och krav och rättvisemärkt. Det har jag varit sedan jag flyttade hemifrån, och numera är det ju inte ett halvtidsjobb. Jag tror som du där, det är åtminstone inte sämre för den biologiska mångfalden totalt sett.
Jag äter soja, men jag är glad att det nu kommer tex tempeh gjort på ärtor och sådant.
Av allting, är det ost jag har absolut svårast att leva utan. Detta trots att jag tror att kossor som föds upp för köttet ofta har det bättre än vad mjölkkorna har det.