växer ponnyföl fortare än hästföl?

FT_ryttare

Trådstartare
ja måste få reda på detta..
är inte så insatt i det här med föl men min ponny fick ett hingstföl i våras (connemara).
o han har växt så otroligt fort, men jämn hela tiden.
han är nu 7 månader o 135 över baken o 132 fram.
är han stor?

Sv: växer ponnyföl fortare än hästföl?

Vet inte om de växer snabbare överlag men en del raser (tex shetland) får ju ganska stora föl redan vid födseln, det är antagligen också en av anledningarna till alla fölningar som inte går som dom ska...

Jag vet faktiskt inte heller om det ar sa allmant, men min welsh sek R-ponny vaxte inte mer efter att han var 3-4 ar, han var alltsa "klar" ratt snabbt med tanke pa att de slutmats som attaaringar. Finns en stor pappa med i bilden?

det är ju snarare så att de växer långsammare! Ponnyer räknas som långsamväxande och därför ska man ju inte proppa i dom alltför mkt mat. Vilket egentligen inte hör till detta forum.

Jag var hos veterinären med min åring i höstas för att han vuxit för fort och hade lite känningar av det. Veterinären var inte helt övertygad om att han hade rätt pappa när jag förklarade att båda föräldrarna var D-ponnyer och han själv har älgben och är lika hög som sin mamma.
Detta var precis i samband med "Stonefire-skandalen". Så jag kan förstå veterinärens envisa tanke. Han hade fått sitt på det torra så det räckte.... :D

vad jag vill komma till är att även om ponnyer är kända för att växa/utvecklas långsamt, så kan det gå väldigt fort ibland och då gäller det att vara vaken! :idea:

ingen stor pappa med i bilden.. =) den tanken har ja redan fundera tpå .
de enda hingstar som stod i närheten e D ponnier.
med mycket bra stam allihop.
pappan e 146 kanske 147 o mamma e knappt 145.
fölisen har inte haft några som helst (synbara) känningar.
han har varit pigg o glad . inte knölig utan fina o jämna ben o raka. ser otroligt fin ut och "klar".
veterinären e hemma hos oss ofta (släkt) o han ahr inte haft något o anmärka på vad gäller fodring.
dessutom har fölis i stort sett bara diat. snott lite mat från mamma ibland.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 214
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka