Vaxproppar = Ett måste?

P

prydi

Mitt islandssto är dräktig och var beräknad till den 10 juli. Hennes juver är fyllda, men inte så väldigt spända än. Har hört att vissa ston fölar även fast juvren inte är klara, men att de fylls på så att det inte gör något om de inte är "färdigutvecklade". Men, vad jag undrar, är om vaxpropparna är "ett måste" innan fölningen?

Sv: Vaxproppar = Ett måste?

Bästa tecken(om det nu fins något sådant :angel: ) på fölning är att hålla koll på mjölkens färg.
Men som sakt fins igentligen inget helt säkert täcken på just när hon skall föla :smirk:

Jag och min pålla fick vårt första föl för två veckor sedan. Jag tyckte det var jättesvårt att veta när det var dags.

Men, det som slog mig var att juvret inte var alls så stort som jag trodde det skulle bli, när hon väl fölade. Däremot var det stenhårt. Här är en bild förresten tagen två dagar innan fölning. Det ändrade sig inte mycket sedan.

Juver3.jpg

Däremot hade hon vaxproppar och vitaktig mjölk och sedan fölade hon sex timmar senare. Men som sagt, alla får ju inte det.

Tack för svaren, då vet jag.
Hennes juver är inte spänt och hårt, men det är ju mjölk i det, med lite grumlig gulaktig färg (säger det er någonting om hur lång tid det kan vara kvar?). Själva spenarna är ganska stora och liksom "utstående", de är långa på något vis.

Känner mig minst sagt lite förvirrad. Det är svårt att veta när det är dags och ibland känns det som om det inte ens blir något. Men hon ÄR konstaterad dräktig (i april gjordes undersökningen). Hon är tjock, men inte väldigt tjock, dock på ett sätt som gör att det ser ut som om hon bär på en fölunge där inne. Men eftersom hon har mjölk är det ju ett tecken på att hon faktiskt är dräktig (även om jag hört att vissa kan ha det utan anledning - sällsynt). Men som sagt, hon har ju gått över tiden snart två veckor...

Våran fölmärr gick 14dgr över tiden o 1timme innan fölning hade hon inga vaxproppar o juvret var ej sprängfyllt heller,snacka om att jag blev långnäsad när jag tittade ut genom fönstret o fick se henne ligga o stånka.Det här va hennes andra föl,vid första hade hon ifyllt juver så det hette duga,det rann utefter benen på henne.Inte så lätt att "läsa av" henne där inte :crazy:

Mjölken blir vit innan fölning, men händer att inte ändrar färg fören fölet är ute :crazy:
Men vit mjölk= fölning på gång :p

Tack än en gång för svaren =)

Med andra ord, det finns massor av tacken, samtidigt som inget av dem behöver stämma in :smirk:

Men, det där med bäckenbanden! Exakt var är det man ska känna? Känns det tydligt på varje sto, eller är det lika olika på den punkten? Känner man överhuvudtaget det på alla ston?
På Prydi tycker jag mig känt att det varit "dallrigt", men inte överdrivet mycket och bara på båda sidorna där svansen börjar, på rätt små områden... :confused:

Sedan "Joyride" - Mjölken behöver alltså inte ha den vita färgen innan, den kan ändra färg först när fölungen fötts, förstår jag det som?
Hehe, inte lätt det här...

prydi skrev:
Tack än en gång för svaren =)

Med andra ord, det finns massor av tacken, samtidigt som inget av dem behöver stämma in :smirk:

Men, det där med bäckenbanden! Exakt var är det man ska känna? Känns det tydligt på varje sto, eller är det lika olika på den punkten? Känner man överhuvudtaget det på alla ston?
På Prydi tycker jag mig känt att det varit "dallrigt", men inte överdrivet mycket och bara på båda sidorna där svansen börjar, på rätt små områden... :confused:

Sedan "Joyride" - Mjölken behöver alltså inte ha den vita färgen innan, den kan ändra färg först när fölungen fötts, förstår jag det som?
Hehe, inte lätt det här...

Japp mjölen kan ändra färg när fölet kommit eller bara någon timme innan oxå :smirk:
Bäckenbandet är vid sidorna om svansen, som blir dallrigt.
Men som sagt fins inte säkert täcken på fölning tyvärr ;)

Min tjocka droppa det mjölk runt två dagar innan fölning(inte så bra för kvaliten) och visa inga täcken på när det var dax, hon var inte en svett efter fölningen.

Psst under avel fins det trådar om fölning mm, så kan du få fler tips

Ja, jag läser och läser och märker mer och mer hur olika ALLA ston är, hehe.

Har just skrivit ett meddelande på "I väntans tider DEL 2" med bilder också, vore jätteglad över svar på den :)

/ Tove

Kom oxå på att kän på hennes juver. Så är det liksom som en kant. När den är borta så juvret fyllt.

mitt gamla sto jag hade (dog 1997) fick 4 föl under de åren jag hade henne o astliga dräktigheter var olika, sista fölet fick hon -96 o hade då inte fyllt juvret över huvudtaget men när fölis väl var ute så hände det saker. Juvret blev så stort o spännt o mjölken rann längs benen på henne så vi var tom. tvugna att mjölka ur henne. Den mjölken räddade förvisso kompisens föl som blev moderslös. :love:

Nu har det hänt lite saker här också, mjölken har blivit vit och tjock och juvren är mer utspänt! :D

jag kände att jag måste svara när du undrar om bäckenbanden för det är som du säger svårt att veta vad de menar när man läser i en bok om det.
det är ingen tröst, men när du ser det så förstår du vad de menar!!!
trodde själv bara att det var något nys, men jag har sett tydliga förändringar på mitt gammelsto varje gång innan hon ska föla. hon liksom sjunker ner i musklerna som går från korset och ner mot sittben och lår. det är väl bäckenet som slappnar av (precis som på oss människor) för att underlätta förlossningen.
sedan är det en annan sak att hon hon kniper igen tills det blir lugn och ro i stallet. jag har aldrig lyckats vara med om någon fölning. stona är förjäkla luriga när det kommer till kritan och vill helst sköta sig själva.

Tack så mycket! Mm, så är det nog, när tecknen väl visar sig, förstår man.

Nej, ingen fölis ännu! Men kanske i natt, hoppas på det :)

Mitt sto fick sitt första föl i år. Hon hade varken fyllt juvret eller fått vaxproppar, så nej, det är inte nödvändigt!

jag tycker du kan ta o longera henne typ några minuter i trav kanske lite galopp. Kan hjälpa till att få fart på bedisen :) har hört att fölen kan sova så djupt i mammas mage så att det inte händer något och lite longering(stress) hjälper till. Longera lite varja dag o se om det händer något.

Du har väll sett rörelser i magen? Så att hon är dräcktig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
55 219
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 941
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka