Vbl utan frysmärkning, hur fixa pass?

MoonFlight

Trådstartare
Som rubriken lyder.
Hur fungerar det när man vill skaffa pass till ett 5 årigt vbl sto som inte är frysmärkt. Jag vet att man chippar istället men vart ska man vända sig?
Ska man regga i stc eller ska man regga som blandras eller hur ska man göra?? Någon som vet?

(Om den ligger fel flytta till rätt tack)

Sv: Vbl utan frysmärkning, hur fixa pass?

Behöver inte raggas som travare utan går bra med korsning eller likanande. Bara hon får pass, vill veta hur man gör och kostnad.

Ska den inte reggas som travare så kontaktar du Svenka Hästavelsförbundet, som utfärdar pass till korsningar och sånt. Det finns en del info om pass på deras hemsida www.svehast.se

kan ju vara en stor fördel o inte regga som travare (om möjligt) då försäkringar inte täcker skador på travare i samma omfattning som "vanliga" ridhästar...

Vilken typ av försäkring man tecknar beror väl inte på rasen i sig utan på vad hästen används som?:confused:

Jag har en kompis vars varmblod är reggad som Svensk Ridponny eftersom hon är D-ponny.

njäej, inte som svensk ridponny, kan jag inte tänka mig... Däremot som "övrig ponny/korsning/whatever" i det register för korsningar mm som ASRP administrerar...

(vanligt missförstånd att det är en ridponny bara för att det är ASRPs logga på passet - det är raskoden som styr rastillhörigheten)

Hej

Tack för alla svar. Har pratat med stc nu och blivit lite klokare.

Man reggar dom i 3e stamboken och då behöver man inte frysmärka eller chippa (om man inte ska tävla hopp/dressyr osv). Man får då inte tävla dom eller avkommor i trav. Kostade enligt honom 1300 kr inkl ägarbyte (är reggad så pass mycket att hon finns med i deras system men står som oregat häst.

njäej, inte som svensk ridponny, kan jag inte tänka mig... Däremot som "övrig ponny/korsning/whatever" i det register för korsningar mm som ASRP administrerar...

(vanligt missförstånd att det är en ridponny bara för att det är ASRPs logga på passet - det är raskoden som styr rastillhörigheten)

Det är väl pga av att alla tror att dessa märkliga djur är Svensk Ridponny som ASRP ska sluta sköta registreringen av dessa ponnyer.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 278
Senast: Sasse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar