Vita_N_6520

Trådstartare
Visste inte var den här skulle ligga redigt... Men är det möjligt att en 9oårig häst (ponny-häst) växer 5cm ( + ? ) över sommaren???
Vi vet inte vad det är för ras, men enligt dom som vi fick tag på henne av så är hon 9 år o New Forest (garanterat så är hon inte NF menmen..)

Men, är det möjligt att en nioåring växer så mycket, eller är det helt enkelt så att hon inte är så gammal???
:crazy:

Får hoppas att hon klarar ponnymåttet nu... *orolig*

är det inte en new fores kornsing då?

hur ser hästen ut, har du någon bild som man kan få se i naturlig storlek?

du får ta ut en veterinär som tar å kollar tänderna på henne och mäter henne stämmer inte slutmätningen som har gkort så är ju hästn runt säkerligen 3-4 år gammal.

Ja har inga kort på henne än, men ja kan ju säga att hon har inte en enda likhet med NewForest iaf :crazy:
Skulle snarare tippa på nått Fbl aktigt fast med inslag av nått annat oxå...

Enligt tänderna så verkar det tydligen som att hon är 9 år, ja vet itne ja kan inte sånt :p
Men det verkar så... otroligt :crazy:
Hennes ben o baken o halsen har oxå blivit mycekt större...
Särskilt benen.. Dom har blivit mycket grövre...

Hon har inte blivit slutmätt innan...
Vi skulle slutmäta henne nu men vi får se hur det blir med den saken..

tänderna kan man alltid göra så att dom ser äldre ut, har för mig att det kallas att man "bräner" dom, vilket gör så att tänderna ser äldre ut.

har en New Forest som är korsad med Exmore hon är smäcker och fin, en New forest som är renrasig som stod hos granen ett tag är mycket mera kraftig, inte kallblodskraftig direkt, men hade tjockare ben och inte lika smäkert bygd.

du får ta å föröska skafa bild på sönosen så fort som möjligt så man får se :)

Har du verkat henne på länge? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:, skämt åsido, skor och benställning kan säkert göra ett par centimeter...

Fast vissa tänder växer ju fram med åldern, och ändrar form och utseende. Det borde inte gå att lura en erfaren veterinär bara genom att ändra färgen på dem... :confused: (För det är det jag antar händer om man bränner dem?)

det är det som händer man bräner dom, och gör så att dom ser slitna ut, då får tänderna ett äldre utseende, detta försigår hela tiden hos oseriösa handlare, finns en ponny på ridskolan som enligt tänderna va fyra år, det är bara det att en liten c ponny som inte var direkt snygg, växer upp sig till en stilig d-ponny på 3-4 månader.

om du ska slutmäta hästen så måste den vara registrerad, och för att bli reggad så måste ni ha ett ålders intyg som en veterinär utför.

Att en 9åring fortfarande växer är inte vanligt.. Oftast har de vuxit klart runt 6års åldern... Skulle verkligen bli tveksam till den påstådda åldern om jag var du... :crazy:

Hon har stått härnere hela sommaren o ja har tagit hand om henne. så jag tror nog att det är samma häst :smirk: :p

Ja ja ska försöka få tag på en bild...
Fast då måste ja först få slut på rullen, skicka in filmen, få tillbaka den o sen lägga in bilderna på datorn :D :p

Ja tror att dom ska försöka provmäta henne innan dom reggar henne.. För att se om hon e ponny alltså..
fast de va en o kollade henne för ett tag sen, men han kollade inte tänderna.. :confused:

hm, finns det ingen du känner som har en digitalkamera som du kan få låna?

har h*n musklat sig mucket under sommmaren? min häst växte ca 2 cm på ett år då han byggde en överlinje, och han är 20 ;)

nu är han 6,5 cm högre än i mätintyget :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka