Vaxproppar = Ett måste?

Sv: Vaxproppar = Ett måste?

Åh, tack för tipset, det ska jag göra om ett par timmar, när broms och flugor och sånt försvunnit lite!

Ja, hon borde ju vara dräktig åtminstone, kollades i april-maj och då var det minsann nånting där inne. Sen tycker jag att magen ser alldeles för "speciell" ut för att vara en s.k gräsmage. Och hon har ju mjölk...
Såhär ser magen ut idag (lite konstig vinkel) - http://i21.photobucket.com/albums/b254/mygggan/IMG_5685.jpg

Igår såg mamma något som liknade en hov som sparkade till på vänstra sidan rätt långt ner på magen. Annars har jag inte känt något, tror jag, kanske lite smått, men det är svårt att veta!

Du kan ju göra "pendel test" tar en söm och kröker till den lite i spetsen så du kan fästa en bit tagel(ca 10-15cm lång) taget från hennes svans.

Hål den sedan vid flanken, om den rör sig fram och tillbacka blir det en hingst och i cirkel ett sto. Kan behöva prova på olika ställen vid flanken. Kan vara lite svårt att få rörelse så ge inte upp.
har du ingen söm så kan du ta en ring i stället.

Får du ingen rörels alls så är det nog inget föl :crazy:

Fins tråd om detta under avel

Inte_Ung skrev:
Du, den där ser inte dräktig ut.
Vare sig på juvret eller på magen.

Hm... Jag känner mig tveksam också. Men samtidigt är hon svullen under svansen, har mjölk i båda juvren och är ganska mjuk på baken. Så jag vet inte alls... :confused: :confused:

Håller med Inte_Ung att denna hästen troligen inte är dräktig, skulle nog kolla upp det.

Fortfarande inget föl. Tvivlar nu verkligen på om det är något. Samtidigt är det så konstigt eftersom hon var dräktig i månad 8 när undersökningen gjordes senast och då var hon klart och tydligt med föl...

Hon kan visst vara dräktig. Min hade i princip ingen mage alls och innan de fölar vänder sig dessutom fölen i rätt läge --> det kan se ut som de inte har någon mage, de blir som plattare. Sen kan det vara som en del tror, dvs inget föl, vågar inte säga nått annat, men jag lägger in en bild på mitt sto som visar hur hon såg ut 2 dagar innan hennes första föl ploppade ut.

Min hade dessutom inte vit mjölk förrän 12 timmar efter fölning, inga vaxproppar eller dylikt (som jag hann se iaf). Men man såg på juver och bäckenband och hur slapp hon var i bak.

Hoppas att allt går bra och att det finns en fölis där. Vissa ston går ju bra långt över tiden.

gullan2.jpg

Tack så mycket för ditt svar! Gav mig mer hopp! Faktiskt så har spenarna blivit större, nu idag, tycker jag och mjölken är mer vitgul idag, inte lika klar som förut. Även under svansen är hon mer svullen, nästan lite "öppen", inte mycket, men lite. Hur mycket brukar det synas där?

Idag är hon ganska slö, står liksom och äter och sover mest (hon och Odinn står inne idag p.g.a broms och flugor och får sova ute på natten istället). Går runt lite då och då... Så vi får se vad det blir av det hela! Hoppas oerhört mycket, jag med!

Min såg ut så under svansen i 2 veckor ungefär, såg faktiskt ingen större skillnad. Största skillnaden var att juvret faktiskt svullnade upp mer än jag trodde var möjligt dagarna innan. För jag tyckte att hon var sprängfylld redan 3-4 veckor innan hon fölade - tänk så fel man hade.

Apropå sparkar förresten - det snuvade hon och fölisen mig oxå på. Trots alla timmar i stallet och hagen och boxen så kände jag inte en enda spark. Tror du jag var nervös eller? Samma som vid 90 dagars dräktighet då sto-skrället såg ut att brunsta på som vilket annat sto som helst - tacka vet jag UL - då såg jag själv att det fanns en bebis där. Och ut kom han. :)

Sen kan du ju kolla upp det hela med veterinär om du vill, bara för att du ska känna dig lugnare. Kommer inte ihåg hur länge det var, men om du följde Väntans tider -tråden tidigare i vår så lär du ju ha följt Hera och hennes sto som "aldrig" ville föla. Den bebisen kom på 370 - nånting - dagar (om jag inte minns fel).

Upp med hakan även om du är trött av fölvakande. Håller iaf en tumme för er

Tack så jättemycket! Ja, har inget hänt i månadsskiftet, har vi bestämt att en veterinär ska få komma och kika. Men jag hoppas nu att något kan visa sig snabbt! :) Hon är klart annorlunda idag än igår... Lite mer orolig inne,, har svansen mer "lyft", inte så himla mycket, men märkbart i alla fall. Och hon lyfter på bakbenet lite då och då...

Hon får vara ute i natt, så får vi se om vi har två eller tre hästar i hagen snart ;)

Hon är inte skendräktig då? Ett sto i mitt förra stall var skendräktig och fyllde på juvret och droppade vitaktig vätska och såg verkligen dräktig ut, men det fanns inget föl i henne...

Hm... Man kan ju aldrig veta. Men jag tror inte det. Jag tror faktiskt att det är ett föl där inne. Eftersom hon faktiskt är konstaterad dräktig i 8:e månaden, vore det konstigt om hon kastat det utan att vi märkt något alls.

prydi skrev:
Hm... Man kan ju aldrig veta. Men jag tror inte det. Jag tror faktiskt att det är ett föl där inne. Eftersom hon faktiskt är konstaterad dräktig i 8:e månaden, vore det konstigt om hon kastat det utan att vi märkt något alls.
Har det blitt nåt?

Åh, vad bra, fortsätt att heja! :D
För nej, än har det inte blivit något, men det kan vara liiite på G i alla fall. För igår
var Prydi orolig på dagen, gick runt i boxen (de stod ju inne pga regnet och gick ut på
natten istället), tryckte baken mot väggen, tittade surt mot sin egen mage och
dessutom, när hon går, lyfter hon bakbenen konstigt ibland, hon liksom drar upp dem
ganska sakta och ända upp till magen... Och just ja, hon har sparkat upp mot magen
ett par gånger också. Och gjort någon konstig sak till - hon sträcker upp huvudet så
att hon får underhals och sträcker ut kroppen på något märkligt vis, den blir lång och
"smal" och lite svankig i ryggen och så stönar hon. Har aldrig sett det tidigare, men igår
gjorde hon det två-tre gånger!

när hon nu gått över tiden och du är fundersam så kan det vara värt några :- att få hon kollad av vet..

jag tycker absolut inte du behöver vara orolig, det kommer säkert en fölis när den bara e redo för det. när min ponny var dräktig och började gå över tiden rådfrågade jag min toppenbra vet. och han sa att upp till en månad över tiden är helt okej, han hade till och med varit med om en som hade gått sju veckor över. då hade man kanske börjat undra....
så ta det lugnt o oroa dig inte, så löser det sig nog ;)

Skönt med ett sånt svar! Och hon är ju orolig och så, har varit det i två dagar, så alltför lång tid dröjer det nog inte nu, får jag hoppas! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
55 219
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 941
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka